ElsaBy skrev 2009-11-04 13:12:06 följande:
Hallå alla GI-are!En liten ffråga; är det ok att köra GI samtidigt som man ammar? Känner att det börjar vara dags att ta tag i graviditetsfläsket.... Tack på förhand!
Jag kan svara på din fråga eftersom jag ställde samma fråga för bara drygt en vecka sedan.
Jag började med rivstart i 5 dagar när jag sedan råkade se att det INTE var okej.
Det är INTE bra att gå ner för snabbt eftersom miljögifterna som du har lagrade i kroppen frigörs och går över till bröstmjölken.
Jag mailade någon kunnig på
GI-viktkoll.se och hon rekommenderade enbart fas 3 dvs balans. Man skall helt enkelt inte utesluta exempelvis kolhydrater när man ammar eftersom de är viktiga för mjölken.
Jag har dessutom pratat med BVC-tanten och hon rekommenderade inte heller någon hård bantning men att äta nyttigt är ju bara bra.
Men man skall INTE gå ner för snabbt (jag gick ner 3 kg första veckan och det var inte bra med tanke på miljögifterna).
Man kan gå ner mellan 0,5-1 kg iveckan utan att det skall vara någon fara för varken gifterna eller att mjölken blir näringsfattig.
Jag kör fas 2 dvs Nystart där jag får äta lite kolhydrater ex 1 dl pasta och bönor samt rotgrönsaker.