Inlägg från: kimsi |Visa alla inlägg
  • kimsi

Vi Undersköterskor!

Är uska och jobbar till 90% inom hemtjänsten, men jobbar även en del på boenden (då främst inom demensvården)

• kimsi

Tant Groda skrev 2009-11-26 19:52:24 följande:

Just nu har jag elev oxå, något som jag inte alls tyckte såg fram emot...och det är inte så kul heller.
    Samma problem här, jag fick en elev på köpet när hennes handledare blev sjuk. Jag pratar, förklarar, berättar, skämtar och gör verkligen ALLT för att få henne att känna sig delaktig och att faktiskt lära sig något. Men tjejen verkar totalt ointresserad och verkar inte vilja vara i närheten av de gamla heller.
  • kimsi

Konservativ tänkare skrev 2009-11-29 11:36:14 följande:

Allt som en usk kan kan ju en ssk minst lika bra.
    Stämmer inte riktigt kan jag lova dig, allt är inte svart eller vitt. Jag har stött på ssk som varit så klumpiga när de ska hjälpa till vid personlig omvårdnad att en människa som aldrig satt sin fot inom vården troligtvis hade gjort ett bättre jobb.
  • kimsi
    USKor kan oftast såromläggningar mycket, mycket bättre än ssk. Vi gör mkt som ssk inte gör också. vi känner oftast pat på ett helt annat sätt. Det är vi som berättar för ssk hur han/hon är, regerar, sämre/bättre än tidigare. Vi har ett stort ansvar med mkt självständigt arbete inom hemtjänst. Otroligt mkt mer än folk förstår!
    Exakt, jag jobbar inom hemtjänsten och det är inte ofta jag ser ssk annat än inne på grupplokalen. Det är vi uskor som avgör om något ska rapporteras över till ssk, det är vi som avgör om något är avvikande och bör kollas närmare på av ssk eller läkare. Det är just det jag menar att det består av så oändligt mycket mer än städning, tvätt och sånt som folk tror.
  • kimsi
    morrontrött skrev 2009-12-19 21:28:34 följande:
    Hej uskor! Jag är uska och har jobbat fem år inom hemtjänst/äldreomsorg. Ett roligt jobb med många goa tanter och gubbar. Sedan några månader tillbaka har vi fått ett nytt system att jobba efter, kallat Laps Care som är ett riktigt skitsystem. Tidigare planerade vi själva (liten arbetsgrupp i servicehus på landsbygden) men nu sitter en samordnare och planerar åt alla servicehusen och vi får åka fram o tillbaka för att hjälpa till på andra servicehus. ser hon att vi har en lucka nånstans så trycks det in ett annat ärende nån annanstans. vår kafferast är borttagen och det kan gå många timmar innan vi får rast. ibland upp till sex timmar. det är mycket stress och ingen tid för nyckelbyte, toalettbesök osv.Är det fler som har detta system där det fungerar bättre?
    Vi har kört Laps care i två år och vad ska jag säga, det är skit! På nio timmar har vi 30 minuters rast inplanerad (och det är en bra dag om vi hinner ta det), det är knappt någon restid inplanerad, det hela är upplagt på ett skrattretande sätt. Vi har påtalat bristerna tusentals gånger men inget händer.
  • kimsi

Tant Groda skrev 2009-12-20 09:41:57 följande:

Det där laps care låter ju helt vansinnigt. Låter som ett sätt som finns endast för att spara pengar och undvika att anställa vid behov.
    Ja Laps care ÄR skit, när man kommer till jobbet så ligger lappen där och väntar och man kan inte påverka speciellt mycket. Där står det exakt vilken tid jag ska vara på ett visst ställe t.ex 07.22 hos xxxx och så står det vad jag ska göra och att jag har tex 15 minuter på mig och sedan kan nästa besök vara inbokat till 07.45 och ingen hänsyn tas till att vi kan ha tre mils körväg i vinterväglag.

Helt plötsligt kan jag ha en dubbelbemanning inbokad med en jobbarkompis och nästa besök är en dubbelbemanning med någon helt annan, så samåk fungerar oftast inte och vi är kort om leasingbilar (och vi jobbar i ett distrikt som är sju kvadratmil)

Det händer allt som oftast att man har ett besök inbokat säg 19.10 och det är beräknat att ta 40 minuter och trots det är man inbokad på nästa besök 19.30, man ska helt enkelt dela på sig och vara på två ställen samtidigt. Kommer det ett larm så rasar allt som ett korthus (och larm har vi ofta).

En vanlig dag kör man 7-16 och då har man EN rast och den är ofta 11-11.30 och i bästa fall får man den rasten, men det händer att man inte får någon alls på nio timmar. Och ja, vi har klagat upprepade gånger både till enhetschefen och facket men inget händer.
  • kimsi
    Willow skrev 2009-12-20 19:17:24 följande:
    ingen som jobbar i ambulansen?
    Är väl inte så vanligt med uskor där längre, kommer väl större och större krav på ssk.
  • kimsi

EMO 979 skrev 2009-12-21 09:07:00 följande:

Fast 30 minuters lunch e ju inte ovanligt..har vi inom landstinget där jag jobbar med...
    Ja men det är ENDA rasten på nio timmar och vi ges ingen som helst chans till en snabb kopp kaffe eller något sånt (som man har inne på ett boende). Vi har inte ens möjlighet till toalettbesök annat än på den rasten. Och den rasten får vi i bästa fall, allt som oftast hinner vi inte ta trettio minuter heller och det är ingen ren rast eftersom vi sitter med larmjour på rasten också.
  • kimsi

EMO 979 skrev 2009-12-21 09:36:10 följande:

Oki..men i princip e det enda rasten vi har med...men oftast hinner vi med en morgonfika vid nio ca, inte alltid, oxå dricker vi kaffe när kvällspersonalen kommit om det finns tid...men vissa dagar hinner vi nätt och jämnt med att ta lunchrast hos oss heller...
    Nej men jag har även jobbat mycket inne och jag vet att det kan vara stressigt där också, men där hann man i alla fall gå på toa under dagen när man ville och inte på en bestämd tid.

Sedan hann man ofta en kopp kaffe (om än på stående fot ibland) och när man hade rast tog kollegorna hand om larmet. Så har vi det inte nu och det blir jobbigt i längden, man känner sig inte ledig och avslappnad en minut på nio timmar.
  • kimsi

När jag jobbade som uska på natten fick jag INTE annan lön på helgnätter. Det är alltså grundlön + helgob som gäller. Under helgerna är lönen samma dag som natt.

• kimsi
    mejram1919 skrev 2013-05-05 23:24:27 följande:
    Oj, kan det vara så? Förvånad

Jag tog för givet att man fick mer på helgerna? Då kan ju ingen vilja ta fredags/lördagsnätter väll? Förvånad
    På helgerna betalar det exakt samma lön från fredag kväll fram till och med måndag morgon. Och "vilja" ta fredag- och lördagsnätter, tja är det på schema så är det ju bara att klistra på ett leende och jobba. Men det är klart, det är inte alltid det lättaste att få in villiga vikarier, särskilt inte med kort varsel.
  • kimsi

Afasi, jag jobbar inte som usk längre. Men när jag gjorde gick jag mycket som timvik.

• kimsi

Jag tjänstgjorde ÖVERALLT, hemtjänst, gruppboende, serviceboende, nattpatrull. Gav massa erfarenheter men till slut tröttnade jag.

• kimsi

Kan tillägga att jag var både på lss, äo och socialpsykiatrin.

Svar på tråden Vi Undersköterskor!