• Anonym (plommon?)

I vecka 9, så hård i magen! Vad kan underlätta?

Är så otroligt hård i magen, går knappt att gå på toaletten, inget kommer ut..

Har ätit torkade aprikoser och torkade plommon till leda, blir bubblig och gasig i magen, men fortfarande stenhård.

Vad kan man göra?

• Svar på tråden I vecka 9, så hård i magen! Vad kan underlätta?
  • SFHelen

är färska plommon, torkade funkar inte för mig. Du kan även testa barnmatsbuk med plommon

Du kan även lägga linfrön i kokande vatten o låta stå ett par timmar eller över natten. Sila sedan bort fröna o drick slemvattnet. de ska sätta fart på magen.

annars kan du gå till apoteket o fråga vad dem rekomenderar, berätta att du är med barn bara.

Lycka till.

• Vikingakvinnan

Att ha linfrön på gröten, filen underlättar.

Rent fysiskt kan du hjälpa bajskorvarna ut genom att trycka mellan svanskotan och anus. Då behöver du inte ta i så förskräckligt.

• Anonym (plommon?)

så bra, jag har färska plommon hemma just nu, ska mumsa i mig.
    linfrön har jag åxå , ska ta till filen.
    även testa att köpa juice, nu måste det bli bättre!
    tack för tipsen

• Miffy

Viktigt att dricka mycket vatten, kan bero på uttorkning! Och ju mer man rör på sig, desto bättre rör sig tarmarna (och allt blir mjukare). Så promenera igång magen lite!

• Keepin

Hej! Jag är precis likadan! Det började när jag var i vecka 7 eller 8 och håller fortfarande på... (går in i v 11 idag). Det som funkade för mig var att börja ta bulklaxermedel (finns på apoteket och funkar för gravida). Det är ett pulver som blandas ut i vatten och dricks 1-3 ggr per dag. Jag behöver 2-3 ggr. Detta i kombination med promenader, ökat vätskeintag, minskat intag av mjölkprodukter (är stoppande) och ljust bröd har faktiskt hjälpt. Magen är inte som den brukar, men den är inte förstoppad iallafall.

Mitt råd är att börja så fort som möjligt om magen inte kommit igång än annars finns risken att du blir sjuk. Jag lät det gå för långt och fick diarré och kräkningar. Inte kul.

Tänk på att mjölkprodukter, ljust bröd, te och choklad är stoppande. Linfrön är bra, men om du överdoserar (maxdos=1-2 msk/dag) är risken att effekten blir den motsatta, dvs att du blir förstoppad.

Morötter har massa fibrer, likaså grönsallad. Det tycker jag hjälper. Och som sagt: vatten och promenader!

Lycka till! Vet hur jobbigt och frustrerande det är.

• Keepin

Förresten, Lunelax heter det bulklaxermedlet jag tar. Kan rekommendera det.

Svar på tråden I vecka 9, så hård i magen! Vad kan underlätta?