Inlägg från: JosieJosie |Visa alla inlägg
  • JosieJosie

Fastnat i svenska skuldfällan?

Göteborgsmamman75 skrev 2009-10-14 09:31:45 följande:
    jag blir lite förvånad över alla myter som frodas om skuldsatta människor. Jag är själv inte skuldsatt men är ekonom och har jobbat med bla budgetrådgivning.För det första. De allra flesta som blir skuldsatta, blir det INTE pga överkonsumtion och lyxliv. Det är människor som haft otur av en eller annan anledning fast de försökte göra rätt för sig. Företagare som drabbas av lågkonjunkturen, som hamnar efter med skattebetalningar och leverantörsbetalningar, folk som hamnar i skilsmässa, blir sjuka etc.För det andra. Den vanligaste typen av skuldsatt är INTE personer med villa, två bilar som vissa hävdar här på tråden. Visst finns dom också, men den vanligaste personen hos skuldrådgivningen är ju trots allt människor som är marginaliserade tex ensamstående mammor, folk med beroendeproblematik tex spelmissbrukare, personer med psykiska funktionshinder som gör att de inte kan/vågar/orkar höra av sig till långivarna, det kan tex handla om en som drabbats av depression och som ramlat ner i ett svart hål och räkningarna bara trillar in men deras sjukdom gör att de inte ens orkar öppnar breven. Fattiga och sjuka människor som redan har det svårt, är de som först drabbas av skuldsättning och tro mig, det beror INTE på överkonsumtion i de allra flesta fall, ni som tror det har sett på lyxfällan för mycket.
    Asså, jag håller med dig i att man inte ska sparka på folk som ligger och absolut att det finns inkassoföretag som pysslar med ockerverksamhet. Vilket självfallet är skandalöst.
    MEN - överkonsumtion är väll ändå när man konsumerar mer än man kan betala för? Och om man INTE konsumerade mer än man kan betala för så skulle man inte bli skuldsatt. Det stora problemet är väll egentligen hur lätt man får lån och krediter i det här landet. Eller?
  • JosieJosie

Zack o Bella skrev 2009-10-14 10:37:51 följande:

Men HUR kan barn hamna hos inkasso?
    Föräldrar som tar lån eller krediter i sina barns namn. Eller skrive rbilar i deras namn som sen får t ex p-böter.
    Som sagt, det är lite för lätt att få lån o krediter i det här landet...
  • JosieJosie
    Anonym skrev 2009-10-14 10:29:57 följande:
    Fast där kan jag nog inte hålla med dig ;) Allt kan ju vara bra när man tar lånet, köper bilen på avbetalning eller leasar vitvarorna, man kan ju ha det jättebra just då..sen räcker det med att man blir sjuk, råkar ut för en olycka, någon i familjen dör mm mm så går allt käpprätt åt helvete.. i vilket fack hamnar man då? Har man sig själv att skylla?Kreditföretagen och låneinstituten kunde gott skärpa sinna krav, det håller jag med om. SMS lånen ska vi inte tala om, där fastnar många nyvuxna människor..men många hamnar i fällan av olyckliga skäl tyvärr.
    Som sagt, varför tar man så mycket på avbetalning och belånar sig över värdet på tillgångarna? En sak när fastigheters värde sjunker under belåningen men det är faktiskt inte så hysteriskt vanligt att det är rimligt att tro att en majoritet av alla skuldsatta är det just pga det. Varför köper man vitvaror på kredit om man har en fastighet som är belånad till taknocken? Klart man själv måste ta ansvar för det, att det är ens eget fel om man har så enormt små marginaler men ändå tar krediter.
    Om folk la in mer handpenning i saker de köper skulle marginalerna vara större. Förhoppningsvsi har man fler tillgångar än skulder när det skiter sig och man kan sälja av det man har för att lösa krediterna. Istället för att hamna hos inkasso.
  • JosieJosie
    Göteborgsmamman75 skrev 2009-10-14 10:51:59 följande:
    Men det handlar inte om överkonsumtion utan om att handla saker för de mest grundläggande behoven tex sjukvårdsräkningar, vinterkläder till barnen, glasögon, mat, elen, hyran, barnomsorgsavgift medmera. Det är INTE Fritidsresor eller Elgiganten som står först på dessa människors prioriteringslistor. Det är folk som tex blivit arbetslösa som fått vänta i flera månader på a kassan pga väntetiderna, deras barn fryser nu när det börjar bli kallt, tycker du verkligen det är överkonsumtion att handla en vinteroverall då, eller tycker du att de ska vänta med att låta barnen gå ut tills a kassan kommit typ i maj någongång Människor med spelmissbruk har jag träffat många kan jag säga, alla deras pengar går till spelandet finns inget kvar till mat, de tömmer kontot på en dag sedan blir deras barn hungriga och de måste snabbt fixa pengar till mat. Ett sms lån ligger nära till hands då. Eller du kanske tycker att missbrukare och personer i ett svårt beroende bör skylla sig själva och tänka till och hux fluxa bara sluta med sitt missbruk utan behandling eller något har satts in. Det funkar inte när man har ett beroende kan jag säga.Att handla över sina tillgångar betyder INTE att man överkonsumerar, det kan likagärna betyda att man har för lite inkomst för att handla det man verkligen behöver. Det är nedmonteringen av vårt sociala välfärdssystem som fallerar anser jag när folk måste vänta så länge på akassa, eller slängs ut från försäkringskassan trots att de är sjuka, det är det som gör att folk tvingas ta till snabblån för att tillgodose de mest mänskliga elementära behoven som vi enligt lag och konventioner har rätt till i Sverige men inte välfärdsstaten klarar av att ge oss längre.
    Du har säkert rätt till viss del men att det skulle vara den absoluta majoriten av alla skuldsatta du beskriver tror inte jag på. Och ja, man borde verkligen inte ta lån o krediter om man inte har pengar till det grundläggande, man borde inte FÅ lån eller krediter då. Man borde få hjälp.

Frågan är, vad anser du att man ska göra? Tycker du det är rätt att företag låter dessa människor skuldsätta sig för att sen sälja skulden? Eller ska helt enkelt vårt samhällskydd gå till att täcka för företag som lånar ut pengar till folk som inte borde få lån? Är det inte bättre att skattepengarna går till utsatta INNAN de är skuldsatta?
Svar på tråden Fastnat i svenska skuldfällan?