Inlägg från: AkoKola |Visa alla inlägg
  • AkoKola

Kört på en katt....

Jag har inte själv kört på en katt, men, jag hittade en gång en påkörd katt som levde men som var svårt skadad, den var inte märkt och hade inte heller något halsband. Jag körde den till ett djursjukhus samt anmälde till polisen att jag hittat den och satte upp lappar, ingen hörde av sig och katten bor idag hos mig =0)

Om jag skulle köra på en katt som saknar halsband eller märkning så skulle jag köra den till en veterinär, oavsett om den levde eller ej, hos veterinären kan de kontrollera om katten är chipmärkt.

Är katten ordentligt märkt så skulle jag ringa ägaren innan jag gjorde nåt, om den inte är jätteallvarligt skadad, då skulle jag köra den till veterinär först, och sedan kontakta ägaren.

Jag tycker personligen att ägaren ska stå för kostnaderna då det är ägaren som valt att ha katten som utekatt.

Mina tre katter är innekatter som får vara ute på vår innätade balkong, skulle de lyckas smita och bli påkörda så är det ju mitt fel, inte den som kör.

• AkoKola
    Dilong skrev 2009-10-14 16:23:22 följande:
    Förstår hur du tänker, men är det inte alltid den som kör som har ansvaret?Om en älg springer över vägen är det väl inte älgens fel om den blir påkörd.
    Det är ju lite svårare att se en katt som springer upp på vägen än en älg, jag tycker iofs att det är förarens fel om de kör på en älg heller, för det gör nog ingen med flit, sen kan man ju iofs ha kört för fort osv..

Självklart är det inte älgens fel, men jag ser det som att katterna är mitt ansvar, så jag ska se till att inget händer dem.
  • AkoKola
    Mariohn skrev 2009-10-14 16:31:24 följande:
    Hittade en påkörd katt en gång för längesedan som levde men var illa tilltygad. Tog den till en veterinär som sade att de inget kunde göra utan att ha pratat med ägarna så jag ringde polisen som sa att de inte kunde hjälpa mig utan att om jag ville adoptera katten var den mitt ansvar annars skulle jag lämna den i skogen. Heja jävla Sverige!
    Jag ringde också polisen när jag hittade katten, de ville komma och skjuta den, sen lyckades jag som tur var få reda på en veterinär som tog emot hittekatter, så jag körde katten dit.
    Tycker att de borde behöva smärtlindra katten iallafall, eller avliva den om den inte är märkt på nåt sätt.
  • AkoKola
    Dilong skrev 2009-10-14 16:39:58 följande:
    Så beroende på vad man kör på ändras ansvarsbiten? Är det ditt fel om någon kör på ditt barn? Tex när det är sjutton år och på väg hem från gymnasiet?Om man kör i trettio km/h så hinner man bromsa om ett barn eller ett djur springer ut på vägen. Kör man istället i femtio km/h så hinner man inte ens trycka på bromspedalen innan det smäller.
    Det beror ju på, de flesta katter jag sett som är överkörda ser jag på motorvägen, där är det omöjligt (och livsfarligt) som bilförare att bromsa om det springer upp en katt på vägen.
    Om någon kör på min 17-åring som är på väg hem från skolan så beror det ju på situationen, om min 17-åring rusar ut i vägen utan att se sig för så är det ju hans/hennes eget fel. Mindre barn ska jag ha koll på så att de lär sig att se sig för.

Om någon däremot kör för fort på en 30 eller 50 väg, ja, då är det en annan femma.

Men det går inte att jämföra en katt med ett barn, en katt kan inte lära sig att se sig för i trafiken, den går på instinkt, och ibland blir det fel.
Svar på tråden Kört på en katt....