Inlägg från: Tant Groda |Visa alla inlägg
  • Tant Groda

Vi Undersköterskor!

Usk sedan 2001 jobbar på en infektionsavd

• Tant Groda

Jag trivs helt okej, men är för tillfället lite trött på det.
    Har en ganska lång pendelväg till mitt jobb och skulle vilja ha något närmare

• Tant Groda

Lustiga ssk finns det gott om Har haft ett liknade fall som Nagoyam beskriver.

Jobbade några månader i hemtjänsten och där fanns massor av 19åringar som nyss tagit studenten (från samhälle), de hade fått alla sina deligeringar första dagen.
    Så kom jag ca 1-2 månader efter 23 år gammal hade gått omvårnadsprogrammet i gymn. 2 års erfarenhet av akutsjukvård (infektion) men icke att jag skulle ha någon som helst deligering. Så där fick jag åka runt till olika gammla med 19åringar som visserligen var väldigt duktiga men som inte alltid hade koll. Chefen sa till slut till ssk att jag måste ha deligering och då fick jag göra ett prov, helt ok men det slapp19åringarna att göra.
    Dock glömde jag att skriva att jag skulle tvätta händerna och ha handskar på mej och detta påpekade hon, förklarade att för mej som kommer från en infektion avd är detta så självklart att jag inte ens tänkt på att skriva det dock påpekade hon detta vid varje fråga och jag svarde samma som innan.
    Fick min deligering (på med).
    Dock föll det sig så att jag var hos en patient som hon skulle ge en spruta till.
    Förberedde sprutan gjorde hon på köksbordet, utan handskar eller att ha tvättat händerna, så då gick jag och hämtade ett par handskar och fick till svar såna behöver INTE jag!!!!
    Vad som var skillnaden på hennes och mina händer vet inte jag och inte någon annan heller.
    Nåja nu är jag tillbaka på infektion igen

• Tant Groda

Jag är ett sånt där hemskt ergonomiombud på min avd och undrar lite över hur hur ni ser på ergonomi?

• Tant Groda

om lite mer än 1 vecka så ska jag ha en praktikant med mej i 5 veckor...och eftre dessa 5 veckor ska jag på på 1 veckas semester...lär jag behöva!!!

• Tant Groda

nagoyam: Jag tror inte att min elev är jobbig, vi har istort bara haft väldigt trevliga elever, men jag tycker att det är jobbigt att ha någon med mej hela tiden, samt att jag känner att jag inte är tillräckligt duktig för att ha elev (dock har de tidigare eleverna varit nöjda med mej). Sen har jag inte gått någon handledarutb, vilket egentligen är ett krav.

• Tant Groda

Fru Wennerström: Som tur är är det väldigt få SSK som är på det sättet, de flesta är väldigt bra

Frågar igen om Ergonomi.
    Hur ser Ergonomin ut på er arbetsplatser? Är det något ni jobbar aktivt med eller ergonomiarbete finns inte?
    Hur är ER inställningt till ergonomi?

• Tant Groda

Handledar utb är bara elever tror jag, men det är ju ganska bra att ha när man har brevidgång oxå.
    Vet inte om utb är obligatorisk, vi hade det innan. Men ska hör med de ansvariga på jobbet?

• Tant Groda

Linda88: Skumläste bara det som stod på din blogg och det jag ville säga är att jag förstår att du blev ledsen av en som kommentar dessutom vet jag att det finns "usk" i norge (bara att det heter något annat, som jag nu vet tack vare dej).
    Däremot tycker jag att det är väldigt tråkigt om det skulle vara någon som är aktiv i tråden som gör så. Detta ska vara en trevlig tråd för oss i uskyrket.
    Tror inte att den som gav den kommentaren är aktiv i tråden!
    Ang ditt svar om ergonomin, så kan jag bara hålla med, vi hade sparat massor av lidande och pengar om man arbetat med ergonomi. Jag hoppas att folk ska få upp ögonen för det ergonomiskaarbetet...

Tycker att man ska slå ett slag för att få ergonomiutb på jobbet, och då alla som jobbar. Det är bättre för våra patienter och det är bättre för oss, och NEJ det tar inte längre tid om man gör rätt från början!!!

Svar på tråden Vi Undersköterskor!