Inlägg från: stockrosen |Visa alla inlägg
  • stockrosen

GI Del2

Jag är lite förvirrad kring det här....
    Har hållt mig strikt till fas ett i en vecka.
    Sen började jag sakta i fas två eftersom jag ammar. Fuskade dock lite i helgen med lite godis, två ballerina kex, fruktsallad och en extra flerkornsmacka. Det ÄR inte mkt. Ändå gick jag upp 1,5 kg! För det lilla! Det åt jag ju varje dag förut nästan.

Är det SÅ lätt att gå upp i vikt om man fuskar lite???

• stockrosen

söta sotnos skrev 2009-11-02 20:46:18 följande:

Hej vännen ,jag kan bara säga det att jag fuskade lite i 3 dagar hadde hållt mig strikt i veckor hadde gått ner bra =) men gick upp 2 kg =( men då åt jag lite bröd en fjärdedel pizza ett winerbröd o drack mycket mjölk!!!!!O det syntes =(men nu är jag till baka igen ,klart det inte var kul.....men kämpa på du=)Ha det gott!!!
    Tack. Jag kommer kämpa på. Tillsammans med er i tråden .

MEn går man verkligen upp så snabbt? Hur skall man kunna hålla detta sen undrar jag? När man kanske lever mer "verkligt" och då menar jag inte att man slänger i sig mat men man kanske inte är lika strikt när man bara vill behålla vikten.
  • stockrosen
    ElsaBy skrev 2009-11-04 13:12:06 följande:
    Hallå alla GI-are!En liten ffråga; är det ok att köra GI samtidigt som man ammar? Känner att det börjar vara dags att ta tag i graviditetsfläsket.... Tack på förhand!
    Jag kan svara på din fråga eftersom jag ställde samma fråga för bara drygt en vecka sedan.
    Jag började med rivstart i 5 dagar när jag sedan råkade se att det INTE var okej.
    Det är INTE bra att gå ner för snabbt eftersom miljögifterna som du har lagrade i kroppen frigörs och går över till bröstmjölken.

Jag mailade någon kunnig på GI-viktkoll.se och hon rekommenderade enbart fas 3 dvs balans. Man skall helt enkelt inte utesluta exempelvis kolhydrater när man ammar eftersom de är viktiga för mjölken.

Jag har dessutom pratat med BVC-tanten och hon rekommenderade inte heller någon hård bantning men att äta nyttigt är ju bara bra.
    Men man skall INTE gå ner för snabbt (jag gick ner 3 kg första veckan och det var inte bra med tanke på miljögifterna).
    Man kan gå ner mellan 0,5-1 kg iveckan utan att det skall vara någon fara för varken gifterna eller att mjölken blir näringsfattig.

Jag kör fas 2 dvs Nystart där jag får äta lite kolhydrater ex 1 dl pasta och bönor samt rotgrönsaker.
  • stockrosen

Grattis alla!

Emmgus:
    59.8...vilka fantastiska siffror

Söta sötnos:
    ingen aning vad jag skall äta... BLir väl kyckliggryta eller nåt...
    Hur gör man hemmagjort kebab?

• stockrosen
    hopee skrev 2009-11-08 12:00:14 följande:
    Vad duktiga ni har varit!! jag står och stampar har varit så hungrig på sistone och behövt äta kolhydrater för att bli mätt... hmm vet inte hur jag ska bli mer mätt utan en ris/pasta till köttet.One Wish: Jättebra med recept det behövs verkligen
    Ja, ibland kan det kännas som att man är i behov av fler kolhydrater.
    Men du kanske kan ta en dl och blir mer mätt?

Idag kände jag att jag ville äta massor med goda tekakor ha ha.
    Men hade som tur var mat i frysen så det gick att låta bli brödet.
  • stockrosen

Funderar på om man skall önska sig en glassmaskin (fyller år snart).
    För då kan man kanske göra "frozen yoghurt" och därmed kunna äta mer glass?

Vad har ni för erfarenheter av glassamaskiner?

• stockrosen

söta sotnos skrev 2009-11-09 09:41:41 följande:

Skulle man kunna få ett recept =)
    Jag har ingen recept ännu men så småningom tänkte jag.
    Fast å andra sidan så är det ju ok att äta fetare saker med GI så man behöer ju inte inte göra glass av yoghurt kom jag på efteråt. Det är väl sockret man skall minska ner på tror jag....
  • stockrosen
    hopee skrev 2009-11-10 10:36:09 följande:
    stockrosen: Ja jag har börjat att ta ca en dl pasta/ris. Konstigt men får lite dåligt samvete av det och känner mig jättonyttig.. blir ni andra mätt på bara sallad till köttet?
    Ja, det är helt sjukt men jag håller med dig. Man känner sig onyttig.
    Jag har börjat ta en macka istället antingen på morgonen eller kvällen.

Ja, jag blir rätt mätt på sallad men har så gott som alltid fetaost eller något annat lite fetare och mer mättsamt. Avocado íbland.
  • stockrosen

Förresten, hörde ni att man blir gladare och lyckligare av kolhydrater???
    Dagens nyheter....

• stockrosen

One Wish skrev 2009-11-10 11:18:39 följande:

Jag blir lyckligare av att tappa fettet än att äta godis och pasta...så jag håller inte me *haha*
    Ha ha...tyvärr är det inte så enkelt för de jämförde med lågkaloidieter typ VV.
    Bägge två är lika bra för att gå ner i vikt men de som äter kolhydrater är gladare än de som inte är det. Det visade sig efter två månader

Men jag var inte så lycklig när jag fick väga och väga och väga ochväga. Och att aldrig veta hur många points jag fick i mig så fort jag åt ute på restaurang eller hos andra folk. GI är lättare på det viset.
Svar på tråden GI Del2