När började era barn på dagis?
Jag undrar när era barn började på dagis eller hos dagmamma.
Jag har sökt dagisplats så dom ska börja på dagis strax efter att dom har fyllt 1 år, okorrigerat.
Jag undrar när era barn började på dagis eller hos dagmamma.
Jag har sökt dagisplats så dom ska börja på dagis strax efter att dom har fyllt 1 år, okorrigerat.
Charlize började på dagis när hon var 2 år och 2 månader. Hennes läkare rekommenderade att hon skulle var hemma fram tills dess pga nedsatt immunförsvar. C är född i v 25+5 och vägde 544 g.
Min dotter är född v.26+1 och ska börja dagis i januari. Då är hon 2år okorrigerat.
Vår son ska börja när han är två och ett halvt år okorr. Född v 28. Får jag fråga varför ni valt att lämna bort era små sötnosar så tidigt till dagis? (tycker jag, men det är ju upp till var och en) De är ju rätt så små då, och dagar måste ni väl ha kvar eftersom man får vård av barn första tiden. Nyfiken bara.
Jag vet faktiskt inte, vi har inte tänk så mycket på det där utan mest på att barn brukar börja på dagis efter 1år. När vi låg på Neo så sa deras läkare att immunförsvaret brukar vara ikapp när dom är 1år.
Sen var jag inne här på FL och såg att många väntade längre och då började jag fundera lite på det, därmed detta inlägget.
Jag vill samtidigt spara så mycket dagar som det går för att kunna ha mer ledighet framöver med barnen. Kunna åka iväg lite då och då och ha längre semester och så.
Ska ta och fundera lite extra på det här.
Vi har tänkt att Amanda (född v. 31) ska få börja när hon är ca 1,5 år okorr. Hon blir 10 månader nästa vecka, men har inte börjat krypa ännu och är fortfarande mindre än de barn som föddes runt hennes BF. Jag vill att hon ska vara lite större, kunna hävda sig bättre och gärna börjat gå. Att låta henne börja om 2-3 månader känns alldeles för tidigt för henne.
Men prematurer (och fullgångna barn) utvecklas olika snabbt, så vårt tänk gäller säkert inte för alla.
vi sökte från 1år. Men fick plats då han var exakt 14månader.
Vår son föddes v 27+1 och vägde 940 gram. Han har inte bpd och verkar inte så infektiosnkänslig men har förkylningsastma, fick första förkylningen vid 6 mån korr = 9 mån ålder.
Vi ska vänta med att skola in honom tills nästa höst, då kommer han att vara ca 2,5 år okorr.
Jag skulle personligen ALDRIG skola in ettåringar (i synnerhet inte ett år okorr, dvs om de då bara är 9-10 mån korr) om jag hade dagar kvar att vara hemma längre. Om man inte tar 7 dagar i veckan borde man väl i de allra flesta fall kunna vara hemma i 18 månader!? Och då ändå spara lite dagar till kommande sommarlov.
Vår E är född i v 24+0. Hon började på dagis i september i år och då var hon nästan 19 månader korr. Hon har inte lärt sig att gå än, men kryper för fullt och har kommit på att det är jätteskoj att gå med lära-gå-vagn! Dagis fungerar jättebra och hon stortrivs.
När E var 1 år okorr. så vägde hon bara 6 kg och hade precis lärt sig att sitta, så dagis var inte riktigt aktuellt för oss då. Plus att vi hade en del andra problem med henne.
Alla barn är olika och vissa är redo för dagis vid 1 år medan andra inte är det. Tror man känner det ganska bra själv som förälder när det börjar bli dags.
Jag vet att jag började när jag var 11 månader iaf... Har inga barn själv ;)
Vår pojke född v 28 började på dagis när han var 18 månader okorrigerat. Det har gått hur bra som helst och han verkar stormtrivas. Efter en månad hade han en kortare förkylning, annars inget än så länge.