• Blivande 3 barnsmamma

Skajag betala full avgift till akassan när jag studerar plus är arbetslös?

Studerar på heltid men är anmäld som arbetslös hos arbetsförmedlingen.
    Fick en avi idag på 450 kr som jag betalde då jag arbetade. Men jag är ju arbetslös dock stämplar jag inte.

Ska jag då betala full avgift?

• Svar på tråden Skajag betala full avgift till akassan när jag studerar plus är arbetslös?
  • Kazeer

Om jag minns rätt, så kan du få fackavgiften reducerad medan avgiften till A-kassan är densamma oavsett om du jobbar eller inte.

BF febr-10 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Kazeer

Har du studiemedel?

BF febr-10 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Blivande 3 barnsmamma

Jo jag har studiemedel. Men trodde full avgift bara gällde när jag jobbade

• squipp

Blivande 3 barnsmamma skrev 2009-10-14 13:36:51 följande:

Studerar på heltid men är anmäld som arbetslös hos arbetsförmedlingen.Fick en avi idag på 450 kr som jag betalde då jag arbetade. Men jag är ju arbetslös dock stämplar jag inte.Ska jag då betala full avgift?
    1. Tar a-kassan 450kr ???? Tycker det låter som fackavgift + a-kassa.
    2. som studerande är fackavgiften mycket låg (iaf i mitt fack) men a-kassan kostar detsamma.
    3. jag förstår inte hur det går att vara 100% studerande och 100% arbetslös
  • Catti41

A-kassans avgift varierar ju med vilken a-kassa du tillhör och så vitt jag vet så är den samma oavsett inkomst och sysselsättning.
    Fackets avgift varierar ju med inkomst så är det fackavgiften det gäller så får du kolla med dem vilken avgift du ska betala utifrån vilken inkomst du har.

• Blivande 3 barnsmamma

Jo den är 450 kr hos alfa! Å det går toppen och vara anmäld på arbetsförmedlingen. Dock så får jag inte stämmpla och det gör ajg inte heller

• squipp

Blivande 3 barnsmamma skrev 2009-10-14 14:01:32 följande:

Jo den är 450 kr hos alfa! Å det går toppen och vara anmäld på arbetsförmedlingen. Dock så får jag inte stämmpla och det gör ajg inte heller
    Ja då är svaret ja.

FYI: Jag betalar 90kr till min a-kassa.

Tycker synd om dig
  • Blivande 3 barnsmamma
    squipp skrev 2009-10-15 11:58:40 följande:
    Blivande 3 barnsmamma skrev 2009-10-14 14:01:32 följande:
    Ja då är svaret ja.FYI: Jag betalar 90kr till min a-kassa.Tycker synd om dig
    150 kr är grundavgift 300 kr är förhöjd avgift
    Är skitdyrt !
  • lianem

jag hade lägre avgift då jag var arbetslös och fick mer pengar i a-kassa än nu när jag har csns högsta bidrag. Betalar en avgift på 629kr!!! Helt hutlöst med pengar, tycker det ska vara lägre då vi inte belastar a-kassan. Men regeringen har tydligen bestämt att det ska vara så här!

• hotten

även om du är hemmafru i ett år eller två UTAN några pengar alls (förutom barnbidraget) eller om du är hemmafru och söker arbete men inte får akassa..
    så skall du betala fullt, pgav att du inte både är arbetslös och får ersättning från a-kassa...

då du studerar så kan du inte få ersättning från akassan, även fast du inte hade studiemedel.. så då måste du betala fullt!

• smurfans

Ni om studerar, kolla om ni kan byta a-kassa. 629 kr är ju hutlöst mycket när man går på CSN!

Nu beror det ju ifs på vad ni studerar till, om det är inom samma område som ni jobbade inom tidigare eller inte. Men studerar ni till tex ekonom, jurist, statsvetare så kan ni bli medlem i Jusek och där är/har det varit gratis att vara studerandemedlem och deras a-kassa (AEA) kostar 90 kr/mån. Så kolla runt bland a-kassorna/fackförbunden inom det område som ni studerar till och byt.

• frieden

japp jag som arbetslös och mammaledig får glatt betala 401 kr till if metalls a-kassa..och min sambo som är arbetslös och studerande får göra detsamma!

Svar på tråden Skajag betala full avgift till akassan när jag studerar plus är arbetslös?