• NoMercy

Kört på en katt....

Ok, vad gör ni?

Jag funderar lite över ansvarsfrågor och så. Om katten lever och är skadad, alt avliden.

Få höra hur ni har gjort om det hänt er, hur ni tänker göra om det händer er.

Hur tänker ni som är kattägare? Har ni katten tydligt märkt? Förväntar ni er att den som kör bilen ska stå för vet kostnader? Hur har det gått till om det hänt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-14 16:18
    Det här handlar inte om inne kontra utekatter, så att kommentera det är inte nödvändigt. Utan det handlar mest om att man som bilförare riskerar att köra på någons katt. Men jag vill ändå veta hur kattägare med utekatter tänker ang ansvarsfrågan.

• Svar på tråden Kört på en katt....
  • Dilong
    AkoKola skrev 2009-10-14 16:31:47 följande:
    Självklart är det inte älgens fel, men jag ser det som att katterna är mitt ansvar, så jag ska se till att inget händer dem.
    Så beroende på vad man kör på ändras ansvarsbiten? Är det ditt fel om någon kör på ditt barn? Tex när det är sjutton år och på väg hem från gymnasiet?

Om man kör i trettio km/h så hinner man bromsa om ett barn eller ett djur springer ut på vägen. Kör man istället i femtio km/h så hinner man inte ens trycka på bromspedalen innan det smäller.
  • Verkligen

Oj, det har hänt flera gånger. Ja alltså att mina katter blivit överkörda. Blir så när man bott på landet hela livet och haft katt.

Hur tänker ni som är kattägare? Har ni katten tydligt märkt? Förväntar ni er att den som kör bilen ska stå för vet kostnader? Hur har det gått till om det hänt?

Våra katter har alltid vart öronmärkta, ej halsband eftersom de flesta av dom bott ute i stallet/logen.

Jag tycker att det är hemskt när det händer och man blir såklart väldigt ledsen. Alla katterna som vi haft som blivit påkörda (4 stycken) har dött fort så vitt jag vet så ingen har behövt veterinärvård. Men jag hade inte krävt att den som kör på skulle stå för det.
    2 gånger har den som kört på faktiskt kommit och knackat på. En gång var det en dam som var helt knäckt och uppriktigt ledsen. Man uppskattar det så mycket när dom tar det modet att göra så. dom andra 2 katterna har våra grannar funnit och det känns inte alls bra. Tycker att kör man på en katt så försöker man lokalisera ägaren, man kan iaf knacka på hos grannar runt omkring och höra sig för.

♥ BF 18 November 2009 ♥ www.somvemsomhelst.blogg.se
  • Alorna

Har inte läst tråden utan bara TS.
    Min älskade katt vart överkörd på gatan utanför huset, är en liten väg i ett bostadsområde. Någon körde över henne och lämnade henne liggandes på vägen med krossad skalle. Jag vart såklart helt förstörd. Detta var ca 8 år sen nu och saknar henne fortfarande såklart men det som jag mest är ledsen för är att den som körde över henne inte ens hade vett att stanna och kolla hur det gått med katten eller ens flyttat henne till kanten av vägen.
    Öronmärkt alla katter jag haft så det ska gå att identifiera vem som äger katten om något skulle hända.
    Tur i oturen var att hon vart överkörd där vi precis bodde så vi visste vad som hade hänt, men det kunde lika gärna vart någonstans där vi aldrig skulle ha hittat henne och alltid undrat vad som hänt.

Och jag skulle stå för alla kostande hos veterinär om den som kört på min katt tog sitt ansvar och kontaktat mig.

Rörigt det vart, blir fortfarande upprörd när jag tänker på min älskade Donna :(

• incahe

Nu var ju TS fråga just hur man hanterar ansvarsfrågan.
    Jag som kattälskare halkar lätt in på den känslomässiga biten först, men OK.

Ansvaret till att katten blivit påkörd tycker jag vilar på kattägaren.
    Det är kattägaren som släppt ut katten och då måste man tyvärr räkna med att det hemska kan hända, att katten blir påkörd.

Jag har själv 2 st utekatter. Jag bor på landet i rena glesbygden, men det är ändå ingen garanti för att det hemska inte kan hända.
    Mina katter har örontatuering så de kan identifieras om de tas till veterinär eller polis.
    Naturligtvis har jag även sjuk och olycksfallförsäkring på mina missar. Vill inte hamna i den sitsen att jag måste avliva katten pga ekonomiska hinder.

