Inlägg från: leia83 |Visa alla inlägg
  • leia83

Vi Undersköterskor!

hej svejs här hoppar jag in. Jag har arbetat inom vården sedan 2001 varit utbildad usk sedan 2006. Har arbetat inom äldre omsorgen tidigare men har äntligen nått mitt mål och jobbar nu på sjukhus i danmark, trivs som fisken i vattnet och får göra en massa roliga saker som man som usk inte får göra i sverige. Har precis blivit upplärd i att sätta venflon, iv, samt att ta ekg! skit skoj.
    Ni som jobbar på sjukhus vilken lön har ni?

• leia83

Päronsplit: Nej det lönar sig inte att bo i danmark, bor man i sverige tjänar man så enormt mycket mer när pengarna ändras i valuta. Så jag åker bron över varje dag .-) var jobbar du?

• leia83

Konservativ tänkare: Alla vill inte bli sköterskor med tanke på att arbetet som sköterska inte är fullt lika patient inriktad. De har massor med pappers arbete och inte lika mycket tid till patienterna. SOm undersköterska får man tiden och möjligheten att vara den som är närmst patienten samt så får man göra en del medicinska grejjer ändå. Därför valde jag att bli usk

• leia83

Tant Groda skrev 2009-11-28 16:22:07 följande:

Konservativ tänkare skrev 2009-11-28 09:16:09 följande:
    Jag har absolut inget intresse att ha låg lön med det STORA ansvar en ssk har, jag vill inte sitta i en telefon större delen av dagen och bråka med (folkilskna?) anhöriga/kommun/ och andra avdelningar, finner heller inget intressa av att sitta vid en dator och dokumentera ALLT som jag gör, jag har inget större intresse av att hålla koll på att läkaren ger rimliga doser på den med. h*n ordinera samt att ha koll på vad " vi kör på det vanliga", när läkaren inte riktigt vet hur något fungerarHar har heller inget större intresse av att stå och dela med. i tid och otid eller att inte få vara ostörd på sin rast.Som usk kan jag lätt bolla över de (folkilskna) samtalen från anhöriga/kummuner och andra avdelningar till en ssk, jag får vara med pat och se till att han eller hon har det så bra som möjligt under sin vistelse hos oss samt håller sih hel och ren. Jag får lägga om sår (det gör inte ssk hos oss) och jag får vara med och rehabilitera patienten, jag får möjligheten att driva mina kolleger till vanvettet med hur man arbetar ergonomiskt Jag slipper oftast få till svar vi kör det vanliga, för det har ssk redan klurat ut och jag får faktiskt ha min rast ostörd.Jag är väl medveten om att allt det arbete jag gör kan en ssk göra, jag som usk kan inte göra allt som en ssk gör men jag kan underlätta hennes arbete enormt.Jag känner att de få tusenlappar en ssk får mer än en usk kan jag undvara.Det enda som jag känner att jag kan sakna i mitt arbete om usk är att inte kunna ta bort dropp och ibland kan jag oxå sakna att inte vara lika viktig och räknas lika mycket som en ssk, men det är väl det enda.Med detta menar jag inte att jag har ÄLSKAR mitt arbete som usk och att jag ALDRIG kommer att studera vidare. Jag trivs trivs ganska bra som usk, men känner en längtan att få jobba med något annat (arbetsterapeut), men inte än, jag vill suga på karamellen ett tag till, skaffa mig mod till att våga...Helt enkelt att vara SSK passar inte mej, däremot gör usk det och om jag aldrig får modet till att studera vidare, så kommer jag vara väldigt nöjd med att vara usk
    Mycket bra skrivet!!! precis så känner jag.
  • leia83

hej hej alla. En uska till hær. Jag arbetar i danmark på sjukhuset nattetid Love it!
    Någon mer æn jag som arbetar i danmark kanske??

• leia83
    Lussan5 skrev 2009-12-22 23:02:52 följande:
    Jag är uska men slutade jobba som det för 10 år sedan.Det var nämligen anställningsstopp, och man tvingades hoppa runt på kortare vikariat och som timanställd... Obra.Men all heder åt alla uskor som jobbar idag! Vilket fantastiskt jobb ni gör!!!
    stort tack før det alltid skønt att høra.

