Fastnat i svenska skuldfällan?
aggexa skrev 2009-10-14 09:05:34 följande:
Nej en skuld är inte betald bara för att den går till KFM.Jag kan själv som leverantör välja att bevaka den där eller så anlitar jag ett inkassobolag att bevaka den åt mig, båda alternativen kostar pengar.Skulle jag spendera min tid till att bevaka obetalda fodringar så skulle jag inte ha tid att ägna mig åt den sysselsättning som inbringar mig inkomster. Det kostar att bevaka fodringar och det är en hantering som den som inte betalar självklart ska finansiera, det är ju faktiskt den personen som orsakat kostnaden.Vill den personen inte ha den kostnaden så underlättar den för sig själv att betala i tid eller höra av sig och förhandla avbetalningsplan, då slipper det gå så långt. Det är dyrt att konsumera och inte betala för det.De fodringar jag anlitar inkassobolag till att sköta säljs inte.Där de inte betalas så läggs de på efterbevakning för indrivning hos KFM, såklart tar de betalt för sina administrativa tjänster varför skulle de inte det?Du som konsument måste ta ett ansvar och när du inte fullföljer det så försvinner inte problemet. Det växer för att fler personer måste jobba för att du ska betala det du konsumerat. Är det så svårt att förstå?Eller tycker du att en stor del av svenska företag ska jobba gratis för att du inte har ordning på din ekonomi?Du skriver "leva upp till idealet", Hallå kom ner på jorden!Människor är inte så dumma att de inte förstår att de inte kan köpa det de inte har pengar till. Detta är grundlogiskt.Eller vill du sänka intelligenskvoten för svenska medborgare?Problemet är att många tror på under och att de under tiden kan konsumera utan att tänka på konsekvensen, kostnaden.Antingen lär du dig detta innan, eller så hamnar du i ett träsk av fodringar från leverantörer. Ett grundläggande måste ju faktiskt finnas och det är att inse att inget är gratis och en fråga om man har råd med priset.Bara för att ditt företag anlitar inkasso i stället för att sälja skulden så gör inte alla det vännen. Om det är någon som ska komma ner på jorden så är det väl du?! Du kan ju åtminstånde ta av dig skygglapparna så du får koll på hur det fungerar innan du sätter dig här och skriver om saker du uppenbarligen inte har full koll på!
Inget företag ska jobba gratis för de som inte har koll på ekomomin som du uttrycker det och självklart ska man betala sin skuld och de räntor och avgifter som tillhör, 1 GÅNG!!! Men så fungerar inte systemet. Många betalar sina skulder 10 ggr om!