Inlägg från: stockrosen |Visa alla inlägg
  • stockrosen

GI Del2

jesset skrev 2009-10-23 07:17:08 följande:
    - 5 kg nu på vågen går ner sakta men säkert.kan ej köra fas 1 på grund att jag ammar kör fas 2 så jag får i mig lite kolhydratrer.men när jag slutar amma blir det fas 1.har 15 kg kvar att gå ner efter mina hormonbehandlingar.kämpa på tjejer
    Oj då...skall man hoppa över fas 1 när man ammar????
    Jag ammar fortfarande mycket.....
  • stockrosen
    emmgus skrev 2009-10-24 07:22:42 följande:
    Nej man ska inte äta ur fas ett om man ammar mkt.
    Oj!
    Var kan jag hitta den informationen?
    Och varför inte?
  • stockrosen
    jeskre skrev 2009-10-25 19:44:03 följande:
    vid graviditet och amning ska man inte banta över huvudtaget! Allmänt känt trodde jag.. I alla mina GI kokböcker står det att man inte bör köra rivstarten om man ammar/är gravid.
    Har gjort det med viktväktarna och där får man äta mellan - 5-10 points extra. Och man går ner liiite saktare än vanligt. Sen lägger man väl olika värderinga i ordet banta. Jag anser inte att jag BANTAR när jag går på GI. Visserligen så hoppar jag över godissaker och kolhydrater men jag äter ju en massa fett. Nyss smällde jag i mig 50 gram nötter. Och så är det avakodo, fetaost...jag har så svårt att se att jag bantar. Förstår du vad jag menar?

Jag äter ju NYTTIGARE nu än när jag inte går på GI för då äter jag massvis med mackor och kex och sånt. Jag vet inte om det är så mkt nyttigare.
    Och sen helammar jag inte längre utan delammar men det blir ändå var 4-5 timme....
    Är det ingen som förstår vad jag menar????

Men nu har jag mailat någon expert på Gi-viktkoll. Hoppas jag får svar imorgon. Annars får jag starta en tråd och hoppas kunna få ett svar.
    För är det för "farligt" för mig eller för barnet?
    Jag har googlat men får lite olika svar. Det rekommenderas inte om man helammar men sen går väl åsikterna isär...
  • stockrosen
    emmgus skrev 2009-10-25 21:44:41 följande:
    Man får äta efter GI om man ammar jo!Men man får inte köra rivstarten nej utan typ kanske fas 3, mkt grönsaker, fullkorn i små mängder o proteniner.
    Ja, nu har jag suttit här i typ en timme och letat info. Jag får köra GI men skall gå över till fas 2 eller 3. Suck. Precis när jag lärt mig fas 1. Och nu har jag dålig samvete....hur mkt skit har min lilla tös fått i sig på dessa 5 dagar?

Idag åt jag lite fullkornspasta.

VIsst får man äta havregrynsgröt i fas 2?

All Bran verkar också ok men hur mkt?

Jag är ledsen att jag tjatar men jag är lite besviken nu för det gick så bra för mig och nu skall jag gå över till nästa fas och ännu mer att lära....
  • stockrosen

One Wish skrev 2009-10-25 22:39:03 följande:

Kesoplättar:Ingredienser2 st ägg1 liten burk keso3 msk dinkelmjöl ( skulle säga tt mna med fördel kan göra lite tjockare smet!)lite saltEv smakhöjare som:- Rivet äpple & kanel- Blåbär- Hallon- Vispad gräddeGör så här:1. Häll upp keson i en liten bunke, ta en gaffel och tryck/mosa dem lite. Gör inget om det fortfarande är klumpar, men bör finputsas lite! Blanda sedan ner ägg, mjöl och lite salt. Vispa ihop smeten.2. Blanda ner eventuella ?smakvariationer?. Elle ha bär och grädde vid sidan om.3. Ha lite smör i botten på en stekpanna och häll upp två lagom stora plättar, värm dem försiktigt (inte för hög värme). Tänk på dem som små omeletter när du lagar dem, annars blir de som mina första.. trasiga och kladdiga (inte så lätta att vända i helt skick).4. Vispa iordning lite grädde som tillbehör (om du vill ha det, smaksak). När plättarna sedan är färdiggräddade - Lägg upp dem på två tallrikar och klicka på lite grädde och bär, ät och njut!Antal portioner: 2 (frukost - skulle nog säga 1 om det var lunch)
    Låter jättegott. Skall testa. Måste bara inhandla Dinkelmjöl (vet knappt vad det är).
  • stockrosen
    emmgus skrev 2009-10-26 06:47:59 följande:
    De e inte frligt för din lilla one wisch! grejen e att hon o du kan få för lite näring, så ingen fara.
    tack för peppningen!
    Hon äter vanlig mat också 2-3 ggr om dagen så det är nog ingen fara med näringsbrist. Det är de där miljögifterna som tydligen kan gå över via bröstmjölken om man tappar vikt snabbt, som jag är rädd för. Jag har gått ner 3 kg på en vecka. Jag är inte rädd för min egen skull. Jag har en hel del näring att "ta av"
  • stockrosen

Vad äter ni för bröd (ni som äter bröd)?
    Hur mkt kolhydrater brukar ni titta efter på paketet?

Jag köpte ett med 32 % idag. Flerkorn från Ica tror jag det hette.

• stockrosen
    emmgus skrev 2009-10-28 18:05:24 följande:
    Jag bakar eget bröd. =) äter inget köpt
    va gött!
    Med bakmaskin eller för hand?
  • stockrosen

One Wish skrev 2009-10-28 18:45:33 följande:

Fazers Rågkusar är godkännt GI bröd läste jag på nån GI expert sida...det är bara råg i det brödet...inget vete!
    Tusen tack för tipset!
    Eftersom jag nu gått över till fas 2 så vill jag kunna äta lite bröd då och då.
    Fast jag måste erkänna att jag faktiskt vant mig vid att leva utan. DET trodde jag ALDRIG!!!!! Men efter 5 dagar så släppte suget på både pasta, potatis, bröd och dyl. Helt otroligt. Men nu får jag ändå äta det lite. Fast jag har köpt Quinoa eller vad det nu heter. Helt okej.
  • stockrosen

söta sotnos skrev 2009-10-23 08:42:36 följande:

Jo jag har ett väldigt gott mat recept=)1000gfärs200 g philadelphia3dl chrefraichen gul paprikalite ost..Så tar ni o bryner färsen lägger i lite kryddor efter tycke o smak (jag själv älskar vitlök o färsk chili=) )Blanda philadelfia o cremfrachen skär ner paprikan i bitar i en skål..lägg färsen underst i en form o sedan den gräddiga blandningen övero strö sedan lite ost på toppen =)Och skjuts in i ugenen 200 Grader i 20 min!!!!!!!!MMMMMM blir så smarrigt o så en god sallad!!!!!Obs !!!Jag vet inte exakt till hur många det räcker..men det är ju en del =)O man tar efter eget behov=)Så vad tycker ni om det ...om ni smakat ge mig järna referenser=)Mvh malin
    Gjorde denna idag och det var gott men köttfärsen var lite torr. Nästa gång skall jag blanda ut den med krossade tomater för då blir det nog perfekt.

Tusen tack för tipset!!!!
Svar på tråden GI Del2