• Juno

GI Del2

Hej

Så glad att jag hittade den här tråden. Började "köra lite GI" förra veckan och har gått ner 1 kilo redan. Kastar mig glatt över era braiga tips.{#lang_emotions_sunny}

• Juno

Har ju nyss börjat och inte satt mig in i det supermycket. (Tänkte registrera mig på viktkoll.se efter jul.) Därför kanske jag tänker fel, men är inte GI mer en livsstil än en bantningsmetod? Alltså att man väljer bort vissa livsmedel som man mår dåligt av och det gör man så långt man kan hela livet???

Igår blev jag bjuden på glögg och saffransskorpor, inte särskillt GI men tackde ja för att det var en trevlig stund. Jag ser det inte som att jag sabbat något, inte heller att det kan vara möjligt att aldrig mer få äta eller dricka det andra äter och dricker.

Så, Disa och ni andra, vi får väl GI:a så bra det går i jul. {#lang_emotions_tomte}

• Juno

Imorgon drar jag igång med Rivstart - är riktigt taggad {#lang_emotions_smile}

Menyn består av

F: två kokta ägg med majonäs, två skivor skinka, tomatskivor, te
    MM: en bit brieost, te
    L: ceasarsallad med dressing utan krutonger
    MM: blandade nötter
    M: sesamlax med citron- och gurksallad
    MM: Keso, te

Vad säger ni om det?

• Juno

Havregrynsgröt har lite väl högt GI, fiberhavregryn är bättre. AllBran och frukostflingor med dinkel är också bra.

• Juno
    Annamamma 83 skrev 2010-01-04 18:00:05 följande:
    Någon som vet hur de är med bruna bönor, såna man köper i en "korv" o bara värmer i kastrull..???? Är de högt gi i sånt?
    Förmodligen är det rätt mycket socker i.
  • Juno

Böno är bra. Problemet med bruna bönor är såsen de ligger i. Annars tror jag att du kan äta alla sortes bönor, avsett märke

• Juno
    Zafiren skrev 2010-01-06 19:22:02 följande:
    Halloj alla! Idag köpte jag Expressen med en "ny" bilaga : 118 GI-recept. Massor av mumsiga recept  . Man kan köpa den t o m på fredag. Kostar 20 kronor utöver tidningens pris. På måndag börjar jag med rivstart så håller på att kolla in recept för att sedan kunna handla samt göra matsedel för veckan/orna...
    Tack för tipset den ska jag inhandla imorgon
  • Juno
    LillYmer skrev 2010-01-07 07:47:58 följande:
    Hej hej, är ny här. Har haft svårt med gi-mat eftersom jag tidigare varit vegetarian och levt på potatis, ris, pasta kombinerat med linser osv. Så gi är helt emot allt jag lärt mig tidigare, men jag satsar på att äta mycket fisk och kyckling nu istället för rött kött.Nu sitter grav-kilona som berg och en beläggning på tungan plus svampinfektioner gjorde att jag vill avgifta mig med kolhydrater ett tag. Misstänker att det är dessa som orsakar bakterier i tarmar och håller i mina kilon stenhårt.Jag har inte hunnit handla någon kokbok än men tänkte börja med enbart kött+ sallad + ägg första veckorna. År det något spec man ska tänka på? Hur får jag i mig fett? Är cole slaw med creme fraiche ett alternativ? Eller ska man mest köra med olivolja och nötter/oliver?Börjar idag =)
    Hej

Är nu på GI men har försökt sätt mig in i det lite. I de recept jag har hittat är det ganska lite rött kött, men mycket kyckling, lax, räkor och ägg (x100 {#lang_emotions_wink}) Keso och ost (feta brie hallumni) är ju vegetariskt med mycket proteiner och fett

Fett får du i dig via röror och såser till maten, coleslav är utmärkt. Använd inte lightprodukter. Mellanmålen kan också vara feta, tex turkisk yoghurt, avocado, fet fisk typ makrill, blandad nötter av olika slag.

Tänk på att dricka mycket vatten. Se också till att grönsakerna du äter är näringrika, rotsaker, bönor, kål, paprika, broccoli. Sallad och tomat innehåller inte så mycket.
    Om du utesluter ALLA kolhydrater bör du ta kosttillskott (tex MittVal-Kvinna)
  • Juno

giviktkoll föreslår gulachsoppa i fas 1 och den innehåller morötter så det är väl okej antar jag

Svar på tråden GI Del2