Inlägg från: funfactory |Visa alla inlägg
  • funfactory

Fastnat i svenska skuldfällan?

snillis skrev 2009-10-13 21:55:05 följande:
    Vadå tvingas köpa på avbetalning? Om man inga pengar har ger man fan i att köpa saker öht. Det är väl ingen annans fel om man lever över sina tillgångar. De som tar snabblån gör det i stor utsträckning till sk lyxkonsumtion. Säger som föregående talare - ta ett eget ansvar i stället för att skylla på någon annan!
    Jag håller med. Vadå tvingas?! Man får väl spara pengar som alla andra gör för att kunna köpa prylen man vill ha kontant.
    Jag har pengar och är inte fattig, vill jag ha något som kostar en slant så sparar jag helt enkelt.
    Nu i vinter ska jag köpa mig en ny vinterjacka för ett par tusen. De pengarna har jag sparat i hop under sommaren. ;)
    Jag kommer aldrig ta någonting på avbetalning..
  • funfactory
    Hebo1 skrev 2009-10-17 22:07:44 följande:
    Som alla andra gör?... Tror du detta handlar om en vinterjacka för några tusen? Kan man ens köpa en sån på avbetalning? Detta handlar om att folk av olika anledningar råkar illa ut. Det räcker med att ha en tonåring hemma som kommit på att man kan spela på hemtelefonen och vips så får den ensamstående mamman en telefonräkning på 30000. Det finns så många skråckexempel på hur det kan gå åt helvete. 500 000 personer sitter inte i denna sits för att det är kul eller för att man köpte en jacka på avbetalning. För dessa människor är det nästintill omöjligt att ta sig tillbaka om man inte kan sina rättigheter och det är dem dessa männoskor behöver upplysas om.
    Klart man kan betala av en jacka på avbetalning. Visst finns det de som hamnar i en skuldfälla för att de köper en jacka för 7.000kr eller mer.
    Nu använder jag inte hemtelefon och kommer inte riskera att min tonåring ringer för 30.000kr. Min tonåring kommer få sig en mobil med ett kontantkort så har jag minimerat den risken. Oavsett vad så ska man BÖR man har ett sparkapital så att man KAN betala av de där 30 000kr ens unge har spenderat...
    Det är det jag vill komma fram till. Se till att ha ett sparkapital så du klarar dig så gott du kan. Det går att spara pengar fast du är student, ensamstående osv.
    Visst kan man råka illa ut, men allvarligt talat om man RÅKAR bli skuldsatt på ett par hundratusen så är det ju något man har gjort fel. Man kan inte bara råka bli skuldsatt med dessa summor.
Svar på tråden Fastnat i svenska skuldfällan?