Fastnat i svenska skuldfällan?
Ulrika Ring heter jag och är ordförande i en förening som heter Insolvens Stockholm. Vi är en ideell förening och försöker samla personer som har problem med ekonomin för att fler ska klara reda ut en icke fungerande ekonomi.
Jag håller med Waldo, att det är svårt att se vad "stoffepoffe" menar med att inkassobolagen skulle vara några riddare utskickade för att hjälpa Svenska samhället?
Inkassobolag finns i de flesta länder. Men i andra länder har dom en helt annan funktion. Nästan alla i-länder hålls med någon form av statlig indrivning. Men då driver man endast in statliga fordringar. Privata bryr man sig inte om, det ska avtalsrätten reglera och det görs via domstolar.
Exvis om du köper en tvättmaskin i USA på avbetalning, inte kan betala så får ägaren ta panten, dvs tvättmaskinen. Punkt slut. Om du köpt din tvättmaskin genom att betala via ett kontokort så har köparen redan fått betalt men inte finansiären. Då ska ärendet upp i domstol, skulden fastställas och det ska finnas ett domslut på att fordringsägaren har rätt att kräva pengar. Den processen drivs ofta av ett ihyrt inkassobolag. Så där fyller inkassobolagen en funktion. Och jag tror att med någon kunskap i botten så kan vi nog säga att företagande är lite lättare att lyckas med i USA än i Sverige? USA är liksom byggt på företagande. man har också ett talesätt där, "Först efter din 3:dje konkurs är du färdigutbildad företagare (entrepreneur)"
Men i Sverige fungerar det inte riktigt så. Det fungerar så långt från det systemet som det går komma. Och jag vill ställa frågan till "stoffepoffe" på vilket sätt menar du att inkassobolagen gör "goda tjänster för Sveriges väl"? Och att 50 % av alla konkurser beror på att man inte kan betala sina räkningar skulle jag vilja syna. Jag skulle tro att de flesta företag går i konkurs pga för låg lönsamhet eller likviditetsproblem (dvs klarar inte betala sina räkningar). Vad skulle de andra 50 % av företagen gå i konkurs pga menar du? Vädret?
I princip ALLA småföretagare jag varit i kontakt med har försatts i konkurs pga obetalda räkningar. Sedan kan anledningen till att man inte klarat fullfölja betalningarna vara olika.