• Sara K

Ni som köpt bostad när en av er studerar....

.... har då den som studerat kunnat medsöka bolån eller har det beräknats endast på den med arb.inkomst??
    Är det någon skillnad om den som studerar har fast tjänst (men är tjänstledig pga studier)?
    Velar om vi ska ansöka om lånelöfte nu eller efter utbidningen är klar...

• Svar på tråden Ni som köpt bostad när en av er studerar....
  • pernillal

jag studerar och min sambo jobbar, men vi fick lånelöfte tillsammans. men tänk igenom er situation o prata mycket med banken om ifall ni klarar av ett lån. framförallt som det gäller hus, även fast man inter betalar så mycket på lånen så är det så mycket som tillkommer, te.x. uppvärmning, vatten, el o sen måste man ha en ganska stor buffert ifall något skulle hända.
    vi har råkat ut för lite allt för många olyckshändelser detta året och vi hade ingen sparbuffert, så vi har klarat oss precis..!

• Miss Lau

Vi köpte hus medan jag studerade och vi står båda som ägare och låntagare (en självklarhet för oss). Men banken räknade enbart med min mans inkomst när de tittade på hur mycket vi fick låna.

• Sara K

Tack för svaren!
    Så då är det troligt att man kan söka lånet tillsammans men bara med den inkomst som kommer fr arbete då.. Tänkte att de kanske kunde räkna med den inkomst som finns i det tjänstlediga, det går ju alltid att börja arbeta igen OM det skulle knipa (en säkerhet för banken alltså)?

pernillal
    Ja, det är klart vi tänker igenom noga!
    Vi har bostadsrätt idag, och förmodligen skulle vi kunna komma billigare undan t.om om vi köpte hus.. Att ha en buffert känns också som självklart vid ett ev husköp.
    Vi kommer få en insats när vi säljer vår borätt så förhoppningsvis blir det inte så högt topplån, så kan vi amortera så lite som möjligt just tills jag studerat färdigt.

Vi kan inte bestämma oss om hur vi ska göra, fördelen nu är att vi bor centralt (hyfsat iallafall), nära vänner, ganska billigt mm.
    Nackdelen är att barnen blir större, lägenheten trängre , börjar fundera på deras skolgång (har alltid sagt att den dag de ska börja skolan ska vi inte flytta mer utan då ska vi bo där vi vill!) som kryper närmre...

Får boka ett möte med banken, kanske är de schyssta eftersom vi har ett befintligt, välskött lån, jag har en anställning att falla tillbaka på, det yrke jag studerar till har väldigt goda arbetschanser samt att vi inte har några andra lån.

Svar på tråden Ni som köpt bostad när en av er studerar....