aggexa skrev 2009-10-14 08:31:50 följande:
Det finns ingen "svensk skuldfälla" såsom du beskriver och i Sverige har vi en myndighet som verkar för en rättvis indrivning till skillnad mot vissa länder där fodringsägare tillämpar för oss olagliga och hotfulla metoder för att indriva sina fodringar. Kronofogdemyndigheten prövar alltid om skulden är rättmätig och de står partiskt på den enes sida.Det torde väl vara logiskt även för dig att man inte konsumerar mer än vad man har råd med. Om du inte betalar räkningar för det du konsumerat så är leverantörerna inga ideella aktörer. De kommer indriva den skuld du arbetat upp och första steget är inkasso, betalar du inte då så begär de hjälp hos kronofogden som prövar om det finns substans i kravet.Du har ett eget ansvar för din skuldfälla.Att börja kalla inkasso och kronofogden för maffia är en grov ansvarsförskjutning från din sida.Hade du i tid tagit tag i din situation med överkonsumtion så hade du kunnat ta kontakt med dina fodringsägare och avtalat en rimlig avbetalningsplan. De flesta fodringsägare föredrar det framför att skicka sina fodringar till inkasso och kronofogden. Det sistnämnda kostar pengar för dem och det är ovisst om hur mycket av fodringen de kommer att få
tillbaka.Om du har en skuld på 500:- så varför låter du den gå vidare till inkasso? Såklart att du då får betala en hanteringskostnad för kraven när du inte i tid betalar det du förbrukat. Du ska inte förbruka 500:- om du inte har att betala den skulden, din ekonomiska situation borde du ju känna till redan innan du köper den tjänsten, eller hur?
500 var ett exempel och det du skriver bevisar bara hur lite de flesta svenskar vet om ämnet ;)
Tror du att bara för att en skuld går till KFM för utmätning så är den betald sen? Du kan inte ha mer fel. En skuld kan säljas hur många gånger som helst och varje gång tillkommer nya avgifter. Har du en skuld hos KFM så går den efter ett år av utmätning tillbaka till inkasso där nya ansökningsavgifter mm tillkommer och skulden ökar igen.
Jag har inte liknat KFM vid maffia, däremot inkassobolagen. Vissa inkassobolag har sina egna indrivningsmän, anlitar callcenter för att ringa upp skuldsatta, bägge dessa exempel strider mot PUL.
Jag har absolut inte sagt att många har sig själva att skylla, det är inget snack om den saken men det finns otroligt många som inte har det! Alla dessa barn som redan sitter i skiten när dom blir myndiga, alla förtryckta misshandlade kvinnor som inte får ha inblick i ekonomin och alla människor som helt enkelt inte är tillräkligt smarta för att fatta hur lätt det är att hamna i situationer som dessa och tro mig, Sverige är fullt av osmarta människor. För alla dessa ovannämda ville jag säga att det finns hjälp och råd att få.. Men vad händer? Jo, du och dina likar spottar på dessa människor genom att säga att dom har sig själva att skylla, att dom skulle tänkt si och så...jag tycker det är ganska vidrigt faktiskt..Det är så typiskt Svenskt att spotta på dom som inte lever upp till idealet.