Inlägg från: Tant Groda |Visa alla inlägg
  • Tant Groda

Vi Undersköterskor!

emmisss skrev 2009-11-29 21:03:01 följande:
    Nu kommer en motfalls kärring in och komenterar! :) Jag är 25 år och jobbar som uska på ett äldreboende. Har jobbat sedan 2005. Jag tyckte och kände precis som ni andra uskor att vi jobbar närmast boende/patienten, man får den där goa kontakten med tanterna och gubbarna m.m Man slipper det absolut största ansvaret, det man gör är att rapporterar till ssk och dokumenterar, sen har man rygen fri typ, och handskas med anhöriga bollar man bara vidare till ssk m.m ! Men guuud så trött jag är på mitt jobb som uska, jag spyr påd det! Samma sak varje dag, pockar ut minst 4 diskmaskiner om dagen, gör minst ett städ varje dag, tvättar och hänger tvätt varje dag, torkar av bord och diskbänkar, dukar, lagar mat, bakar, serverar, plockar disk, hör på allt gnäll från de boende varje dag som ska bemötas med förståelse, handlar, beställer mat, går på möten, är frisör gör allt utan omvårdnad, som vi ska! Fy fan.Jag har nu sökt ssk till våren eftersom jag känner att jag vill göra något annat än det som står ovan hela livet. Jag vill komma ifrån allt hushållsarnete och bara jobba med de roliga sakerna som att möta patienter( man kan ha en jätte bra och go kontakt med patienter även om man är ssk), ta prover, behandla och faktikst ta ansvar som en ssk, och ha ett mer utmanande arbete med olika karriärs möjligheter. Det är jätte bra att så många trivs som uskor, men jag gör det absolut inte!!!!
    Tycker helt klart att du gör rätt i att byta yrke eftersom du är trött på det. jag hade oxå blivit trött på det du gör, men nu jobbar jag på en akutavd och det är väldigt stor skillnad.
  • Tant Groda

Det där laps care låter ju helt vansinnigt. Låter som ett sätt som finns endast för att spara pengar och undvika att anställa vid behov.

• Tant Groda

Låter som ett fruktansvärt system!
    Ett system så verkar bra i terorin men usel i praktiken...sjukt!
    Men fortsätt klaga och sen kan man ringa till arbetsmiljöverket och höra om vad de tycker om en sån situration som ni har,.

• Tant Groda

Leia83: Visst är det tråkigt när patienterna dör

lussan5: Vad jobbar du med istället?

• Tant Groda

En patient rymde och en fick gå till IVA....allt samband med att patienterna skulle äta och sen en hel hög med inläggningar...idag är det lugnt VÄLDIGT LUGNT, så snart hem för att fira jul

• Tant Groda

Ska bara jobba idag sen är jag ledig i 5 dagar!!!!!!

Som läget är på jobb just nu är usk guds straff till männskligheten!
    De har klagat på allt och ingenting.
    Igår fick jag mej en blåsning av en ssk för att jag sagt att en person som var sjuk dagen innan var frisk, det visade sig att denna person var sjuk. Problemet var att h*n hade friskanmält sig, men sen inte kom. Detta visste inte denna ssk och skällde på mej, men anledningen till att jag sa att hon var frisk var att jag hade pratat med personalansvarig som sa till mej att hon var frisk och då utgår jag från det när någon sen frågar mej. Berättade detta för en kollega och då råkade chefen höra och frågade vad som hänt och hon tyckte inte jag gjort fel!
    Varför jag frågade personalansvarig var för att om personen i fråga fortfarande var sjuk, så skulle hon kunna ringa in någon redan på morgonen och eftersom vi är en storavd så är det inte säkert att personalansvarig vet om alla sjuka

• Tant Groda

Ibland (ganska ofta) läser man om folk som vill bli ssk och många av dessa tror att man måste bli usk innan man blir ssk, varför är det så många som tror det?

• Tant Groda

Att behöva läsa upp sina betyg är en sak tycker jag, det hade jag oxå fått göra, men uskprog. är ger ju inte ens behörighet till sskprog. om man man inte läser matteb som till val.

• Tant Groda
    reikimorsan skrev 2010-01-07 21:50:04 följande:
    Här kommer det en till Uska. Jobbat inom vården sen -96. Som utbildad uska sen -00 Största delen inom hemtjänst men även pers. ass, äldreboende, elevhem, lasarett. Har tyvärr inget fast tjänst men jobbar rätt så mycket ändå. Har funderingar att utbilda mig vidare dock ej till ssk. Något inom hälsa, friskvård naturmedicin. Har funderat på detta länge men det har inte blivit av. Annat som kommit mellan. Får se vad framtiden visar.
    Jag har läst till friskvårdskonsulent, var väldigt kul och givande. Dock är de allra flesta jobb projektanställningar eller eget företag och det passar inte mej...men funderar oxå på att utveckla mej...
    har enn ssk som är pest och pina och har lyckats se till så att det är en mardröm att gå till jobbet. visserligen slutar hon snart Dock bara för 3 månader
Svar på tråden Vi Undersköterskor!