Inlägg från: Tinko |Visa alla inlägg
  • Tinko

Vi Undersköterskor!

Hoppar in här jag med! Färdig uska sen april i år Hade den oerhörda turen att bli erbjuden en fast tjänst redan innan jag var klar med skolan... På samma äldreboende där jag jobbade extra under utbildningen.

Måste bara kolla med er andra som jobbar inom äldreomsorgen då jag bara har jobbat i ca 1½år, sen jag började så har sammanlagt 12st boenden gått bort (Vi har rum för nio boenden). Är inte det ganska mycket?

• Tinko

Konservativ tänkare skrev 2009-11-28 09:16:09 följande:

Varför vill man bli undersköterska?Det måste på alla sätt vara bättre att läsa till sjuksköterska på en gång.
    Om alla tänkte så hur hade du då tänkt att vården skulle gå runt? Bra svar av Tant Groda!
  • Tinko
    kimsi skrev 2009-11-30 19:01:05 följande:
    Konservativ tänkare skrev 2009-11-29 11:36:14 följande:
    Stämmer inte riktigt kan jag lova dig, allt är inte svart eller vitt. Jag har stött på ssk som varit så klumpiga när de ska hjälpa till vid personlig omvårdnad att en människa som aldrig satt sin fot inom vården troligtvis hade gjort ett bättre jobb.
    Håller med dig. På boendet där jag jobbar kan de flesta sköterskor inte med hur taklyften och lyftmattan fungerar och de är ganska okunniga när det gäller förflyttningsteknik.
    Vi har även en boende med respirator som således behöver sugning och bagning, jag fick be en sköterska att hjälpa mig med bagningen en morgon då alla andra på avdelningen var upptagna och denna sköterska visste inte hur hon skulle göra med varken rubens blåsa eller sugen.
  • Tinko

Om du menar trakeotomi så ja, en av de boende på mitt jobb har det.

• Tinko
    Päron1986 skrev 2010-01-15 22:18:44 följande:
    japp :)hur fungerar en sån?jag har stött på sådan tidigare i jobbet men det var innan jag utbildade mig å då fick jag inte röra den så jag har inte så jättekoll!
    Vilka frågor du ställer :-P

I det här fallet så är tracken kopplad till en respirator, vilket medför en del extra arbetsuppgifter och kunskap än om patienten själv andas genom tracken.

Men är det något speciellt du vill veta? Känner mig lite virrig såhär på kvällskvisten :S
  • Tinko

Men jag kan dra dom dagliga rutinerna med tracken som vi har. Karln min har ändå fastnat framför sitt TV-spel, blir nog ingen film för mig ikväll Två gånger om dagen, morgon och kväll så tar vi bort track-kompressen som sitter runt öppningen, kollar alltid på kompressen om det finns blod eller var på den. Sedan rengörs området runtom med NaCl, huden torkas torr och vid behov (om huden är röd och irriterad) så smörjer man med salva, vi använder fucidin eller terracortil. Sedan tar vi ut innerkanylen och sätter in en ny och sätter till sist dit en ny kompress. Innerkanylen rengörs med vatten och läggs sedan i sprit. Nu har vi tur att vår patient med track är helt klar och redig så han säger själv till när han är slemmig. Då är det bara att starta sugen, föra ner sugkatetern och suga upp slem. Hoppas att du fått lite klarhet nu

Svar på tråden Vi Undersköterskor!