• Win

Tonåring blir vegetarian

Har en tonåring som bestämt sig för att hon inte skall äta kött och bli vegetarian. I familjen har vi pratat om detta och frågat om hon förstår vad det innebär etc och absolut det gör hon. Hon kommer själv att laga sin mat osv..
    Hon är 13 år absolut inte överviktig utan helt normal.

Har någon här erfarenhet av detta så vore jag tacksam om ni ville dela med er hur ni hanterade detta?

Är det en kort prova på period och kommer det gå över eller ngt som blir bestående vet vi ju inte.

• Svar på tråden Tonåring blir vegetarian
  • Mistys Daisy

Jag vart vegetarian i 2 år i tonåren, mina föräldrar blev det till stor del då med!
    Nu är jag något halvt om halvt....{#lang_emotions_undecided}   någon liten köttbit åker ner i bland...tyvärr..

Undrar bara varför hon skall laga maten själv? Hon är ju bara 13 år..
    För att hon vill ,eller att Ni inte stödjer det?
    Ändå viktigt att hon får i sig det hon behöver ju

• nano

Har bara haft kompisar när jag var i den åldern som blev vegetarianer. En blev fruktansvärt motarbetad hemma men vad jag vet så forsatte hon iaf flera år. En annan gav upp, delvis för att hon inte orka och delvis för att hennes mamma inte stöttade henne.

Jag skulle försöka lösa det med att ha några rätter i veckan som är vegetariska för alla (små barn får väl köttbullar eller liknande) och några dar så kanske ni andra äter fläskfile (om det är fredag) och tonåringen cornbiff eller vad hon nu vill ha.

Det vore kanske bra att hjälpa henne planera sin mat så hon får i sig proteiner ibörjan innan hon får koll. Tänker hon äta mjölk och ost? Tar hon bort det så är det bra att ersätta det med någon havre/sojadryck som är kalciumberikad eller att hon äter kalciumtabletter (det sämre alternativet).

• Win

Jo vi stöttar och hjälper henne planera men eftersom vi inte är vegetariner blir det ju två middagar vi skall laga helt plötstligt, därfär vill vi att hon ställer upp och hjälper till. Bra tips på att vi kan ha dagar med vegetariska rätter för oss andra också. Det är ju nya maträtter för oss andra också. Hon äter mjölk och ost. Men vi tar gärna emot tips på vad hon kan äta istället för kött, enligt vad vi läst på är det bönor som gäller men det kanske finns annat som också är bra. Cornbiff får vi testa.. Tack för era inlägg.

• Mistys Daisy

Kommer hon att äta fisk?

• NmjF

Jag blev vegetarian när jag var 12. Min mamma uppmuntrade mig fullt ut och det kändes jätteskönt, nu är jag 29 och fortf vegetarian. Det är en viktig politisk ståndpunkt som jag tycker visar på stor empati och ansvar. Uppmuntra henne! Du har en smart dotter! :D

• BängtRagnhild

Jag var 15 när jag blev vegetarian och är nu 23 och är fortfarande!
    Mycket tack vare att min mamma ställde upp och stöttade mig och köpte hem lättlagad vegetarisk mat som jag kunde äta när jag inte orkade laga något större.

Köp hem vitaminer till henne, Mitt Val Vegetarian, då det tar ett tag innan man kommer in i rutinerna och får i sig allt. Så var det iaf för mig.

• hexanmaria

Kommer nog inte bli så mycket problem då ni kommer in i det. Själv äter jag fågel/fisk. Min dotter är veg sedan något år. Hon blev det i 14 års åldern. Min man är köttälskare. :) Så här är det ölika rätter som gäller.
    Men min dotter äter mycket qourn rätter.Finns ganska mycket att välja på. Fileer, färs, korv, grytbitar etc. Vi gör ofta olika vegrätter så fryser vi in i portioner till henne. Morotsbiffar, grönsaksgrytor, soppor, böngytor etc.
    Så försök att inte se problemen, det flyter på ganska bra då man kommit in i det. Finns mång recept på www.vegetarisk.se
    Lyckatill

• kaji

vår näst äldsta sa att hon ville bli vegetarian för ett par år sedan när hon var 13-14.

vi sade att hon givetvis fick bestämma det själv men att hon själv fick laga sin mat då. givetvis skulle vi kunna hjälpa henne vid behov men det huvudsakliga arbetet skulle hon få stå för. då tyckte hon det var för jobbigt så det blev inget av.

beror till stor del på vad man själv vill uppmuntra och inte hur man ska agera. vi ville hellre att hon skulle äta en allsidig kost.