Ush kænde på mig att jag skulle stannat hemma i natt :-/ två dødsfall inom loppet av 2 timmar. Nu væntar vi på lækaren som skall død førklara dom båda sedan blir det anhørig vård. Lika jobbigt varje gång men en del av jobbet tyværr.
  • leia83

Jag beklagar er sorg Linda. Jag har också mist en arbetskamrat før några år sedan och det var vældigt hårt. Men man kommer igen, man kommer tillbaka till vardagen igen æven om det tar lite olika tid før alla. Det ær jætte svårt nær det kommer helt utan førvarning med. har ni møjlighet att prata om det i gruppen?

• leia83

På min arbetsplats får vi regelbunden utbildning i HLR ca en gång om året, även i sår hygien och likanande som är relevant för vårt arbete.

• leia83

Ush jag vet hur det känns. Pendlar två timmar enkel väg. Hela förra veckan var det så mycket snö att det tog fyra. Det är extremt krävande.

• leia83
    Tant Groda skrev 2011-01-03 20:09:44 följande:
    leia83: Då har du det värre än vad jag har!
    Har pendlat länge, men det är först nu som jag börjar tycka det är jobbigt. Kan bero lite på att jag är trött på jobbet som jag har sig också. Tyvärr finns det INGA jobb. Eller jobba finns, men efter att ha sökt allt i några månader och inte en enda som visat något som helst intresse. Vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Börjar må ganska dåligt över detta nu, men en sjukskrivning gör inte det lättare att få jobb
    nej sjukskriv dig før guds skull inte, då vill dom inte ta i en med tång. Men jag førstår precis din kænsla så kænner jag med just nu, kan byta hur lætt som helst om jag hade kunnat tænka mig hemtjænsten eller vårdhem med det vill jag inte!
    Vad jobbar du med?
  • leia83

Låter ändå som ett intressant jobb, vet dock att det är grymt tufft speciellt med alla brännskador. Jag arbetar på en medicinsk avd i Danmark, kul men tufft och stor arbets börda. Hur länge har du studerat? Jag börjar plugga i februari vid sidan av jobbet.

• leia83

Jo lönen är bättre. I Sverige har jag 19000 i Danmark 22500, men nu börjar det bli tufft i Danmark dom sparkar jätte många, tack och lov har jag klarat mig hittils.
    Det är märkligt det där med jobb sökning, man kan ju undra vad dom letar efter.

Ja blö vissa nätter är man bara så trött utan att fatta varför. Och ibland pigg bär man borde vara trött konstigt det där

• leia83

Dom ska spara hur mycket som helst. Dom är ichock har aldrig haft ekonomiska problem förr så nu står jätte många arbetslösa.

Men sammtidigt vill dom ju ha folk med erfarenhet. Många ny utbildade har jätte svårt att få jobb. Håll ut du hittar det som är menat för dig snart

• leia83
    Tant Groda skrev 2011-01-18 21:24:46 följande:
    Hejsan hoppsan!
    Nu är jag hemma igen efter en underbar vecka i Åre.
    Lyckades pricka in att ha semester en riktiga kaosvecka på jobbet, så det känns faktiskt lite extra skönt att ha haft semester. Tom tidningarna har skrivit om kaoset. När ske de inse att de inte bara kan spara spara SPARA!!!!
    ush ja jag vete hur det ær. Vi har det hamskt på jobb just nu. Vi ær totalt 4 st på två avelningear varav den ena ær ssk som har ansvar før åda avdlningarna dvs 46 patienter. Hænder något akut har vi inte an chans at thinna med allt annat vi ska gøra. Samtidigt som vi ær midre personal skickar dom øver allt svårare medicinska patienter med multi diagnoser. Skulle bara vilja strypa politikerna i detta hemska land (danmark)
  • leia83

Nu har jag min lediga vecka, tack och lov! Hade en hemsk vecka på jobb med ett mycket dramatiskt och obehagligt dödsfall, det värsta jag någonsin varit med om, har haft grymt svårt att sova pga det. Brukar inte reagera såhär kraftigt. Ush vad jobbigt det var. Skulle aldrig mer gå till jobb om jag hade fått bestämma :(

Svar på tråden Vi Undersköterskor!