• Anonym

Fastnat i svenska skuldfällan?

Många i sveriga sitter i dag i en skuldfälla som är nästintill omöjlig att komma ur. Av olika anledningar sjunker man i inkassoträsket och tror att man bara har sig själv att skylla. Fel! Svenska inkassobolag kör med maffiametoder! en skuld på 500 kr kan när den väl hamnat hos inkasso och kronofogden leva i 10, 15, 20 år och kosta tiotusentals kronor..om man inte kan sina rättigheter.

Jag har i dag fått nytt hopp tack vare att jag hittade Fattiga riddares forum. Jag har fått läsa skräckexempel på inkassobolagens missahandel och lagbrott, saker dom kommer undan med eftersom de flesta svenskar tror att dom får behandla skuldsatta på det sättet, man tror att inkassobolagen = kronofogden = staten..vilket är FEL!

Till alla er som sitter i skuldfällan, gå in och läs på: www.fattiga-riddare.se , samtala i forumet och upptäck att ni inte är ensamma :)

• Svar på tråden Fastnat i svenska skuldfällan?
  • Anonym

Tja dom säger ju faktist att pengar är dyrare för de fattiga.

Allt är dyrare för fattiga än för rika. Lånar du tex pengar så betalar du högre ränta om du tar snabblån, och det är ju bara dem som inte har någon annan utväg som lånar snabblån och sms lån. Alltså de som redan inte har några pengar tvingas till lånen med hög ränta medans de som har pengar lånar till superbillig ränta på banken.

Sen tvingas fattiga köpa på avbetalning = alltid dyrare än att köpa kontant.

Så är det ju med allt, lånehajarna profiterar oerhört på dem som inga tillgångar har.

• Anonym

Anonym (Betala) skrev 2009-10-13 21:52:14 följande:

betalar man sina räkningar och inte överkonsumerar så hamnar man inte hos vare sig inkassobolag eller kronofogden. Inkassobolag kan bara följa inkassolagen och ta de avgifter som finns inskrivna där, allt annat är skitsnack.Ta tag i ditt liv istället för att söka syndabockar utanför dig själv.
    Sagt av en som förmodligen levt ett skyddat liv? Aldrig blivit utnyttjad av någon? Vet du hur många barn som har betalningsanmärkningar i dag? Vet du hur många barn som finns hos inkassobolagen? Inkassolagen? Den kan du skriva ut och torka dig med där bak för den betyder inte ett skit!

Jag hamnade själv i skuldfällan när jag flyttade i hop med vad jag trodde var en ärlig kille, så dra inte alla över en kamm för du vet inte vad du snackar om!
  • Anonym

Anonym (Betala) skrev 2009-10-13 21:52:14 följande:

betalar man sina räkningar och inte överkonsumerar så hamnar man inte hos vare sig inkassobolag eller kronofogden. Inkassobolag kan bara följa inkassolagen och ta de avgifter som finns inskrivna där, allt annat är skitsnack.Ta tag i ditt liv istället för att söka syndabockar utanför dig själv.
    Och för det andra! Jag kämpar som fan med mina skulder! Vadå söka syndabockar? Plugga på lite innan du öppnar käften i stället!
  • Anonym
    Michas skrev 2009-10-13 22:39:39 följande:
    Visst är det skitjobbigt att vara skuldsatt och hamna hos inkasso eller kf, men samtidigt så måste man ju någongång, någonstans, ta ansvar för de fel man gjort. Det största felet många gör är att de inte tar tag i situationen innan den urartar och t.ex ringer upp sina olika långivare etc för att komma överens om en avbetalningsplan _innan_ det går till inkasso, utan sticker huvudet i sanden tills det inte går länge. Jag säger inte detta för att vara elak. Jag har själv gjort misstag och har fortfarande mycket skulder, men jag har lärt mig att hantera både mina skulder och mina tillgångar annorlunda. Man har ingen annan att skylla när man sitter i skuldträsket. Däremot så har man allt att vinna på att förstå hur det blivit som det blev, ta ansvar och göra det bästa av situationen. Det går att bli skuldfri. Faktiskt. På riktigt
    Många har sig själva att skylla, absolut, det var inte det jag ville förneka när jag startade tråden, däremot är det otroligt många som går ut i vuxenlivet förstörda av sina föräldrar som haft tex bilar i sina barns namn och inte betalat. Vad många inte vet är att dom blir våldtagna av inkassobolagen.
    Inkassobolagen köper och säljer skulder efter dom skulle varit prekiberade och detta har pågått för länge tycker jag. Jag ville därför hjälpa till att berätta var folk kan söka hjälp och information.

