Inlägg från: LillYmer |Visa alla inlägg
  • LillYmer

GI Del2

Hej hej, är ny här. Har haft svårt med gi-mat eftersom jag tidigare varit vegetarian och levt på potatis, ris, pasta kombinerat med linser osv. Så gi är helt emot allt jag lärt mig tidigare, men jag satsar på att äta mycket fisk och kyckling nu istället för rött kött.

Nu sitter grav-kilona som berg och en beläggning på tungan plus svampinfektioner gjorde att jag vill avgifta mig med kolhydrater ett tag. Misstänker att det är dessa som orsakar bakterier i tarmar och håller i mina kilon stenhårt.

Jag har inte hunnit handla någon kokbok än men tänkte börja med enbart kött+ sallad + ägg första veckorna. År det något spec man ska tänka på?

Hur får jag i mig fett? Är cole slaw med creme fraiche ett alternativ? Eller ska man mest köra med olivolja och nötter/oliver?

Börjar idag =)

• LillYmer
    Juno skrev 2010-01-07 08:51:20 följande:
    Hej Är nu på GI men har försökt sätt mig in i det lite. I de recept jag har hittat är det ganska lite rött kött, men mycket kyckling, lax, räkor och ägg (x100 ) Keso och ost (feta brie hallumni) är ju vegetariskt med mycket proteiner och fett Fett får du i dig via röror och såser till maten, coleslav är utmärkt. Använd inte lightprodukter. Mellanmålen kan också vara feta, tex turkisk yoghurt, avocado, fet fisk typ makrill, blandad nötter av olika slag. Tänk på att dricka mycket vatten. Se också till att grönsakerna du äter är näringrika, rotsaker, bönor, kål, paprika, broccoli. Sallad och tomat innehåller inte så mycket. Om du utesluter ALLA kolhydrater bör du ta kosttillskott (tex MittVal-Kvinna)
    Tack för tipsen. Idag var jag på besök hos min mor så jag rotade lite i hennes kylskåp och hittade korv med 71% köttmängd (3 gram kolhydrater på 100 gram korv), så jag stekte tärningar av den och hällde över 2 ägg+i msk grädde så det blev en omelett. Till det hade jag en halv strimlad paprika och en stor stjälk färsk kokt broccoli.

Var detta en lagom balanserad lunch?

Till middag tänkte jag äta en köttfärsbiff med lite keso och/eller coleslaw. Annars  blir det sås med en klick creme fraiche i till färsen och vanlig sallad istället.

Är råa morötter dåligt första veckorna? Ska man vänta med det till fas 3?
  • LillYmer
    Annamamma 83 skrev 2010-01-07 15:54:39 följande:
    Jag har gått ner 20kg med hjälp av gi, o de var efter min förra grav,ja gick upp 30kg o de 20 ville inte ge med sig förän ja börja med gi. Jag åt morötter direkt från start,men rårivna, kokta innehåller massa kolhydrater tyvärr! Se inte för stort på de, då blir de svårare o hålla, ja åt vanlig korv, t om färdiga köttbullar o dyl,men gick ner ändå. Tig visserligen ett år o få bort 20kg,men då unna ja mig alltid på helgen, god mat o även chips o sånt o körde en balanserad enklare gi under veckorna. rörde mig inte mer än vardagsmmotion heller. JAg satte upp små mål,stirrade mig inte blind på vågen, utan tog fram ett par jeans ja haft innan, satte som första mål att kunna knäppa den knappen, när de gick tog ja ett par jeans som var för små igen o hade de som mål, snacka om lycka den dagen de gick o knäppa. Jag mätte mig även med måttband varje månad, då märker man skillnad! lår, rumpa o mage mätte jag, o skrev även då upp vikten. Ibland kunde ja bara gått ner några ynka kg men ändå förlorat många cm! Lycka till!
    Å GRATTIS till att du kunde gå ner så mycket. Jag är en sån som ligger på övre normalskalan på bmi-tabellen när jag är " normal". (ca 24). Blir jag smalare än så ser jag sjuk ut i ansiktet.

Det bidrar även till att när jag går upp några enstaka kilo så passerar jag snabbt skalan övervikt och hamnar på fetma enligt bmi-skalan. Väger jag 64 ligger jag på normal och 74 så hamnar jag pötsligt på fetma. Konstigt..

Men strunt i bmi, det jag ville säga var att jag är en sån som oftast blir nöjd av att gå ner ca 5-7 kg och sen känner jag mig snygg igen och tycker att det räcker. Men det gör det oftast inte för man går ofta upp ett kilo eller två förr eller senare.

