Inlägg från: pansarvagnen Villerider |Visa alla inlägg
  • pansarvagnen Villerider

Fastnat i svenska skuldfällan?

Anonym skrev 2009-10-16 23:09:16 följande:
    Mycket vettigt skrivet,Jag jobbar på ett inkassobolag och vi utmålas som att vi håller på med maffiametoder men det gör vi inte (men det finns alltid såna inom alla yrken som beter sig illa) TS skriver om preskriverade skulder som kommer upp, men så är det ju så att det finns preskribtionsavbrott just för att man inte ska kunna leva loppan på lånade pengar o sen sticka huvudet i sanden ett par år och sedan tro att skulderna är borta. Inte kul för den som lånat ut pengarna...
    Jag måste bara få gå i polemik mot detta inlägg. Vilket jobb man än har, även på ett inkassobolag, har man åtagit sig detta frivilligt. varje arbetsplats har sin policy och sina jargonger. vad jag menar är följande; Inkassobranschen i stort har jag inget att säga om, men de inkassobolag som jag läser om i media med mera liknar mera de medeltida fogdarnas knektar. För att jobba med förfallna fordringar och inkassoverksamhet så måste man hela tiden tangera lagens ramar. jag kallar detta för den grå kriminaliteten i Sverige. låt mig ta ett lysande exempel som hänt alldeles nyligen. Ett av de stora inkassobolagen i Sverige köper in gamla förfallna fordringar i så kallade fordringsstockar. I det nu aktuella ärendet från SEB. eftersom det gäller flera tusen förfallna fordringa ( idetta fall från början av 1990-talet) man skiter i att gransak vare sig fordrans legitimitet eller saklegitimitet från den man köper fordran av. detta har man inte arbetstid till för ett sådant handlande minskar på vinstmarginalerna för inkassobolaget. Därefter sänder man ut inbetalningskort till den påstådde gäldenären med hot om kronolle. man redovisar inte vad fordran gäller, eller dess kapitalbelopp eller räntebelopp. Samtidigt så har man on-line access till kronofogdens datorsystem och registrerar in ett ärende där för att bara någon dag senare återta detsamma. Gäldenären märker ingenting. På detta sätt skapar inkassobolaget ett preskriptionsavbrott. Om gäldenären blir rädd för hotet om KFM i inbetalningskortet kanske han eller hon betalar in den hundar lapp det är frågan om, sedan slår fällan igen.
    Inkassobolaget kan nu visa dels i KFM:s dataregister att det finns ansökan om bet.förl. alt utmätning registrerat minst en dag. Gäldenären har intet ont anande gjort preskriptionsavbrott genom att betala in en hundring. Att kskulden nu är legitim är ett faktum. När så gäldenären begär att få veta vem som äger fordran tillsänder inkassobolaget en kopia på ett överlåtelseavtal, via KFM givtevis. Inkassobolaget åberopar affärssekretess och har sålunda censurerat avtalet så att det bara finns någon enstaka mening läsbar.
    KFM accepterar givetvis detta med utgångspunkt från Inkassobolagets inregistreringar i det så kallade bandmålet i KFM:s dataregister, samt redovisar inbetalt belopp från gäldenären.
    den vanlige telefonisten eller handläggaren får aldrig veta av hur dessa turer går för det är andra mer slipade hjärnor som ligger bakom allt. Inkassobolagen är ju kända för att inte vilja ha direkt intelligenta människor som jobbar ut emot kund.

Så, vill man att denna brottslighet skall få fortsätta i Sverige, så stöd ditt lokala inkassobolag och köp aktier i det, eller rent av jobba i det.
    I branschen kallas kundhandläggare för "kanonmat". det är personer man kan både ha och missta i bolaget. så länge som det finns folk som vill jobab där så länge upprätthålls detta system.
    Dina argument håller alltså inte!!!!!
    jag har djupgranskat ett inkassobolag i uppsalatrakten nui över 2.5 år och fått ut dokumenattion som stödjer allt jag sagt in i minsta detalj, så jag kan plocka fram pärmvis med dokument som bevis.

