Fastnat i svenska skuldfällan?
Göteborgsmamman75 skrev 2009-10-14 09:31:45 följande:
jag blir lite förvånad över alla myter som frodas om skuldsatta människor. Jag är själv inte skuldsatt men är ekonom och har jobbat med bla budgetrådgivning.För det första. De allra flesta som blir skuldsatta, blir det INTE pga överkonsumtion och lyxliv. Det är människor som haft otur av en eller annan anledning fast de försökte göra rätt för sig. Företagare som drabbas av lågkonjunkturen, som hamnar efter med skattebetalningar och leverantörsbetalningar, folk som hamnar i skilsmässa, blir sjuka etc.För det andra. Den vanligaste typen av skuldsatt är INTE personer med villa, två bilar som vissa hävdar här på tråden. Visst finns dom också, men den vanligaste personen hos skuldrådgivningen är ju trots allt människor som är marginaliserade tex ensamstående mammor, folk med beroendeproblematik tex spelmissbrukare, personer med psykiska funktionshinder som gör att de inte kan/vågar/orkar höra av sig till långivarna, det kan tex handla om en som drabbats av depression och som ramlat ner i ett svart hål och räkningarna bara trillar in men deras sjukdom gör att de inte ens orkar öppnar breven. Fattiga och sjuka människor som redan har det svårt, är de som först drabbas av skuldsättning och tro mig, det beror INTE på överkonsumtion i de allra flesta fall, ni som tror det har sett på lyxfällan för mycket.MEN - överkonsumtion är väll ändå när man konsumerar mer än man kan betala för? Och om man INTE konsumerade mer än man kan betala för så skulle man inte bli skuldsatt. Det stora problemet är väll egentligen hur lätt man får lån och krediter i det här landet. Eller?