• snillis

Fastnat i svenska skuldfällan?

Anonym skrev 2009-10-13 21:10:26 följande:
    Tja dom säger ju faktist att pengar är dyrare för de fattiga. Allt är dyrare för fattiga än för rika. Lånar du tex pengar så betalar du högre ränta om du tar snabblån, och det är ju bara dem som inte har någon annan utväg som lånar snabblån och sms lån. Alltså de som redan inte har några pengar tvingas till lånen med hög ränta medans de som har pengar lånar till superbillig ränta på banken. Sen tvingas fattiga köpa på avbetalning = alltid dyrare än att köpa kontant. Så är det ju med allt, lånehajarna profiterar oerhört på dem som inga tillgångar har.
    Vadå tvingas köpa på avbetalning?
    Om man inga pengar har ger man fan i att köpa saker öht.
    Det är väl ingen annans fel om man lever över sina tillgångar.

De som tar snabblån gör det i stor utsträckning till sk lyxkonsumtion.

Säger som föregående talare - ta ett eget ansvar i stället för att skylla på någon annan!
  • snillis
    Anonym skrev 2009-10-14 07:30:25 följande:
    Många har sig själva att skylla, absolut, det var inte det jag ville förneka när jag startade tråden, däremot är det otroligt många som går ut i vuxenlivet förstörda av sina föräldrar som haft tex bilar i sina barns namn och inte betalat. Vad många inte vet är att dom blir våldtagna av inkassobolagen.Inkassobolagen köper och säljer skulder efter dom skulle varit prekiberade och detta har pågått för länge tycker jag. Jag ville därför hjälpa till att berätta var folk kan söka hjälp och information.Inlägget från Anonym (Betala) visar bara hur många tänker, att Inkassobolagen bara kan följa inkassolagen, att inkassobolagen är staten. Varje dag får datainspektionen och finansinspektionen in anmälningar för att inkassobolagen bryter mot lagar. 2 Favoriter verkar vara PUL och Banksekretessen.
    Fast då är det väl ändå föräldrarna och inte inkassoföretagen som man blivit blåst av.
    Inkassoföretagen är just företag som har som affärsidé att tjäna på andras skulder och det kan man ju tycka vad man vill om ur etisk synvinkel med det är inte deras fel att folk har skulder vilket du tycks anse.
  • snillis

Man får skilja på factoringföretag och inkassoföretag.
    Factoringföretag köper upp fordringar och blir iom detta nya fordringsägare.
    Inkassoföretag får bara i uppdrag av fordringsägaren att driva in skulden - mot en avgift förståss.

• snillis
    Waldo skrev 2009-10-14 09:15:48 följande:
    Nu är det ju ofta så att inkassoföretagen har en factoring funktion inom sitt företag så det flyter lätt ihop.Men vi har ex Intrum och Alektum som sysslar väldigt mycket med detta. Dom köper upp stora kundstockar och försöker väcka till liv
    Jo, jag vet men bara så att man vet att det är olika
Svar på tråden Fastnat i svenska skuldfällan?