• Anonym (orolig)

Svartsjuk sambo vill beställa nytt simkort för att kontrollera mig...kan han det??

Hej...

nu har jag en fråga som jag SNARAST måste få svar på!!

Jag ligger i separation med min oerhört svartsjuka sambo.

För ett par månader sedan skaffade jag ett nytt simkort (Telia) till min mobil därför att jag inte vill att min sambo ska få veta allt om mig (han går ofta igenom min mobil). Det nya simkortet är oregistrerat.

Jag har kontakter och sms på det nya simkortet som inte skulle göra min (snart fd) sambo lycklig.

Min sambo har nu lyckats få veta att jag har detta nya simkort (telefonnummer).

Han hävdar nu att han kan ta reda på när jag köpte kortet OCH att han kan beställa ett till simkort med samma nummer. (detta för att kunna kolla upp vad som finns på mitt simkort, sms, kontakter etc)

Är det någon som vet...kan han verkligen ta reda på info om detta simkort?

Kan han verkligen skaffa ett nytt med samma nummer trots att han inte har några koder eller dylikt, och simkortet inte är registrerat på honom?

Tacksam för snabbt svar!!

• Svar på tråden Svartsjuk sambo vill beställa nytt simkort för att kontrollera mig...kan han det??
  • Anonym (Jag)

Den information som finns på ditt simkort följer inte med om ett nytt simkort tillverkas med samma telefonnummer. Vilka telefonnummer och SMS du har sparat på ditt simkort kan han således inte ta reda på genom att göra så. Den informationen lagras i själva simkortet minne. Det man får när man skaffar ett nytt simkort är ett nytt kort med samma nummer men med ett nytt minne.

• Anonym

Upplys honom om att om han beställer nåt i ditt namn så kan du anmäla honom för urkundsförfalskning.

Vad har han med ditt liv att göra om ni ska skiljas?
    Skiljas = gå skilda vägar/inte leva ihop mer

Och nej, han kan inte ta reda på när kortet är köpt och nej han får inte fram nån information om telefonnummer eller sms genom att skaffa ett nytt.

Om min man konsekvent gick igenom min mobil så skulle jag gömma den, ha den på mig hela tiden eller lämna den på jobbet för att tydligt visa att det han håller på med INTE ÄR OK, för det är det inte.

• Anonym (orolig)

puffar

• Trialanderror

Kort svar Nej...
    Det som finns på ditt SIMkort finns enbart på ditt SIMkort...var dock noga med att sms och kontakter sparas på SIMkortets minne och inte i telefonminnet.

Så det enda som kan hända är att ditt nu aktiva kort spärras (All information finns dock kvar) och att ett nytt kort med samma nummer kommer hem till dig.

Men jag tror att kortet måste vara registrerat för att man överhuvudtaget ska kunna få ut ett nytt, är dock osäker på det sista.

• Anonym

jag tror nog att de enklaste du kan göra är att ringa till telia o snacka med dom om detta, berätta precis vad du är rädd för.....
    Har varit med om liknande...fast han gick in ständigt o kollade min spec. så jag ringde de dom o dom såg till så att man inte kunde beställa nytt lösenord via nätet utan jag var tvungen att ringa för att de skulle gå.....fast detta var en annan operatör.....
    Men dom brukar vara hjälpsamma med sånt här.....hade mycket sånna här problem med mitt ex....
    För jag vet inte om man kan de han säger faktiskt, men gamla sms o sånt borde han inte kunna få tag i, men om han skaffar ett med samma nr borde han ju kunna ta emot sms som skickas till dig???om du fattar??men jag vet inte, det låter lånsökt faktiskt...kan vara ett trick fårn hans sida för han tror du ska öppna dig eller så....ring telia o berätta....

• Anonym

ursäkta stavfelen......yrvaken***

• Anonym (orolig)

Tack för era svar...jag har ringt Telia två ggr men får olika svar...jag är sååååå orolig!!

• Anonym (orolig)

puff

• Anonym (jag)

hmm, du har inte ens hunnit separera och har redan kontakter som han inte hade gillat, kan bara säga att jag förstår honom!

• Kjell2

Enklast:
    Skit i vad ditt ex tycker. Dina kontakter, ditt liv. Om han har problem med det låt honom ha det. Skicka över hela kontaktlistan till honom, säg:
    "Varsegod, ha det kul, lycka till med ditt liv. Nu ska jag leva mitt och ha kul" och ge honom ett finger!

• Anonym (Varför?)

Har inte läst annat än TS och min fråga är:

Varför ska du överhuvudtaget skaffa dig ett SIM-kort som din man inte ska veta om och varför ska du hålla på och ha kontakt med personer som din man "inte skulle bli lycklig av" att veta om?

Tycker att du får skylla dig själv lite om din man nu rotar i din telefon, han verkar uppenbart ha misstankar och det verkar som om du har ågot att dölja för honom.

Är man ett par ska man inte behöva hålla saker som detta hemliga för varandra...

• Anonym (Varför?)

Sorry TS, läste visst inte ditt inlägg så noga, såg inte att ni var separerade.

Ber om ursäkt. hade ni varit ett par fortfarande gäller min åsikt som jag postade tidigare.

Nu är saken lite annorlunda och Nej, han ska inte lägga sig i vad du gör och inte gör. Du går vidare med ditt och han går vidare med sitt!

• Anonym

Jag skulle ha skaffat ett nytt abonnemang/nummer som han inte fick reda på. Även om det är lite krångligt.

• Anonym

ok men vad sa telia då.....
    hur pass har ni separerat??
    Kan han vara farlig???

• Anonym (orolig)

Anonym (jag): Det finns orsaker till att jag inte vill att han ska veta vad som finns på det simkortet. Som sagt, han är sjukligt svartsjuk, det är en orsak...en annan är att jag exempelvis är i kontakt med en kvinna som ska hjälpa mig och som jag inte vill att han ska veta vem det är.

• MickeN1973

Varför låter du han rota i din telefon?

Gör han det trots du sagt att han inte får, då kan du polisanmäla han.
    Då det är ett brott.

Svar på tråden Svartsjuk sambo vill beställa nytt simkort för att kontrollera mig...kan han det??