Jag anser att bilägaren är helt utan ansvar för att katten blivit påkörd, om dom nu inte medvetet siktar på katten. Det hoppas jag verkligen inte sker. Eller rättare sagt, jag vet att det finns idioter som roar sig med att försöka köra på katter men det var ju inte det den här tråden handlade om.

• Mariohn
    Verkligen skrev 2009-10-14 16:43:10 följande:
    Oj, det har hänt flera gånger. Ja alltså att mina katter blivit överkörda. Blir så när man bott på landet hela livet och haft katt. Hur tänker ni som är kattägare? Har ni katten tydligt märkt? Förväntar ni er att den som kör bilen ska stå för vet kostnader? Hur har det gått till om det hänt? Våra katter har alltid vart öronmärkta, ej halsband eftersom de flesta av dom bott ute i stallet/logen. Jag tycker att det är hemskt när det händer och man blir såklart väldigt ledsen. Alla katterna som vi haft som blivit påkörda (4 stycken) har dött fort så vitt jag vet så ingen har behövt veterinärvård. Men jag hade inte krävt att den som kör på skulle stå för det. 2 gånger har den som kört på faktiskt kommit och knackat på. En gång var det en dam som var helt knäckt och uppriktigt ledsen. Man uppskattar det så mycket när dom tar det modet att göra så. dom andra 2 katterna har våra grannar funnit och det känns inte alls bra. Tycker att kör man på en katt så försöker man lokalisera ägaren, man kan iaf knacka på hos grannar runt omkring och höra sig för.
    Jag håller med! Min kusins katt blev påkörd en kväll förra sommaren när hon inte var hemma. Dem som körde på honom såg på halsbandet vilken adress han tillhörde men inget telefonnummer så de körde dit, lade hans halsband i brevlådan och en lapp där de berättade vad som hänt och att missen inte hade lidit. Katten som dött omedelbart men inte var illa tilltygad hade de lagt vid sidan om några rosenbuskar inlindad i en filt som de antagligen tagit från sin egen bil. Jag tyckte att det var omtänksamt och det betydde mycket för nathalie att kunna få begrava katten och veta att det inte var någon som hade tagit honom eller att han låg skadad i ett dike någonstans.
  • AkoKola
    Dilong skrev 2009-10-14 16:39:58 följande:
    Så beroende på vad man kör på ändras ansvarsbiten? Är det ditt fel om någon kör på ditt barn? Tex när det är sjutton år och på väg hem från gymnasiet?Om man kör i trettio km/h så hinner man bromsa om ett barn eller ett djur springer ut på vägen. Kör man istället i femtio km/h så hinner man inte ens trycka på bromspedalen innan det smäller.
    Det beror ju på, de flesta katter jag sett som är överkörda ser jag på motorvägen, där är det omöjligt (och livsfarligt) som bilförare att bromsa om det springer upp en katt på vägen.
    Om någon kör på min 17-åring som är på väg hem från skolan så beror det ju på situationen, om min 17-åring rusar ut i vägen utan att se sig för så är det ju hans/hennes eget fel. Mindre barn ska jag ha koll på så att de lär sig att se sig för.

Om någon däremot kör för fort på en 30 eller 50 väg, ja, då är det en annan femma.

Men det går inte att jämföra en katt med ett barn, en katt kan inte lära sig att se sig för i trafiken, den går på instinkt, och ibland blir det fel.
  • Trill
    Mariohn skrev 2009-10-14 16:52:56 följande:
    Jag håller med! Min kusins katt blev påkörd en kväll förra sommaren när hon inte var hemma. Dem som körde på honom såg på halsbandet vilken adress han tillhörde men inget telefonnummer så de körde dit, lade hans halsband i brevlådan och en lapp där de berättade vad som hänt och att missen inte hade lidit. Katten som dött omedelbart men inte var illa tilltygad hade de lagt vid sidan om några rosenbuskar inlindad i en filt som de antagligen tagit från sin egen bil. Jag tyckte att det var omtänksamt och det betydde mycket för nathalie att kunna få begrava katten och veta att det inte var någon som hade tagit honom eller att han låg skadad i ett dike någonstans.
    Det var väldigt fint gjort. Jag får tårar i ögonen.
  • Rottis77

Jag körde över en katt för ca 1,5 år sedan, jag körde bara i typ 20 km/timme, men den sprang in under bilen, inget jag kunde förhindra, men stannade och det visade sig att han levde fortfarande, tog honom till jobb (jobbar som djursjukvårdare) och han hade krossad käke, skall skador, invärtes skador som gjorde det svårt för honom att andas och det fanns inget att göra för honom, så han fick somna in, jag skickade honom på kremering. Anmälde detta till polisen, men ingen ägare hörde av sig, men det va en fin, välskött kastrerad hane, omärkt. Kan berätta att jag inte mådde bra av det som hände, men det kändes än värre när det inte va någon som saknade honom!

