Inlägg från: Annamamma 83 |Visa alla inlägg
  • Annamamma 83

GI Del2

Hej hopp!

Hoppar in lite här =)
    Har gått ner 20 kg på gi efter min förra grav. Började i sommar äta som vanligt igen, blev gravid i slutet på Juli med 3e barnet.
    Är nu i vecka 26 och har gått upp MASSOR redan.
    Så imorgon kör ja igång med gi igen, men inte fas 1 då eftersom ja är gravid.
    Ja kommer ej köra stenhårt,utan mer balanserat. Kommer plocka bort all pasta,ris,potatis, byta de mot grönsaker.
    Ej äta mjukt bröd.
    Hoppas detta kan hjälpa mig o slippa gå upp 30kg, som ja gjorde under förra grav.

Nu till min fråga,har en burk med rödkål kvar den jul, Hur är de med den?
    Kan ja byta ut pastan mot det, eller innehåller även den mkt snabba kolhydrater?

• Annamamma 83
    söta sotnos skrev 2010-01-02 15:49:12 följande:
    Tjing på er alla glada gi are=)!!!!!!!!!!!!! Jaha då var det ett nytt pepp år =) Så nu kör vi,jag har fuskat nu på nyår o julafton så 3 kg + Men nu kör vi igång =) Nu har jag startat me lite zumba i dag =) FF:1 avacado + en bit oxfilee(sen i går =) ) MM:en liten bit fetaost MIDDAG:lite risgryns gröt me lite mjölk o kanel Vet inte hur det är me det enligt gi?? I kväll vet jag inte riktigt vad det blir för vi är bortbjudna men det blir nog någon köttbit o sallad =) Nej nu ska jag gå o ge min lilla mellis o ta en kopp kaffe själv o en liten bit feta=) Någon som vet hur mycket kolhydrater det blir i havregrynsgröt om man gjör det;typ vad kan man jämföra det me ??? Ha det gottt mvh malin
    risgrynsgröt är dessvärre inte alls bra de har högt gi, så helt tvärtemot
    Men ibland får man ju unna sig lite{#lang_emotions_wink}
  • Annamamma 83

Hej

idag började jag med min Gi igen då. Eller min grav gi som ja kallar det!
    Tanken är ju inte att gå ner massa, utan slippa gå upp massa o lägga på mig masa vätska...

frukost: tvåknäckemackor med skinkost.

mellis påjobbet: en morot

lunch: Köttfärs, sallad.

mellis: klementin

middag: korvstroganoff, (gjorde i ung utan mjöl), till det had ejag rivna morötter blandat med lite creme fraiche o kryddor...

Har gått super, inte ett dugg hungrig, tvärtom faktiskt....

• Annamamma 83

Någon som vet hur de är med bruna bönor, såna man köper i en "korv" o bara värmer i kastrull..???? Är de högt gi i sånt?

• Annamamma 83
    Juno skrev 2010-01-04 19:58:53 följande:
    Förmodligen är det rätt mycket socker i.
    Ok

men läste lite om andra bönor, tex kidney som ja älskar.
    Men de står konserverade innehåller ca 70 medan andra innehåller betydligt mindre. Men vad finns de förutom konserverade?
    Såna bönor från go green i typ tetra, är de annorlunda?
  • Annamamma 83
    Zafiren skrev 2010-01-04 22:46:21 följande:
    Hittade denna på allt om mat.se Paulúns GI-gröt 1 port 1 dl havregryn 2 dl vatten 1 msk krossade linfrön 1 msk kanel 1 st rött äpple, med skalet kvar, rivet 1 nypa havssalt eller mineralsalt 1 dl havregryn 2 dl vatten 1 msk krossade linfrön 1 msk kanel 1 st rött äpple, med skalet kvar, rivet 1 nypa havssalt eller mineralsalt 1 dl havregryn 2 dl vatten 1 msk krossade linfrön 1 msk kanel 1 st rött äpple, med skalet kvar, rivet 1 nypa havssalt el mineralsalt Tillagning: Lägg allt i en kastrull och låt koka upp. Sänk värmen och låt koka vid så låg temperatur som möjligt i ca 10 min. Servera med mjölk, soja mjölk eller havremjölk och drick gärna en kopp en kopp te eller kaffe samt ät ett kokt ägg till. Då står du dig hela tiden fram till lunch
    Men de där låter jätteskumt.
    Vanliga havregryn har ju högt gi, och äpple som kokas/mosas blir också högt gi, så de där är dessvärre ingen gröt o rek om man ska äta efter gi..
  • Annamamma 83
    Zafiren skrev 2010-01-05 16:31:30 följande:
    I min ena GI-kokbok (Våra bästa GI-recept, Ola Lauritzon & Ulrika Davidsson) står det i GI & GB-tabellen: Havregrynsgröt på tjockar gryn (1 mm) GI 53 I en annan ( Klaras goda GI-dagar): Havregrynsgröt GI 80 Havregrynsgröt, snabb  91 Livsmedel med GI under 40 = superlågt glykemiskt index Livsmedel med GI mellan 40 och 70 = lågt glykemiskt index Livsmedel med GI mellan 70 och 90 = mellanhögt glykemiskt index Livsmedel med GI mellan 90 och 110 = högt glykemiskt index Livsmedel med GI över 110 = superhögt glykemiskt index Så svårt det där..jag skulle iaf använda fiberhavregryn
    Vill man verkligen gå ner så ska man nog skippa havregryn, men man kan ju byta de i alla fall mot fiberrika, då blir de ju lite bättre...
  • Annamamma 83
    söta sotnos skrev 2010-01-07 15:01:52 följande:
    Tjing!!! Lill ymer:Ja om du ska köra fas ett så ska man inte ät grönsaker som växer under jord .. O der ingår morot... O jag själv åt stekt köttfärs o bacon der i hadde lite philadelphia ost.. som jag la i en form o på det la jag skuren lök o tomat o strödde me ost över o in i ugnen ca 20 min mmmmm smarrigt blev det =) Krydda efter eget tycke gjivetvis =) Få se vad det blir till kvällen antingen bara ett glas yogurt me linfrö eller så steker jag en god kött bit ???? hm det är frågan =)
    Fastde där med över jord o under jord är väl mer LCHF?
  • Annamamma 83
    LillYmer skrev 2010-01-07 14:18:25 följande:
    Tack för tipsen. Idag var jag på besök hos min mor så jag rotade lite i hennes kylskåp och hittade korv med 71% köttmängd (3 gram kolhydrater på 100 gram korv), så jag stekte tärningar av den och hällde över 2 ägg+i msk grädde så det blev en omelett. Till det hade jag en halv strimlad paprika och en stor stjälk färsk kokt broccoli. Var detta en lagom balanserad lunch? Till middag tänkte jag äta en köttfärsbiff med lite keso och/eller coleslaw. Annars  blir det sås med en klick creme fraiche i till färsen och vanlig sallad istället. Är råa morötter dåligt första veckorna? Ska man vänta med det till fas 3?
    Jag har gått ner 20kg med hjälp av gi, o de var efter min förra grav,ja gick upp 30kg o de 20 ville inte ge med sig förän ja börja med gi.

