• Dammtussen

problem med sovandet för barn med adhd

Måste bara få ställa en fråga och hoppas på många svar!
    Självklart har vi prövat olika sovtider mm mm mm men nu till min fråga har en son på snart sex år har adhd med överaktivitet och aggresions problem är normal begåvad äter idag eye q. han vaknar allt mellan fyra till sex VARJE morgon och detta är så slitigt, vi har inte sovit en "hel" natt på sex år (förutom då han sovit borta vilket inte är ofta) är detta vanligt? Att dom här barnen vaknar tidigt?

• Svar på tråden problem med sovandet för barn med adhd
  • Little Ms Chatterbox

Hur mycket Eye Q får han? Som jag har sett här på FL verkar det vara många barn med ADHD som får dubbel dagsdos av det. Min son får 2 Eye Q och 2 mor-EPA mini junior om dagen.

Har han bolltäcke?

Hur somnar han?

Hur sover han under natten annars?

Min son hade sömnproblem men nu är det mycket bättre tack vare Omega, bolltäcke och att vi gör avslappningsövning på kvällen innan han somnar. Ska tillägga att han är 7 år och har förutom ADHD även Autismliknande drag.

Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Dammtussen

Han äter dubbel dos mindre funkar inte. Ska på möte i morron om eventuell medicenering.
    Han sover jätte bra annars. Sommnar snabbt efter hans kvällsrutiner sover som en stock till kl fyra fem ca.

• Skrik och Panik

Har en son på snart 7 år (om 4 dagar) som har ADHD, han har alltid sovit skitdåligt, medicineras till natten sedan han var 3 år gammal. Vaknade massor med gånger under natten plus vaknade tidigt, runt 04:30.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med tips och råd då medicinering var det enda som kunde hjälpa oss.

Men ville bara tala om att det finns fler i din sits!

kram

• Mini Söderling

Min son hade jätte problem med att somna till vi fick testa hormonet Melatonin , alltså ingen medicin utan ett hormon som saknas hos visa personer från att sovit tre timmar per natt sover han ni mellan 20,00 till ca 6 morgonen efter . Han har ätit det i ett år nu och är 5 1/2 år .
    Han säger själv att det är så skönt att , han har diagnosen ADHD

Hoppa ni får hjälp!

• Dammtussen

Tack så jätte mycket för era svar!
    Lite lättnad ändå måste jag säga att veta att vi inte är ensamma med detta problem.
    Vi har ju försökt så länge det gått utan medicin men nu får vi se hoppas dom hjälper oss efter mötet idag.
    Kram till er alla

• pcalma

Min stora tjej på 12 år har oxå alltid vaknat tidigt (adhd) o hennes lillasyster (5,5 år) har grava sömnstörning sen dag ett o har medicinering sen hon var 3,5 år med Melatonin o Theralen. Hon sover trots det aldrig en hel natt men har oiftast bara ett uppvak på kaske en 15 min oftast. Ibland en g varannan vecka är hon dock vaken från 01.30 typ..(adhd+bipolör sjukdom)
    Hennes lillebror (under utredn NPF) vaknar alltid någon gång mellan 03-05 o är vaken för dagen. Han medicinerar med Theralen men det fungerar inte så vi ska få Melatonin till honom med.
    Äldsta tjejen har vi lärt att hon kan ta o läsa en bok, stänga på tv:n i sitt rum mm när hon vaknar, för att VI ANDRA vill sova vidare om möjligt när hon vaknar. Det lärde hon sig först vid 10 års ålder drygt.

• anne h
    Dammtussen skrev 2009-10-14 18:33:11 följande:
     Han sover jätte bra annars. Sommnar snabbt efter hans kvällsrutiner sover som en stock till kl fyra fem ca.
    hur många timmar per natt sover han? När lägger han sig?

Sover han ikapp ibland, eller behöver han inte mer sömn?
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Dammtussen

vi har delat upp morgon och kväll så han får omega två ggr per dag.
    han sover alltid ( med vissa undantag) ca 18,30-04-05 ungefär vi har laborerat med dessa tider massa och detta är det som passar honom bäst. Han sover som en stock från det han sommnat tills han vaknar.
    Möttet på bup gick jätte bra så nu väntar vi på läkar remiss för ev. medicinering )

• Little Ms Chatterbox
    Dammtussen skrev 2009-10-18 10:55:41 följande:
    vi har delat upp morgon och kväll så han får omega två ggr per dag. han sover alltid ( med vissa undantag) ca 18,30-04-05 ungefär vi har laborerat med dessa tider massa och detta är det som passar honom bäst. Han sover som en stock från det han sommnat tills han vaknar. Möttet på bup gick jätte bra så nu väntar vi på läkar remiss för ev. medicinering )
    Låter ju bra!
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • anne h
    Dammtussen skrev 2009-10-18 10:55:41 följande:
    vi har delat upp morgon och kväll så han får omega två ggr per dag.han sover alltid ( med vissa undantag) ca 18,30-04-05 ungefär vi har laborerat med dessa tider massa och detta är det som passar honom bäst. Han sover som en stock från det han sommnat tills han vaknar.Möttet på bup gick jätte bra så nu väntar vi på läkar remiss för ev. medicinering )
    Låter ju definitivt som om han inte har några problem med sin sömn, det är ni föräldrar som har det.
    Kan ni inte alternera och sova varsin natt, så ni orkar med? Den som ska vara vaken med sonen får helt enkelt lägga sig lite tidigare så denne orkar. måste ni vara vakna, förresten, han är 6 år, skrev du?

Jag har en son som är likadan, han sover aldrig en hel natt, vaken 2-3 h varje natt (somnar utan problem, vaknar lite tidigare än er son och är bara *pigg*, efter några h somnar han åter), men HAN har inga problem med det, han är pigg iaf. Det är jag som ensamstående förälder som blir slut, men det är ingen anledning tilll att medicinera grabben..  (jag måste vara vaken med grabben då han annars rymmer)

Därtill har jag en dotter som aldrig behövt mycket sömn, inte ens som bebis. Hon har ADD. (de andra två barnen här har alltid sovit massor, hela nätter och läääänge, så olika det kan vara!)
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Dammtussen

Näe vi behöver inte gå upp med honom men han är så duktig att han hela tiden frågar om lov om saker han vill göra........ Detta är ju jätte bra men va fasen vid fyra sen tycker han det är jätte roligt att parat med sin mamma så tidigt. Nja gubben går sju-fyra och jag jobbar inom vården så det är svårt att turas om och av nån anledning är det bara jag som gäller så dags.

• Dammtussen

Tack för era svar
    Fick just ett telefon samtal vi har fått tid redan på torsdag till läkaren

Svar på tråden problem med sovandet för barn med adhd