För några veckor sedan skickade detta Inkassobolag ut en lista med personnummer och namn samt skuldnummer på gäldenärer som haft hypotekslån i SBAB år 2002. handlingaran kom enligt Uppsala Nya tidning och Expressen, samt dagen Eko till en privatperson. Denne person gjorde en anmälan till datainspektionen samt en anmälan till Finansinspektionen. det var efter detta som allt började uppdagas hur hela branschen arbetar.

Vill man stödja sådan verksamhet ska man givetvis arbeta hos på ett Inkassobolag.
    men då måste man börja tåla att gäldenärerna nu börjar organiserar sig och protestera.
  • pansarvagnen Villerider
    Anonym skrev 2009-10-17 10:24:51 följande:
    Pansarvagnen Villerider, Det är ju faktiskt gäldenären som ska ta reda på sina rättigheter och sina skydligheter.Du skriver att handläggaren och telefonisten inte får reda på allt de "slipade hjärnorna" gör, har du varit med på alla inkassobolags utbildning av personal?Jag vet att det finns inkassobolag som kör med riktiga fulmetoder och det är helt fel. Men även måste gäldenärerna skaffa sig lite kunskap, man kan inte ta ett lån och sedan hoppas på att det ska försvinna, vilket tyvärr många tror.Hade någon kommit med hot gentemot mig hade jag ju kollat upp det innan jag gjorde något.Alla människor kan hamna i situationer som de själva inte kan hantera men lite förutseende kan man ju vara och inte leva över sina tillgångar.Har en massa att skriva men orkar egentligen inte ha en debatt kring det. Folk får tycka vad de vill och det är egentligen väldigt bra för det är de som är väldigt ifrågasättande som lyfter upp sådana fall som du tar upp. Alla inkassobolag borde granskas så får man se vilka som egentligen kör med öppna kort och rent spel (misstolka mig rätt) och inte utpressningsmetoder.Både du och ulrika ring verkar ju ha koll på läget, jag tycker att ni ska ta och granska en upphandling som en av våra största städer nyligen hade.
    Ja, jag vet mycket väl hur inkassoboalgen utbildar sin personal. hade jag som arbetar inom den högre utbildningen agerat på likannde sätt hade jag blivit arbetslös omedelbart. det ligger i sakens natur, vilket flera av de dokument jag har att tillgå, att man inte vill ha personal på de lägre tjänsterna som vet vad som utspelar sig i kullisserna. Jag är också fullt medveten i detalj hur offentliga upphandlingar av fordrningar fungerar. Om all offentlig upphandling fungerade på samma sätt hade nog lagen skärpts betydligt, är jag säker på.
    vad jag slutligen vill påpeka är att de flesta ärenden som jag hjälper till att handlägga åt överskuldsatta har inga som helst anknytningar till lyxkonsumtion, utan är mera av rent lagtexttolknings grunade. hur mycket en gäldenär än lär sig om ämnet så har inkassobolagen tillgång till hela horder av jurister vars enda uppgift är att slå sönder gäldenärens möjligheter i molekyler.
    Tyvärr så sitter det jurister på KFM också, och när jurister pratar med jurister så hamnar oftast själva sakfrågan i skymundan och formalia prioriteras.
    Det är inte ovanligt att inkassobolag kreerar egna fordringar. Ett sådant fall har nu i dagarna lämnats över till Svea Hovrätt med över 600 sidors bevisdokumenattion.
    Nästa steg blir att föra fram frågan i EU, eftersom EU:s medlemsländer hanterar dessa frågor så olika. I Sverige så ligger vi säkert 60 år efter andra medlemsländer inom just den exekutiva rätten samt obeståndsrätten.

jag förväntar mig inom kort en total sannering av inkassomarknaden där några stora bolag kommer att falla och detts gör så att de andra inkassobolagen med fasa kommer att se över sina rutiner och hela sin verksamhet. Gäldenärskollektivet är inte längre en grupp "rättshaverister". Det är den största gruppen av välare inör nästa val, som kan bidra till att antingen höger eller vänster vinner valet. Det gäller strax under 500 000 väljare.
Svar på tråden Fastnat i svenska skuldfällan?