• jeskre

GI Del2

kul att det är så många som kör GI här!
    Ett tips till er är att inte ta så allvarligt på energimängden, däremot att vara noggrann med mellanmål. "nackdelen" med GI är ju att man inte hinner bli hungrig men d är jätteviktigt att äta ordentligt och de dagar ni tränar ät kolhydrater!
    I fas 1 ska man ju inte äta socker alls, men sen när man kommit till fas 2 tycker jag man kan unna sig ngt ibland. Visst nedgången går ju långsammare men för å orka hela vägen ( det är ju trots allt en livs stil) så kan det kännas lättare om man unnar sig ngt ibland.
    Sen finns det ju goda GI-desserter som man kan göra! :)
    Lycka till allihopa!

Att tänka på.
    Att viktnedgången går segt eller avstannar är helt normalt dels har grabbar lättare för å gå ner i vikt pga metabolismen( förbränningen).
    Å sen beror det lite på var man befinner sig i menstruations cykeln, om man äter mediciner, preventivmedel, om man stressar mkt osv...

Platåer drabbas alla av förr eller senare och i slutet är det alltid svårast de sista kilona känns som att de aldrig lossnar!!!

• jeskre

vid graviditet och amning ska man inte banta över huvudtaget! Allmänt känt trodde jag.. I alla mina GI kokböcker står det att man inte bör köra rivstarten om man ammar/är gravid.

• jeskre

5g/100g brukar jag tycka är ett bra mått. är d mindre än 5 g kolhydrater så är d grönt. totalt på en dag ska du max få i dig 20g i rivstarten, å d är inte mkt...
    så d är ju bara å läsa innehållsförteckningar. å spana efter druvsocker, potatismjöl då går d ju bort direkt..

• jeskre

kött innehåller protein och fett, kolhydrater finns d i spannmål å allt som innehåller ngn sockerart.

• jeskre
    Annamamma 83 skrev 2010-01-09 08:51:44 följande:
    Jag har ingen våg hemma o kommer inte köpa en ny förän efter grav. Men ja är ju heller inte ute efter viktnedgång, utan o slippa gå upp 30kg denna gång..Ska till bm den 27.e jan. Hoppas på att ja inte får en sån chock när ja ställler mig på vågen denna gång som ja fick på förra beöket!Men, gi brukar ju göra att man kissar som sjutton i början, är de inte så för er? För någon månad sen, så hade ja nog varit o kissat på jobbet ca 4 ggr när de var dags för lunch. Då har ja hunnit dricka en kopp te och ca ½liter vatten. Nu däremot så räcker de för mig o kanske kissa en gång innan lunch och ja dricker lika mkt. Kan de va så att min kropp suger åt sig all vätska o lägger de på kroppen istället? Var ju just detta ja ville slippa denna gång Jag undviker salt så mkt ja kan..
    kör du GI medans du är gravid?
    Kör på fas 3 isåfall, men det gör du kanske redan?
  • jeskre

efter ett långt uppehåll har jag dragit igång med rivstarten igen!
    Började i måndags och första 3 dagarna var inte roliga... huvudvärk, dålig andedräkt, allmänt irriterad..
    Men nu är jag hur pigg som helst och sötsuget existerar inte.
    Jag äter inte frukt under rivstarten tycker det är enklare att skippa socker av alla slag. Brukar börja med äpple i fas 2.
    Ska även börja träna på gym igen och det är ju lite besvärligt då man är i fas 1, men jag får väl försöka lösa det med lite kolhydrater.
    Hur gör ni som tränar?

• jeskre
    Annamamma 83 skrev 2010-01-09 14:21:56 följande:
    Japp, typ..Kör min egen variant, mer bara o vara nyttigare. Äter inte massa vitt bröd, pasta ris o sånt. Frossar i grönsaker till maten istället och äter endast de grövsta brödet ja hittar, och husman knäckebröd. Knäckebrödet innehåller ju oxå massa kolhydrater, men eftersom de är fullkorn, så får ja för mig det är mkt bättre än en polarkaka i alla fall.På helgerna så unnar ja mig dock vad jag vill på fred o lör middagen sen lite chips på kvällen..
    Det är ju jättebra att tänka på vad man äter men kroppen behöver ju även kolisarna och specielt då man är gravid så du kan ju äta ex dinkelpasta eller fullkornspasta, dvs kolhydrater med långsamma kolhydrater i måttlig mängd. Knäckebröd innehåller förvisso fullkorn men har snabba kolisar och således högt GI. Finns ju dinkelbröd (mjukt) som är ok.
    Sen kan du ju kanske skippa chipset under helgen och istälelt äta långsamma kolhydrater till middagen. Jag tror det är bra att unna sig lite ibland men chips innehåller massor av transfetter som ju verkligen inte är bra för varken kropp eller knopp.. :)
    Hoppas du lyckas med din målsättning att inte gå upp allt för mkt.
    Lycka till!
  • jeskre

ja det lät fantastiskt gott!!!!
    Är fortfarande i rivstarten så jag väntar nog med mumsande tills jag går in i fas 2...
    Men en fråga, hur gör ni som tränar? JAg har börjat åka skidor och har tänkt börja gymma lite igen och funderar kring maten.
    Nu inför skidåkningen har jag gjort lite fiberhavregryns gröt med mjölk och kanel som jag käkat och hårtbröd med makrill och ett glasmjölk direkt efter träning. Eftersom att utan kolhydrater så ger ju träningen ingenting och dessutom så orkar man ju inte heller...
    Så vad äter ni i samband med träning?

Svar på tråden GI Del2