• MissMarilyn

Amningsnapp

Har fått sår på mina bröstvårtor och barnmorskan idag uppmanade mig att skaffa amningsnapp...

Vet någon om sugtekniken ändras?
    Samt vad jag ska ha för slags napp?
    Tips på märke?

Köpte en på apoteket idag men lillen får hela munnen uppfylld och tyckte nog inte att det var så skönt... Han tog knappt emot bröstet och blev väldigt ilsk!

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Amningsnapp
  • TheMother

Vad jag har förstått så kan sugtekniken ändras, när man börjar med amningsnapp.
    Har du testat att smörja bröstvårtorna?
    Finns Bröstvårtskräm på apoteket, men finns även andra salvor att använda, dem brukar man dock vara tvungen att tvätta bort innan man ammar barnet igen.

• NinnaBus

Det ska finnas i alla fall två olika storlekar på amningsnappen...
    Apoteket säljer, men även en del andra butiker som t.ex. babyproffsen säljer också.
    Vet inte om det är olika märken de säljer...

• parvati

Det blir lite svårare att tömma bröstet på mjölk så det är viktigt att känna på brösten så att det inte är några mjölk-knölar. Gå till någon affär som tex babyproffsen eller babyland för det finns andra märken på ammningsnappar. Men om ditt barn inte är van vid ammningsnapp så kan det bara vara att han begöver vänja sig. Visade barnmorskan hur man sätter på ammningsnappen?

• 3 Barnsmamma 06 09 11

på barnenshus har de MKT bättre amningsnappar (de på apoteket är värdelösa)
    meddela har 3st stl s,m och L.

• frukarlssonn

Jag använde napp för att mina vårtior va så himla såriga. Det va en befrielse för vårtorna läkte med tiden. Fanns inga salvor som hjälpte mot dessa vidriga såriga vårtor. Men när brösten härdats försökte jag utan, och det visade sig att Olivia inte fick ett bra grepp så jag fortsatte med nappen, och det har gått kanonbra och Olivia har ökat fint i vikt. De vill ju eg att man ska amma med nappen tillfälligt, för att det är svårare att suga och få ut mjölk. Men för mig har det inte vart några problem. Sen två veckor tillbaka fick jag strul m amningen så jag sket i nappen och nu funkar det kanonbra

Jag kan rekommendera meddelas amningsnapp. Finns på babyproffsen. Jag köpte upp ett lager så jag slapp gå upp på natten och tvätta av nappen efter varje användning, uatn la den bara på sängkanten och kokade dem nästa dag för att undvika bakterieansamlingar.

Apotekets napp är ju grotesk, jag testade en gång och stackars tjejen fick ju kväljningar av den!

♥ Olivia 090610 ♥
  • BrittaS
    MissMarilyn skrev 2009-10-14 22:08:12 följande:
    Har fått sår på mina bröstvårtor och barnmorskan idag uppmanade mig att skaffa amningsnapp... Vet någon om sugtekniken ändras? Samt vad jag ska ha för slags napp? Tips på märke? Köpte en på apoteket idag men lillen får hela munnen uppfylld och tyckte nog inte att det var så skönt... Han tog knappt emot bröstet och blev väldigt ilsk! Tacksam för svar!!
    De två märken jag har sett är avent och medela. Avent (som finns på apoteket, antar att det är de du köpt) är enormt stora, de funkade inte för oss heller. Däremot finns medela på apoteket också, men de säljs över disk (av någon anledning) så man måste fråga efter dem. De är däremot mkt dyrare på apoteket än tex babyproffsen, så om du har en sån affär i närheten är det bättre. Vi fick medelas på BB. De finns i tre storlekar. Var noga med att decinficera de så att bebisen inte blir sjuk.
    Lycka till!
  • MissMarilyn

Tack för alla svar!
    Var på BB hemvård för 3:e gången nu.
    Fick testa amningsnappen där och det fungerade helt okej!
    Men som sagt... tycker den är en aningen stor!!

Men jag får köra på amningsnapp och se om jag klarar mig utan sedan.
    Men annars kör jag med den hela amningsperioden.
    Utsätter inte brösten för mer smärta.
    Kunde ju inte amma utan gråt!!

Svar på tråden Amningsnapp