• konkelbär

Empatiska och sympatiska känslor är värda all respekt i världen. Kanske ger detta hela familjen en chans att äta mer vegetariskt och prova nya rätter?

Stötta er dotter.

• konkelbär

... ni behöver ju inte laga två HELT olika rätter varje middag. I min familj är jag och dottern veg och min sambo är köttätare. En måltid kan se ut såhär t ex:

Potatis med köttbullar, brunsås och lingonsylt
    Potatis med Veg. Köttbullar, brunsås och lingonsylt.

Det räcker med att köttdelen i en maträtt ersätts med ett vegetariskt alternativ. Gör ni grytor och soppor däremot får ni ju laga två rätter: ELLER så äter ni också vegetariskt emellanåt. Det är faktiskt inte farligt, tvärtom

• BöljandeGräset

Detta vurmar jag starkt för då jag själv var 13 när jag blev vego. Är 37 och fortfarande vego. Var då 1.77lång och gick ner ca 10 kg till 52 kg. Detta pga för lite proteininnehåll och för dålig mat. Mina föräldrar stöttade inte mig vilket de borde insett var nödvändigt. Högstadietiden sov jag till stora delar bort. Tiderna har dock förändrats och det är inte så annorlunda idag att aktivt välja vegetarisk matstil. Var dock noga med att hon inte utesluter vissa näringskällor utan att de ersätts till fullo. Detta är ju i första hand proteinkällor. Vid 13årsålder kan man INTE ta ansvar för detta själv utan det krävs vuxet stöd. Sojamjöl är bra att peta i maten likaså rostade kikärter som snacks. Köp hem lite olika vegetariska livsmedel som sojakorv, middagsbullar, biffar, quornfärs, grytbitar men också gröna och röda linser. Finns även praktiska små tetrapack med olika bönor, de säljs i trepack av märket zeta. Då ska det fungera för er alla utan för mycket krångel!

All lycka till den lilla vegeterianen från mig.

• ichbintova

Hej!
    Jag har varit vegetarian sedan jag var 8-9 år, är 14 nu.
    Mina föräldrar har alltid accepterat det vilket jag tycker har varit väldigt bra.

Äter dock väldigt lite av allt. Så det är lite svårt, men jag dricker Blutsaft och äter "Mitt val VEGETARIAN".

Så, om hon verkligen vill bli det så ska hon absolut få bli det, det går aldrig att tvinga någon att äta djur.
    Det kan ju vara så att hon vill bli det av samma anledning som jag ville. Jag tyckte inte att djur var mat. Don har känslor och ska få leva, så tycker jag fortfarande.
    Men ni bör nog parat med henne om att det är viktigt att äta annat, t.ex linser.

Jag kan känna mej yr av att jag har ätit för lite ibland.

• baffies

sojagranulat/färs är min favorit! Det är billigt, nyttigt och lätt att tillaga. Det finns som färs, större bitar, strimlor, etc. Köp på hälsokosten, speciella vegoaffärer (typ goodstore om du bor så till), "utländska" affärer (bästa alternativet, är ofta billigast). Det är sojagranulat som är torkat och det tillagas lätt; man bara blötlägger det i hett vatten 3-10 minuter beroende på storlek. Kan användas i maten som vanligt kött, och då är det lätt att laga två olika varianter av samma rätt.
    till exempel köttfärssås, fräs sojafärsen med lök och dela upp själva såsen i två olika grytor, en med kött och en med soja, eller gör soja stroganoff av strimlorna. De är lätta att ha hemma också efterom de är torkade och inte blir dåliga.

ett annat tips är glutenfärs. Det är jättegott att göra wok av. Säljs bland annat på ica under namnet kinafärs, och i asiatiska butiker (godast och billigast). Det är egentligen inte färs utan större bitar som säljs på konservburk. Inenhåller mycket nyttiga proteiner och oljor.

Svar på tråden Tonåring blir vegetarian