• Suzy QX

Husbesiktning Rotavdragsgillt?

Är det någon som vet om man får dra av på kostnaden för husbesiktning med rotavdraget?

Husbesiktningen för mig kostade 5 600 kr och det skulle ju vara några kronor mer i börsen om det var så.

• Svar på tråden Husbesiktning Rotavdragsgillt?
  • hejhejmonika

Hmm, gissningsvis inte..kan inte riktigt se hur detta skulla falla under Reparation, Ombyggnad eller Tillbyggnad.

Dock har skatteverket bra personer som snabbt svarar på mail med frågor, skicka in en förfrågan så har du nog svar inom ett par dagar.

• Suzy QX

Nja jag tänkte på hushållsnära tjänster. Städare får ju och div övriga tjänster.

• hejhejmonika

Aha...Nej jag tror inte att besiktning av hus faller där under. Anledning till skatteavdrag för "hushållsnära tjänster" var bla att få bukt med svartjobb, vilket är ett problem tex bland städerskor. Men troligtvis ej bland besiktningsmän.

Jag är dock lååångt ifrån expert på området, har som sagt själv fått fin hjälp genom att maila skatteverket.

• Tjoflöjt

Däremot får du ta upp kostnaden som en omkostnad för husköpet (om det är därför du besiktat)

• Göteborgsmamman75

nej du får inte göra ROTavdrag för det. Det är endast om du hyr in hantverkare som gör tex om- tillbyggnad el renovering som du kan dra av halva arbetskostnaden. Eller rättare sagt det dras av redan på fakturan och sedan så fakturerar hantverkaren Skatteverket för den andra halvan av arbetskostnaden.

Däremot så har du rätt att göra avdrag för besiktning, vid tex husförsäljning (men det är väl inte aktellt ännu).

Svar på tråden Husbesiktning Rotavdragsgillt?