• Eled

Hon drar rumpan på mattan så hon böder.

JAg har en fransk bulldog som är 7 månader (snart). Hon drar sin rumpa nu för tiden väldigt ofta på mattor, ni vet vad jag menar va? Grejen är att hon är lite röd runt snippan. Jag tror att det kanske kliar för att hon har börjat få hår nu runt snippan och hela magen. JAg menar man vet ju själv hur det kliar när man rakat bikinilinjeln. Tror ni att det kan vara det? Jag har smörjt henne med salva och det blir bättre. Men så fort jag slutar så blir det rött igen. Grejen är att hon kliar sig på på ytterdörrsmattan också. Den är gjort av sånt där hårt gräs, ni vet?! Hon har iaf också nu börjat blöda på utsidan av anushålet. Jag tror hon har kliat sönder sig där. (Jag har nu slängt ut mattan). Tycker ni jag ska avvakta lite till eller kontakta veterinären nu medsamma? Jag har för ett tag sen kollat analsäckarna och de var det inga problem med. Har ni tips på ngn annan anledning som det kan tänka vara? Hon har hela tiden fått samma foder (royal kanin) men en del olika hundben. Mest hudben. Annars är hon en pigg,glad och go tjej.

• Svar på tråden Hon drar rumpan på mattan så hon böder.
  • TheMother

Hon kanske har mask. Har du avmaskat henne?
    Oavsett, ta kontakt med vetrinär, för så där kan jag aldrig tänka mig att det ska vara.

• gladloser

kontakta vetrinären...bättre för tidigt än försent...

• Undret Gilan

Hon löper:)
    Helt normalt att tikar gör så de liksom torkar sej.:P

~~¤*Förlovad*¤~~
  • TheMother

Undret Gilan skrev 2009-10-14 11:57:18 följande:

Hon löper:) Helt normalt att tikar gör så de liksom torkar sej.:P
    Men det verkar som att tiken har dragit rumpan så där, utan att det kom blod först...? Plus att det är vid anus som hon blöder, och det syns ju rätt tydligt på en tik varifrån det blöder, när hon löper.
  • TheMother
    TheMother skrev 2009-10-14 12:48:00 följande:
    Undret Gilan skrev 2009-10-14 11:57:18 följande: Men det verkar som att tiken har dragit rumpan så där, utan att det kom blod först...? Plus att det är vid anus som hon blöder, och det syns ju rätt tydligt på en tik varifrån det blöder, när hon löper.
    Förresten, iaf föräldrarnas tik tvättade sig ren, i princip jämt. Tror aldrig hon åkte på rumpan för att torka sig.
  • Tiikeri

Första jag tänkte på var mask, men är hon lite röd (kanske lite svullen) så kan det ju vara så att hon löper. Men jag skulle för säkerhetsskull avmaska henne, om du inte redan gjort det.

• Undret Gilan
    TheMother skrev 2009-10-14 12:48:00 följande:
    Men det verkar som att tiken har dragit rumpan så där, utan att det kom blod först...? Plus att det är vid anus som hon blöder, och det syns ju rätt tydligt på en tik varifrån det blöder, när hon löper.
    Läste TS lite väll snabbt, kan ju vara så att löpet är på G och det känns obehagligt vet många ungtikar som tycker detta.
    ~~¤*Förlovad*¤~~
  • BabyJay

Jag hade kollat upp med vetrinär direkt. Kliar hon sig så hon börjat blöda är det något som är fel.

Att det börjar växa hår borde de inte klia sig så för.

Om det är så att hon löper så kommer ju det från snippan och inte från anus på hunden, det är ju lätt att kolla.

Men kliandet kan ju oxå vara mask.

Men jag hade ringt direkt för att få en tid hos vet.

• Eled

Ok ska ringa vet. Hon löper inte eftersom det kommer från utsidan av anus. Ja hon är avmaskad två gånger för säkrets skull. Det har slutat blöda nu iaf.. Hon älskar när jag smörjer in henne runt snippad och står stil i ca 30 sek i sammma ställning efteråt. Blää.. Tror hon njuter... Nu ser det genast bättre ut efter lite smörj m hdrokortison.... Hmmm..
    TAck för alla svar..

• TheMother
    Eled skrev 2009-10-14 13:38:12 följande:
    Ok ska ringa vet. Hon löper inte eftersom det kommer från utsidan av anus. Ja hon är avmaskad två gånger för säkrets skull. Det har slutat blöda nu iaf.. Hon älskar när jag smörjer in henne runt snippad och står stil i ca 30 sek i sammma ställning efteråt. Blää.. Tror hon njuter... Nu ser det genast bättre ut efter lite smörj m hdrokortison.... Hmmm.. TAck för alla svar..
    Är du säker på att man kan använda hydrokortison till hund? Medicin som är mild mot oss kan vara livsfarlig för hundar...
  • Eled

När jag satte på kortison så pratade jag med hennes uppfödare om det och hon rådde mig till det. Hon står som ägare (alltså uppfödaren) eftersom jag är fodervärd. (JAg tar förgivet att hon vet vad hon säger) Hoppas det känns ok för dig. ;)
    JAg fick inte tag i henne(ägaren)innan men nu har hon gett mig rådet att kontakta vetrinären också eftersom det kan vara bakterie. Vi får nu se vad de säger.

• tinkerbell

men du kan ju inte ge henne människomedicin om inte veterinären har föreskrivit det,det du ska göra är kontakta en veterinär innan du gör nått....

sen alla ni som rekommenderar henne att avmaska,,vet ni att man inte ska avmaska ifall man inte är säker på att hunden har mask,,det är ju farligt att avmaska bara för att man misstänker mask.de kan bli immuna mot avmaskningsmedlet.....

• Eled

Ok tackar för infon nu vill jag inte veta mer om det. TAck .

tinkerbell skrev 2009-10-14 17:15:16 följande:
    men du kan ju inte ge henne människomedicin om inte veterinären har föreskrivit det,det du ska göra är kontakta en veterinär innan du gör nått....sen alla ni som rekommenderar henne att avmaska,,vet ni att man inte ska avmaska ifall man inte är säker på att hunden har mask,,det är ju farligt att avmaska bara för att man misstänker mask.de kan bli immuna mot avmaskningsmedlet.....
  • asako

Jag tycker att det du beskiver låter som analsäcksinflammation. Har du klämt dem? Om du inte vet hur man gör så borde ägaren känna till det.

• tinkerbell
    Eled skrev 2009-10-14 17:20:25 följande:
    Ok tackar för infon nu vill jag inte veta mer om det. TAck .
    vad är det för sur humör du har,,varför ska det alltid krånglas att folk på fl ställer frågor sen när de får ett svar som de inte tycker om så blir de sura,,skaffa dig en bra grunt i hundarnas anatomy sen så ska du kontakta veterinären,,vil ldu inte att folk ska svara så låt bli att ställa frågan då,,om du inte tål svaren du får in,, jösses vilka människor det finns här i världen..
Svar på tråden Hon drar rumpan på mattan så hon böder.