Inlägg från: Zafiren |Visa alla inlägg
  • Zafiren

GI Del2

I den här nya tråden har jag inte varit än och skrivit ngt. Har startdatum lite längre fram när jag ska börja med GI (igen). Jag har hittat en annan bra sida med GI-mat förutom redan nämnda..fast den kanske redan är nämnd? Nåja då får det bli en lite upprepning isf.

www.alltommat.se        där finns det 1081 GI recept. Sen även en annan sida där jag är ofta :

www.matklubben.se      massvis av GI recept

Nu ta mig f-n ska jag tappa massor av kilon.......Go me

• Zafiren
    söta sotnos skrev 2010-01-02 15:49:12 följande:
    Tjing på er alla glada gi are=)!!!!!!!!!!!!!Jaha då var det ett nytt pepp år =)Så nu kör vi,jag har fuskat nu på nyår o julafton så 3 kg +Men nu kör vi igång =)Nu har jag startat me lite zumba i dag =)FF:1 avacado + en bit oxfilee(sen i går =) )MM:en liten bit fetaostMIDDAG:lite risgryns gröt me lite mjölk o kanel Vet inte hur det är me det enligt gi??I kväll vet jag inte riktigt vad det blir för vi är bortbjudna men det blir nog någon köttbit o sallad =)Nej nu ska jag gå o ge min lilla mellis o ta en kopp kaffe själv o en liten bit feta=)Någon som vet hur mycket kolhydrater det blir i havregrynsgröt om man gjör det;typ vad kan man jämföra det me ???Ha det gotttmvh malin
    Finns nyttigare varianter av gröt (tar lite tid att göra bara)

http://www.matklubben.se/recept/raarisgroet_67142.html

http://www.matklubben.se/recept/haelsokockens_julgroet_69020.html

Jag har dock själv ej testa ngn av dessa recept. Men jag har provsmakat Gotländsk saffranspannkaka som hade råris i. Mkt gott faktiskt...
  • Zafiren
    söta sotnos skrev 2010-01-04 22:08:35 följande:
    go kväll nu till kvällen blev det grillad kyckling som jag doppde i chremefraich o åt en mega go gurka till =)O i morgon så tänkte jag starta dagen me äggröra o bacon =)Muma =)Jo jag har för mig att det har skrivits här i tråden någon gång att havregrynsgröt som man gjör själv me kastrull på platta är gi vänlig...??Eller är det jag som missuppfattat???Mvh !!!!!!!!!!!!!
    Hittade denna på allt om mat.se
    Paulúns GI-gröt

1 port
    1 dl havregryn 2 dl vatten 1 msk krossade linfrön 1 msk kanel 1 st rött äpple, med skalet kvar, rivet 1 nypa havssalt eller mineralsalt

1 dl havregryn 2 dl vatten 1 msk krossade linfrön 1 msk kanel 1 st rött äpple, med skalet kvar, rivet 1 nypa havssalt eller mineralsalt 1 dl havregryn
    2 dl vatten
    1 msk krossade linfrön
    1 msk kanel
    1 st rött äpple, med skalet kvar, rivet
    1 nypa havssalt el mineralsalt

Tillagning:
    Lägg allt i en kastrull och låt koka upp. Sänk värmen och låt koka vid så låg temperatur som möjligt i ca 10 min. Servera med mjölk, soja mjölk eller havremjölk och drick gärna en kopp en kopp te eller kaffe samt ät ett kokt ägg till. Då står du dig hela tiden fram till lunch
  • Zafiren

Men äsch då...många ggr ingredienserna kom med

• Zafiren
    Annamamma 83 skrev 2010-01-05 13:45:40 följande:
    Men de där låter jätteskumt.Vanliga havregryn har ju högt gi, och äpple som kokas/mosas blir också högt gi, så de där är dessvärre ingen gröt o rek om man ska äta efter gi..
    Hmm på sidan står det ej hur högt GIdet är...dessutom tycker jag på bilden att det ser ut som att äpplet är rårivet.

http://www.alltommat.se/recept/paulns-gi-gr%C3%B6t-9452/
  • Zafiren
    söta sotnos skrev 2010-01-05 15:24:32 följande:
    Hej =)tack så jätte mycket!!!!Stod det något om att det var ganska mycket gi ,eller var det helt ok ???Ska pröva detta snarast =)Mvh
    I min ena GI-kokbok (Våra bästa GI-recept, Ola Lauritzon & Ulrika Davidsson) står det i GI & GB-tabellen: Havregrynsgröt på tjockar gryn (1 mm) GI 53

I en annan ( Klaras goda GI-dagar): Havregrynsgröt GI 80
    Havregrynsgröt, snabb  91

Livsmedel med GI under 40 = superlågt glykemiskt index
    Livsmedel med GI mellan 40 och 70 = lågt glykemiskt index
    Livsmedel med GI mellan 70 och 90 = mellanhögt glykemiskt index
    Livsmedel med GI mellan 90 och 110 = högt glykemiskt index
    Livsmedel med GI över 110 = superhögt glykemiskt index

Så svårt det där..jag skulle iaf använda fiberhavregryn{#lang_emotions_smile}
  • Zafiren

Halloj alla! Idag köpte jag Expressen med en "ny" bilaga : 118 GI-recept. Massor av mumsiga recept {#lang_emotions_tongue_out} . Man kan köpa den t o m på fredag. Kostar 20 kronor utöver tidningens pris.

På måndag börjar jag med rivstart så håller på att kolla in recept för att sedan kunna handla samt göra matsedel för veckan/orna...

• Zafiren
    Juno skrev 2010-01-06 20:42:46 följande:
    Tack för tipset den ska jag inhandla imorgon
    Varsågod {#lang_emotions_smile}
  • Zafiren

I fas 1 ska man bara äta en frukt om dagen. De frukter man då helst ska undvika pga mkt fruktsocker är bananer och vindruvor. Men sen i fas två och tre är det fritt fram för frukt. Däremot är det helt okej att frossa i bär....

• Zafiren

Jaha det blev ingen rivstart direkt idag...hehe men ändå GI dock {#lang_emotions_innocent}

Frukost : En kopp thé med mjölk, två smörgåsar med kokt medwurst (Rågform)

Mellis : Ett glas cafe latte

Lunch : Italienska köttbullar, tomatsås, fullkornspasta, cole slaw, tomat och gurka, vatten  (detta åts i en lunchrestaurang som severar GI-lunch {#lang_emotions_laughing})

Mellis : Clementin

Middag : Tacopaj bakad på dinkelmjöl

Svar på tråden GI Del2