• Kusin Knase

Serbisk vita bönor-soppa?

När jag var liten umgicks jag mycket med en tjej med föräldrar från Serbien (Jugoslavien). Hennes pappa gjorde en helt fantastisk soppa på vita bönor, som jag minns som en av de godaste rätterna jag någonsin har ätit! Jag fick dock aldrig receptet tyvärr, och har förlorat kontakten med kompisen. Soppan ska ha varit en typisk jugoslavisk/serbisk rätt.

Det vore lite skumt att höra av sig till min f d kompis nu bara för att be om ett recept! Någon som vet vilken soppa jag talar om och vill dela med sig av receptet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-14 19:45
    Hoppsan, jag menade ju bruna bönor, kom jag på nu! Rätten hette "bruna bönor-soppa" och ska vara vegetarisk! Åtminstone hoppas jag det, jag minns den som det, jag är vegetarian och var det på den tiden också...

Någon som vet vad jag yrar om?

• Svar på tråden Serbisk vita bönor-soppa?
  • tinkerbell

hej
    ja du menar nog böngryta som heter kuhani grah på jugoslaviska..
    den jag brukar göra är med kött....

den kan du göra så här,,,

du behöver bönor som du köper och kokar själv,,alltså det finns i de flesta affärerna..lägg i vattnet över natten....

du behöver alltså...

500 gr bönor(låt koka upp och ta bort de dåliga bönorna som flyter upp,sen sköljer du av resten i kallt vatten)
    2 lökar
    6-7 klyftor vitlök
    300 gr högrev

sen för att få den där underbara smaken så behöver du egentligen ha i rökt kött,,som man använder i jugoslaviska grytor,,den kan du köpa i en sådan utländsk mataffär och heter suho meso,,,

låt allt koka tills bönorna har blivit mjuka,ca 2 timmar

sen så ska du ha en kryddblandning som du gör på följand sätt...

ta fram en liten kastrull eller panna.

häll i ca ½ dlolja och värm upp
    tillsätt ca 1½ matsked mjöl och rör om,,låt det inte brännas vid,,lägg i sedan 2 msk paprikapulver,om du har vegeta(en jugoslavisk kryddblandning så lägg i ca 1½ matsked)annars så tar du salt. rör om,,och sedan häller du över denna blandningen över grytan samtidigt som du rör om i grytannn...

hoppas att det var denna du menade,,för den är väldigt vanlig där nere...

• Kusin Knase

Hej tinkerbell! Och tack!

Jag uppdaterade just lite i trådstarten, för jag mindes fel, det skulle vara bruna bönor, rätten heter "bruna bönor-soppa"! Och är vegetarisk!

Sorry... men tack ändå!

• tinkerbell

men du kan göra på samma sätt fast utesluta köttet....
    jag är säker på att det är denna,,kan göras på många sätt och varationer.

• Mizz Turko

den rätten finns i hela mellanöster å turkiet oxå, och det är vita bönor man använder.

och bäst resultat är ju med kött men det kan självklart uteslutas om mn är vegeterian.

lycka till.

glöm inte att blötlägga bönorna kvällen innan, eller använd tryckkokare

• Kusin Knase

tinkerbell: Men du skrev gryta?

Mizz turko: Den soppan jag tänker på är med bruna bönor, men det är ju möjligt att den äts på fler ställen än i Jugoslavien/Serbien...

• mosterYster

Hoppar in i tråden: Någon som vet hur man gör det här friterade brödet? Urgott, men jag har glömt namnet...

• Honey79

Kan den ha hetat pasulj? Det är det enda jag kan komma på o jag är serb Har dock inget recept men du kan googla det

• mosterYster
    Honey79 skrev 2009-10-16 14:38:43 följande:
    Kan den ha hetat pasulj? Det är det enda jag kan komma på o jag är serb Har dock inget recept men du kan googla det
    Tack, ska leta!
  • mosterYster

Haha, det var soppan som hette så...

Svar på tråden Serbisk vita bönor-soppa?