Inlägget från Anonym (Betala) visar bara hur många tänker, att Inkassobolagen bara kan följa inkassolagen, att inkassobolagen är staten. Varje dag får datainspektionen och finansinspektionen in anmälningar för att inkassobolagen bryter mot lagar. 2 Favoriter verkar vara PUL och Banksekretessen.
  • Anonym
    Susanne905 skrev 2009-10-14 07:32:58 följande:
    För mig är det självklart att det skall vara högre räntor hos inkassobolag och hos kf då man inte betalat sina räkningar i tid. Man har oftast ingen annan att skylla på än sig själv och att sedan ha mage att sitta och gny över sin (ofta helt egenförvållade) situation är enligt mig oerhört osmidigt. Sköter man sin ekonomi och inte överkonsumerar (vilket idag tyvärr ofta är fallet) så hamnar man inte hos inkasso eller kf. Egenansvar. Sedan kan det hända saker i livet som påverkar, men även där gäller egenansvar och har man inte ork eller möjlighet att reda rätt på saker själv så finns det faktiskt hjälp att få.
    I dag finns 80 000 barn med betalningsanmärkningar i Sverige, ännu fler hos inkassobolagen. Barn har ingen egen ekonomi att sköta och hamnar ändå i skuldfällan.

Vem har suttit och gnytt? För att man lämnar en länk dit folk kan hitta hjälp?

Det är självklart att det idealiska är att man kan sköta sin ekonomi och jag tror inte att någon med flit hamnar i skuldfällan
  • Anonym
    Dr Mupp skrev 2009-10-14 08:25:18 följande:
    snyft snyft.Tar man en vara på Elgiganten är man en tjuv.Beställer man en vara och skiter i att betala ska alla tycka att det är synd om en för att man får skulder, fast man egentligen inte är nått annat än en simpel tjuv. Betala i tid så får ni inga skulder. Så enkelt är det. Och nej jag har inte levt ett skyddat liv, jag har en haft en tuff uppväxt med bla misshandel, men inte skyller jag mina tillkortakommande på det.
    Du är ju så blind och inskränkt att det är synd om dig! Så du menar att ALLA som sitter i skuldträsket har sig själva att skylla?

Vem fan har snackat om en vara från elgiganten? Detta visar ju bara hur trångsynta många människor är!

Alla barn vars föräldrar fört dom in i skuldträsket är presis lika misshandlade som du! Har dom sig själva att skylla?
  • Anonym
    aggexa skrev 2009-10-14 08:31:50 följande:
    Det finns ingen "svensk skuldfälla" såsom du beskriver och i Sverige har vi en myndighet som verkar för en rättvis indrivning till skillnad mot vissa länder där fodringsägare tillämpar för oss olagliga och hotfulla metoder för att indriva sina fodringar. Kronofogdemyndigheten prövar alltid om skulden är rättmätig och de står partiskt på den enes sida.Det torde väl vara logiskt även för dig att man inte konsumerar mer än vad man har råd med. Om du inte betalar räkningar för det du konsumerat så är leverantörerna inga ideella aktörer. De kommer indriva den skuld du arbetat upp och första steget är inkasso, betalar du inte då så begär de hjälp hos kronofogden som prövar om det finns substans i kravet.Du har ett eget ansvar för din skuldfälla.Att börja kalla inkasso och kronofogden för maffia är en grov ansvarsförskjutning från din sida.Hade du i tid tagit tag i din situation med överkonsumtion så hade du kunnat ta kontakt med dina fodringsägare och avtalat en rimlig avbetalningsplan. De flesta fodringsägare föredrar det framför att skicka sina fodringar till inkasso och kronofogden. Det sistnämnda kostar pengar för dem och det är ovisst om hur mycket av fodringen de kommer att få tillbaka.Om du har en skuld på 500:- så varför låter du den gå vidare till inkasso? Såklart att du då får betala en hanteringskostnad för kraven när du inte i tid betalar det du förbrukat. Du ska inte förbruka 500:- om du inte har att betala den skulden, din ekonomiska situation borde du ju känna till redan innan du köper den tjänsten, eller hur?
    500 var ett exempel och det du skriver bevisar bara hur lite de flesta svenskar vet om ämnet ;)

Tror du att bara för att en skuld går till KFM för utmätning så är den betald sen? Du kan inte ha mer fel. En skuld kan säljas hur många gånger som helst och varje gång tillkommer nya avgifter. Har du en skuld hos KFM så går den efter ett år av utmätning tillbaka till inkasso där nya ansökningsavgifter mm tillkommer och skulden ökar igen.

