Inlägg från: stockrosen |Visa alla inlägg
  • stockrosen

GI Del2

Hej. Tänkte börja med GI-viktkoll imorgon. Det är första ggn. Jag har alltid gått på vv tidigare men vill inte nu pga alla dessa lightprodukter som man måste äta om det skall gå ihop pointsmässigt. Så nu tänkte jag testa GI. Jag är VÄLDIGT skeptiskt dock. Kommer inte kunna hålla mig helt eftersom hela vår höst är full av kalas och dyl men jag tänkte försöka hålla mig under vardagarna.

FUNKAR detta för er?
    Vad gör ni när ni skall äta gott på en lördag kväl?
    Inom VV kunde man äta massor av frukt och därmed gotta sig med fruktsallad och light glass men vad gör man med GI?

• stockrosen

emmgus:
    Tusen tack för ditt svar.
    Vad kul att det gått så bra för dig.

Nej, man kan inte unna sig saker jämt men på helgerna måste man få det tycker jag. Jag har svårt att se hur det kommer hålla i långa loppet annars. I alla fall om man umgås med andra människor än sin familj på helgerna. Nu menar jag inte sitta och smaska i sig en massa onyttigheter men nån efterrätt eller så tycker jag är gott. MEN Jag kommer säkert på hur jag skall göra. Just nu snurrar det bara i huvudet för jag kan ingenting om detta. Skall nog gå in på gi-viktkoll sidan och läsa lite mer.

• stockrosen

Myror i brallan skrev 2009-10-19 15:04:58 följande:

Vi har gjort fruktsallad och lightglass på endel helger och nu i helgen gjorde vi toscapäron och vispadgrädde... finns mkt goda recept (i ICA's hälsokokboken) av GI karaktär...Tycker också som så att om man är duktig under vardagarna så måste man få unna sig lite på helgen...Det är ju inte precis som att stoppa i sig en påse ostbågar eller dyligt...Bara en liten skål fruktsallad med grädde eller en liten klick glass!Som min pappa alltid har sagt - Lite gott är också gott
    Vilken klok pappa du har! LIte gott och också gott = det skall jag absolut ta till mig helt klart!!!! Mycket bra!
    Tack för dina tips. Toscapäron låter jättegott. Det är sånt som jag är lite dålig på....dvs hitta bra alternativ!
  • stockrosen

Nu har jag kört med Gi idag för första gången i hela mitt liv. Har blivit medlem på gi-viktkoll också så att man kan få lite tips och stöd.

Ser dock att jag fått i mig mer energi än vad jag borde ha fått . Det är ju omöjligt att veta innan tycker jag....

Sen är jag besviken över att man inte skall äta rotgrönsaker under de första två veckorna. Jag har köpt på mig massar av broccoli, blomkål och morötter....vet inte hur jag skall klara mig på vanlig sallad och zuccini i två veckor. Trist tycker jag.

Hur mkt fetaost får man äta? Jag har köpt vanlig fet fetaost men det verkar som att det är bättre att köpa light för att minska energiingången?

Hur gör ni? Känner mig som ett stort frågetecken.

• stockrosen

One Wish skrev 2009-10-21 09:10:19 följande:

Jag har aldrig funderat över energiintag å så...jag har skippat bröd, potatis och pasta och har istället frossat i massa feta såser, kött, grönsaker i mängder, feta ost, brie ost druckit cola light, fun light ätit mörk choklad mm mm och ändå gått ner i vikt...så jag tror inte du ska ta det så allvarligt...tror dom där sidorna ibland kan ställa till det mer än hjälpa...läs lite informationssidor på internet eller bloggarna jag tipsade om så får du lite mer "kött på benen" Broccoli och blomkol äter jag nästan dagligen...det är väl inga rotfrukter? Lycka till med din vikt nedgång!
    Tusen tack för att du delar med dig av dina kunskaper.
    Nä men då skall jag inte stressa upp mig för mkt över det.

Är inte broccoli och blomkål rotfrukter? Nä det kanske de inte är...jag fick för mig det....NU känns livet ännu bättre
    TACK
  • stockrosen
    emmgus skrev 2009-10-22 09:38:32 följande:
    Första fasen så äter man mkt lite kolhydrater.Mildyoughurt är okej men smaksatta youghurtar veta tusan, o mjölk ska man inte dricka, isf pyttelite i matlagning kanske.De e va jag har hört, vet inte hur de e längre fram
    Jag är i fas1 (Rivstart) och får äta ca 2,5 dl yoghurt, EJ smasatt utan enbart naturell. Man får smaksätta själv.

Jag är bara inne på 3-dje dagen och shit vilken huvudvärk jag har
    Sen springer jag och kissar även på natten så jag är tröttare än någonsin. Har en liten bebis som väcker mig då ochdå och sen så väcker JAG mig själv för jag måste kissa....hua mig...skall det vara så jobbigt?
  • stockrosen
    emmgus skrev 2009-10-22 14:58:29 följande:
    Vet inte, men inte mängder.Jag är bara 160 DisaD, så 56 känns ändå rimligt :)Men hur går de med recepten?
    Jag är 162 och siktar på 64 kg. Det var länge sen jag vägde 58 och då var jag jättesmal. Snygg...men det känns inte realistiskt nu tyvärr.
  • stockrosen
    emmgus skrev 2009-10-22 20:05:24 följande:
    Stockrosen: Första dagarna/veckan kissar man mkt men de lägger sig.O tröttheten åxå jag lovar.Lever ju fortfarande i fas ett o har gjort de i snart 3 månader, o jag mår inte dåligt eller så.Omöjligt är de inte o nå sina mål, jag lovar jag trodde aldrig jag skulle gå ner men har ju tappat 9,3 kilo nu.
    Tack för peppningen! Grattis till din viktminskning!
    Oj...har du levt i denna fas så länge!
    Hur kommer det sig?
    Saknar du inte att äta lite pasta? Eller en bulle någon gång?

Vad äter du på kvälarna när du blir sugen på något?
    Hade jag varit i VV så hade det varit frukt men nu känner jag mig lite förvirrad.
    Nu har jag ätit lite nötter och pumpafrön. Men hade gärna bytt ut det mot frukt.
  • stockrosen
    emmgus skrev 2009-10-23 07:23:00 följande:
    Ja jag trivs i denna fasen, känner inte att jag behöver äta pasta o så, har vant mig vid att sallad räcker.De handlar nog bara om o vänja kroppen och hjärnan tror jag.På kvällen, hm, testat att blanda ut mini kesella med lite funlight o lite lite nötter?Super gott, sen så dippar jag ibland.-Är ju inte precis lika lika strikt som jag va i början i fas 1 eftersom jag kört så himla länge
    Ja, det är svårt att bryta ett mönster som man haft i mååånga år.

MEn en fråga varför kesella LIGHT och liiite nötter? Jag trodde att det var ok att inte äta light produkter inom GI...
  • stockrosen

söta sotnos:
    måste testa. låter jättegott!

Svar på tråden GI Del2