Så jag skulle också vilja ta iaf 10-15 kg för att hamna lite längre ner på normalskalan bara för att känna hur det känns. Har alltid varit kurvig, men aldrig smal. Vi får väl se hur länge jag står ut med den här metoden. Efter en dag så knorrar det i magen och känns som det ska bli tvärstopp. Får nog äta linfrön=)
  • LillYmer
    One Wish skrev 2010-01-11 12:40:48 följande:
    1. Det är så fruktansvärt lätt!! (jag tränar inte, promenerar inte, sitter hemma på röven och har ändå gått ner 11 kilo) 2.Det finns så otroligt mycket gott att äta som inte innehåller kolhydrater! 3. Man mår bättre med ett stabilt blodsocker och utan sockerberoende!
    Det låter ju för bra för att vara sant. Jag blir ofta skeptisk vissa dagar för jag har inte hållit på så länge än att det gett något större resultat. Men jag känner ju att det händer nåt iallafall.

Kan du ge förslag på vad du äter under en dag? Jag är rädd att jag äter för stora mellanmål ibland. Äter du bara ett ägg eller några skivor skinka?

Kan en liten tallrik med keso, oliver, fetaost och  ett ägg vara ett mellanmål eller räknas det som en hel lunch kanske?
  • LillYmer
    One Wish skrev 2010-01-13 15:44:05 följande:
    Vad säger ni tjejer om att lyxa till det lite till kvällen? (lilllördag ju ) har precis hittat  ett GI recept på chokladmousse! snabbt och lätt...står nu på kylning i kylen 2 pers. 100 gram mörk choklad (minst 60%) som man smälter 1 äggula som röres i den smälta chokladen 1 dl vispad grädde som man tillsätter i choklad smeten Klicka upp moussen i två glas. Ställ kallt i minst en timme...klart! Servera med lite vispad grädde.
    Det där ska vi nog ha hela familjen till lets dance på fredag istället för dom gamla vanliga popcornen. Fast jag kanske blandar ut ungarnas mousse med lite vanlig ljus choklad också. Eller inte. Dom brukar gilla stark chokladsmak när jag tänker efter. Grädden måste ju späda ut den tillräckligt ändå..
  • LillYmer
    One Wish skrev 2010-01-12 14:21:13 följande:
    Jag har aldrig brytt mig om storleken på portionerna. Eller hur ofta eller sällan jag äter. Jag äter när jag är hungrig och tills jag är mätt. Tycker inte att ditt exempel är för mycket att äta till mellanmål. Så länge det bara är protein och fett så är det ju ok En matdag för mig kan se ut på följande: ¤Frukost: Ett paket stekt bacon, äggröra på 3 ägg, lite gurka och tomat. ¤Lunch: Då blir det oftast rester från kvällen innan. Finns det inget från kvällen innan så blir det oftast bara nåt lätt, typ mellanmålsaktigt till lunch också. ¤Mellanmål: Blir det om jag är hungrig bara...då kan jag äta lite keso med bär, eller osötad nyponsoppa med lite keso och ett kokt ägg, eller alternativt en proteindrink. ¤Kvällsmat: Köttfärsbiffar med blomkålsmos och "sås" på cremé fraiche som jag smular i fetaost och pressar i vitlök i. ¤Kvälls mellanmål: (Blir oftast till tv/film tittande.) Några exempel: Lite nötter, vispad grädde med bär, brieost och ett päron eller hemmagjord "glass" på kesella som ja mixar ner frysta hallon och fryst mango i och tillsätter lite sötningsmedel. Så ungefär något sånt
    Helt otroligt om det funkar med tre ägg och ett helt paket bacon till frukost..? Det låter mer som lchf än gi men går man ner i vikt av det så kvittar det vad man kallar det för min del.

Men läser man recepten på den färdiga 14-dagars rivstarts-förslaget på gi-metoden.nu så äter man bara ett kokt ägg och kaffe till frukost, Eller lite naturell yoghurt med kanel typ. Det är mycket mindre än vad jag äter iaf. Brukar ta två kokta ägg, plus keso, tomat och en klick majonäs.

Fan, jag skulle nog behöva den där Lauritzen-boken iaf så jag inte känner mig så osäker på vad man kan äta. Jag är ett konrollfreak=)

Äter man mindre n'r man gått ner några kilo? Kroppens energiförbrukning borde rimligtvis minska och så även portionerna?
Svar på tråden GI Del2