• lurksmulan

Ursäkta min OT fråga; men hur får man veta om ens öronmärkta katt har blivit påkörd? Blir man kontaktad av någon veterinär eller polisen?

Vår lilla katt är borta just nu, det har aldrig hänt förut. Vi bor vid en mindre skog men det går en väg genom området och det är klart att det värsta kan ha hänt även fast det är väldigt mycket fartgupp som gör att man inte kan köra fortare än kanske 20 km/h.
    Hon är öronmärkt men har inget halsband eftersom hon precis tappade det och vi inte har fixat ett nytt.

Foot: A special device for finding furniture in the dark.
  • NoMercy
    lurksmulan skrev 2009-10-15 15:23:32 följande:
    Ursäkta min OT fråga; men hur får man veta om ens öronmärkta katt har blivit påkörd? Blir man kontaktad av någon veterinär eller polisen?Vår lilla katt är borta just nu, det har aldrig hänt förut. Vi bor vid en mindre skog men det går en väg genom området och det är klart att det värsta kan ha hänt även fast det är väldigt mycket fartgupp som gör att man inte kan köra fortare än kanske 20 km/h.Hon är öronmärkt men har inget halsband eftersom hon precis tappade det och vi inte har fixat ett nytt.
    Ring polisen. Den som kör på en katt har SKYLDIGHET att anmäla det till polisen, annars räknas det som smitning.
    Sen är det även så att trafikförsäkringen går in och betalar ev veterinäravgifter. Det är nåt om att vanliga vetförsäkringen eg inte täcker sånt. Och är den som körde på okänd så finns det något annat system. Men att den som körde på katten skall stå för självrisken tycker jag är orimligt, det borde kattägaren göra. Men är kattägaren ritkigt på hugget så tror jag att den som körde på kan få stå för rubbet....
    Har försökt googla kring detta för att just få reda på saker kring ansvarsfrågan. Men hittar lite olika svar. Många kattägare verkar resonera som så att det är deras ansvar, medans andra menar på att den som kör på ska betala.
  • Vilda Vilma

Vår katt är utekatt, idmärkt och veterinärförsäkrad... jag anser att jag har det totala ansvaret om hon blir påkörd...ponera att en mopedist kör på henne, hon blir skadad.. då anser jag att jag står för kostnaderna för katten och för mopedistens skador... så länge den inte kört vårdslöst förstås...för fort.
    Beror helt på situationen om jag ska stå för mopedkostnader mm.
    Man bör kontakta polisen om man tar hand om en katt, kolla öronen om det finns ett nr ..för att få tel till idregistret(kommer inte på namnet) och ringa ägaren..är katten chippad kan man inte kolla själv men det kan säkert polisen.

Jag körde på en katt som tuppade av och när jag var nästan framme till katten för att se hur pass skadad den var, reste den sig och sprang iväg...blev lite ångestfylld över hur det gick med den...hade inte en chans att få tag i den...det kändes inte bra.
    Katter lever ett farligt liv. Min man var på väg hem från arbetet och hamnade i en lång bilkö på en ganska trafikerad, stor gata på ett ställe där det normalt inte är köer.
    Vem blockerar tror ni? Jo! vår katt sitter mitt i körfältet som tjuren ferdinand så bilarna får köra en stor u-sväng runt henne...där satt hon i godan ro!..jag sitter väl här och njuter av utsikten och blommorna ;) så visst lever de farligt våra katter :)

• Grabbo

Jag vet att vilda djur med klövar (typ rådjur, älg, vildsvin) är ok att bromsa för, andra inte. Om man bromsar in för mindre djur och blir påkörd av annat fordon är man skyldig till den andres skador.

• Loligagabbe

Har råkat kört på en katt ???? Han sprang ut på vägen och då råka vi köra på den????????

• Loligagabbe

Har råkat kört på en katt idag och den låg och sprattlade först sen dog???? Och ägarna var efter Oss så dom tog katten hem stackars katt och ägarna????

Svar på tråden Kört på en katt....