varning för brdband 2!!
För ett år sedan sade vi upp vårt abonnemang hos bredband två eftersom vi var trötta på att det alltid var strul med fakturorna.
Tre månader gick innan vi fick en ny faktura på en helt orimlig summa som inte stämde överens med någonting. Vi ringde dit och de bad om ursäkt och förklarade att de höll på att byta ägare och att de därför fått problem med en del fakturor. Vi skulle bortse från den bara. En månad senare får vi hem brev från inkasso angående just den fakturan. Jag ringer åter igen upp och möts av en telefonsvarare som berättar att de haft en del fakturaproblem som de håller på att lösa och att de därför stängt sina telefoner.
Vi åkte till deras kontor och talade med "Jörgen" som beklagade djupast och skriftligen avslutade vårt abonnemang på plats med ett löfte om att vi inte skulle besväras längre. En månad senare var det dags för flytt och då ringde jag för att dubbelkolla SÄKERT att inget låg kvar eftersom jag kände att de inte riktigt var att lita på. Jag blev försäkrad att mitt namn, min adress och dylikt inte öht fanns någonstans längre! Sagt och gjort jag suckade ut och flyttade.
Idag damp det ner en räkning på 4015 kr med ett helt annat kundnummer än det vi hade tidigare. Jag ringde upp, satt i telefonkö i 1 timme och förklarade sedan att jag absolut inte är kund hos dem, att jag har det bevisat skriftligen, att kundnumret på den nya fakturan aldrig varit mitt och inte överensstämmer med det kundnummer jag hade när jag var kund hos dem och att jag absolut inte skrivit på något nytt avtal eller muntligen godkänt något sådant.
Då får jag till svar "lilla gumman detta är tvåtusentalet det behövs inga underskrifter". HÄ. Vidare erkänner bredband 2 sitt misstag och hävdar att det är den gamla ägaren som vi var kunder hos som glömt kontakta den nya leverantören och att de bara är mellanhand och skickar ut fakturan eftersom de tog över företaget och att de inte kan ansvara för vart den nya leverantören levererar sitt förbannade internet...nämligen till min hyresvärd och alla lägenheter som ingår på detta området.
De har alltså sett att jag tidigare varit kund, att tjänsten fortfarande levererats till en adress, nämligen min gamla, och tagit för givet att det är jag som fortfarande bor där och använder abonnemanget! På dessa grunder har de utan att kontakta mig upprättat ett nytt kundnummer som de bestämt sig för att fakturera nu.
Vad mer kan man göra när man flyttar ifrån en adress än att säga upp sitt abonnemang, få det skriftligen av dem man har abonnemanget hos, ringa och dubbelkolla att alla uppgifter verkligen är borttagna osv??
Har de verkligen rätt att upprätta ett nytt kundnummer för någon som flyttat bara för att tjänsten fortsatt att levereras till en adress i en hyreslägenhet?? Det är ju inte vårt fel att tjänsten aldrig blev avbruten pga att DE var mitt uppe i en flytt.
aja...passa er