Jag åt morötter direkt från start,men rårivna, kokta innehåller massa kolhydrater tyvärr!
    Se inte för stort på de, då blir de svårare o hålla, ja åt vanlig korv, t om färdiga köttbullar o dyl,men gick ner ändå. Tig visserligen ett år o få bort 20kg,men då unna ja mig alltid på helgen, god mat o även chips o sånt o körde en balanserad enklare gi under veckorna. rörde mig inte mer än vardagsmmotion heller.

JAg satte upp små mål,stirrade mig inte blind på vågen, utan tog fram ett par jeans ja haft innan, satte som första mål att kunna knäppa den knappen, när de gick tog ja ett par jeans som var för små igen o hade de som mål, snacka om lycka den dagen de gick o knäppa.
    Jag mätte mig även med måttband varje månad, då märker man skillnad! lår, rumpa o mage mätte jag, o skrev även då upp vikten. Ibland kunde ja bara gått ner några ynka kg men ändå förlorat många cm!

Lycka till!
  • Annamamma 83

Jag har ingen våg hemma o kommer inte köpa en ny förän efter grav. Men ja är ju heller inte ute efter viktnedgång, utan o slippa gå upp 30kg denna gång..
    Ska till bm den 27.e jan. Hoppas på att ja inte får en sån chock när ja ställler mig på vågen denna gång som ja fick på förra beöket!

Men, gi brukar ju göra att man kissar som sjutton i början, är de inte så för er? För någon månad sen, så hade ja nog varit o kissat på jobbet ca 4 ggr när de var dags för lunch. Då har ja hunnit dricka en kopp te och ca ½liter vatten. Nu däremot så räcker de för mig o kanske kissa en gång innan lunch och ja dricker lika mkt. Kan de va så att min kropp suger åt sig all vätska o lägger de på kroppen istället? Var ju just detta ja ville slippa denna gång {#lang_emotions_frown}
    Jag undviker salt så mkt ja kan..

• Annamamma 83
    jeskre skrev 2010-01-09 11:06:26 följande:
    kör du GI medans du är gravid? Kör på fas 3 isåfall, men det gör du kanske redan?
    Japp, typ..
    Kör min egen variant, mer bara o vara nyttigare. Äter inte massa vitt bröd, pasta ris o sånt. Frossar i grönsaker till maten istället och äter endast de grövsta brödet ja hittar, och husman knäckebröd. Knäckebrödet innehåller ju oxå massa kolhydrater, men eftersom de är fullkorn, så får ja för mig det är mkt bättre än en polarkaka i alla fall.
    På helgerna så unnar ja mig dock vad jag vill på fred o lör middagen sen lite chips på kvällen..
  • Annamamma 83
    jeskre skrev 2010-01-09 18:19:46 följande:
    Det är ju jättebra att tänka på vad man äter men kroppen behöver ju även kolisarna och specielt då man är gravid så du kan ju äta ex dinkelpasta eller fullkornspasta, dvs kolhydrater med långsamma kolhydrater i måttlig mängd. Knäckebröd innehåller förvisso fullkorn men har snabba kolisar och således högt GI. Finns ju dinkelbröd (mjukt) som är ok. Sen kan du ju kanske skippa chipset under helgen och istälelt äta långsamma kolhydrater till middagen. Jag tror det är bra att unna sig lite ibland men chips innehåller massor av transfetter som ju verkligen inte är bra för varken kropp eller knopp.. :) Hoppas du lyckas med din målsättning att inte gå upp allt för mkt. Lycka till!
    Fast ja åt precis på detta vis efter mina förra graviditet, och gick ner 20kg på det. Så de borde nog funka med knäckebröd denna gång med!

transfett o transfett, Jag tror inte de är är farligt i liten mängd en gång i veckan. Ska ja unna mig nåt gott på helgen så är de då inte fullkorns makaroner{#lang_emotions_laughing}
    Att få unnas sig en belöning på helgen gör de hela lättare o hålla!
Svar på tråden GI Del2