Jag har inte liknat KFM vid maffia, däremot inkassobolagen. Vissa inkassobolag har sina egna indrivningsmän, anlitar callcenter för att ringa upp skuldsatta, bägge dessa exempel strider mot PUL.

Jag har absolut inte sagt att många har sig själva att skylla, det är inget snack om den saken men det finns otroligt många som inte har det! Alla dessa barn som redan sitter i skiten när dom blir myndiga, alla förtryckta misshandlade kvinnor som inte får ha inblick i ekonomin och alla människor som helt enkelt inte är tillräkligt smarta för att fatta hur lätt det är att hamna i situationer som dessa och tro mig, Sverige är fullt av osmarta människor. För alla dessa ovannämda ville jag säga att det finns hjälp och råd att få.. Men vad händer? Jo, du och dina likar spottar på dessa människor genom att säga att dom har sig själva att skylla, att dom skulle tänkt si och så...jag tycker det är ganska vidrigt faktiskt..Det är så typiskt Svenskt att spotta på dom som inte lever upp till idealet.
  • Anonym
    aggexa skrev 2009-10-14 08:40:47 följande:
    Vad snackar du om?Inkassobolagen har inte de fodringar som leverantörerna av tjänster och varor har. De har ett arvode för att driva in leverantörernas fodringar och det är leverantörerna som får stå för hela kostnaden när deras kund inte betalar. Inkassobolagen kan inte utan kontrakt från leverantörer bevaka hos Kronofogden om möjlighet till indrivning av skulden finns.Sen är det Kronofogdemyndigheten som står för indrivning i de fall det finns något att indriva till leverantören.Inkassobolag har ingen egen indrivningsfunktion. De skall kräva inbetalning och sedan ska de lämna över till Kronofogdemyndigheten om betalning utebliver. Inkassobolagen äger inga skulder, det är leverantören själv som står för den kostnaden.
    Återigen visar detta hur lite du vet. Visst finns det inkassobolag som använder den formen du beskriver, alltså att dom driver in till fodringsägaren. Sen finns dom som helt köper skulden och sen säljer den vidare till nästa inkassobolag. Ja, det låter otroligt ellerhur? Det låter olagligt ellerhur? Det är ju det jag säger!

Jag fick själv ett inkassobrev för ett tag sedan, kravet var på 154 kr, varav 150 kr var avgift och 4 kr var en ränta på en skuld jag haft till ett annat inkassobolag, nu är detta skitsummor och inget problem för mig men om inkassobolag säljer räntor på stora skulder till andra inkassobolag så ökar skulderna dramatiskt rätt snabbt!
  • Anonym
    Waldo skrev 2009-10-14 08:56:05 följande:
    I vissa fall ja.Men det köps och säljs avskrivna fordringar, hela kundstockar, ofta 10 år gamla.Detta är det stora problemet inom inkassobranchenMan kan som företag välja om man vill ha hjälp av inkassoföretaget av driva in skulden eller om man vill sälja skulden till inkassoföretagetEtt inkassoföretag kan ex kontakta en kommun eller företag och köpa upp en hel kundstock med sedan länga avskrivna fordringar.Detta köps naturligtvis för en struntsumma och sedan börjar arbetet med att driva in dessa Dessa fordringar är ofta preskriberade men inkassobolagen försöker väcka dem till liv igen och många många betalar utan att veta om sin rätt.Sedan arbetar man med detta något år och sedan väljer man att sälja kundstocken vidare till ett annat inkassoföretag.Värdet av fordringen har nu ursprungsfordran + ränta + inkassoföretag A's avgifter + inkassoföretag B's avgifter och så lever skulden vidare till astronomiska summor
    Äntligen någon som vet hur det går till :)
Svar på tråden Fastnat i svenska skuldfällan?