ordet: "för alltid"
Jag vill gärna höra era åsikt, vad tycker ni om ordet "FÖR ALLTID"? Jag menar att t.ex när en person säga till sin älskling "jag älskar dig för alltid", eller "du är min för alltid" osv.....
Jag vill gärna höra era åsikt, vad tycker ni om ordet "FÖR ALLTID"? Jag menar att t.ex när en person säga till sin älskling "jag älskar dig för alltid", eller "du är min för alltid" osv.....
Nej jag säger "Jag ska göra mitt bästa för att komma hem klockan 5."
Och nej jag håller inte med om att något är "underförstått". Vidare vet man heller inte hur man reagerar när något så hemskt som en otrohet inträffar.
Jag förstår inte vitsen med att lova sånt man inte är säker att man kan hålla. Sånt föder bara besvikelse.
Ja, ni har den inställningen NU. Men vad händer den dagen då saker kanske förändras? Jag anser heller inte att jag som inte har SAGT till min sambo att jag för alltid vill vara med honom har någon bakdörr. Jag har också bestämt mig att jag vill vara med honom och något annat finns inte för mig nu, men framtiden kan jag inte uttala mig om. Just nu älskar jag honom otroligt mycket och någon annan finns inte för mig. Men vet jag med all säkerhet att det kommer att vara så om 20 år? Nej det gör jag inte.
Det är en stark kärleksförklaring....Just nu känns det som det ska vara för alltid, men det kan förstås hända saker som gör att man omvärderar.
Jag har aldrig sagt det till någon - "för alltid"... det är så definitivt att det blir absurt att ens säga, även om jag kan hålla med om att det är romantiskt. Det är en naiv, romantisk tanke men tror inte den funkar i verkligheten.
Jag kan däremot säga att jag kommer att älska mina barn för alltid
För mig har t ex "jag älskar dig för alltid" ingen mening om min sambo säger det. När min mamma säger det så vet jag att det ligger nåt bakom, men min sambo har inte samma tyngd och det är för naivt för att jag ska ta det på allvar.
Jag är romantiker och känslosam, men jag tycker att poängen med romantik är just att inte låta sig luras av nonsensbegrepp utan att se varför det som faktiskt finns är så underbart. Solnedgången är romantisk - den kan ingen säga emot - men "evig kärlek" är bara ord.
När man ger sådana löften så talar man utifrån dagens förutsättningar, men man vet ingenting om framtiden, plötsligt gäller andra förutsättningar och då är dom gamla löftena mycket lite värda. Därför är det meningslöst att säga och lova något sådant...
Man ser här i trådarna vilka reaktioner det blir på t.ex "otrohet" och "svek". Den kärlek som var så stark, som var "för alltid", är snabbt försvunnen så fort någon gör något som den andra inte kan förstå, acceptera eller förlåta. Långt ifrån kravlös och villkorslös kärlek...
Så något närmare sanningen kanske man kommer om man säger att man älskar någon så länge han/hon ger mig det jag vill ha, när jag inte får det längre kommer jag sluta älska honom/henne, bli arg, och lämna honom/henne.
I väldigt många relationer borde man helt sluta säga "jag älskar dig", det borde bytas ut med "jag älskar vad du ger mig", "jag älskar att vara älskad av dig".
En relation där det råder ett ömsesidigt utnyttjande, båda får det dom vill ha av den andre, kan bara fortsätta så länge byteshandeln hålls, när någon sida känner att han inte få sin andel så blir det snabbt ändrade känslor :)
Jag har aldrig tyckt om att höra det i tidigare förhållanden. När något ex sagt det har tanken varit typ "Jaha eller hur *suck* " Men när min nuvarande kille säger det så smälter jag och skulle det vara vi för alltid så är jag den lyckligaste i världen, tänker jag. Så jag tror man uppskattar ordet om man känner att man vill vara med den personen för alltid. Det gäller nog alla relationer. Fast alla är ju olika så klart.
Tråden har tydligen utvecklats till mer än korta meningar. Kul!
Håller med Bjidi i allt han skriver.
Men man vill självklart känna sig som den speciella, den utvalda, och det är nog därför så många har så hårt dragna regler och linjer som definierar vad tex otrohet är. Många (de flesta?) skulle lämna så fort otrohet sätter sin fula fot i deras liv. Det är villkorlig kärlek som är förstålig om man iom det ser sig själv som mindre speciell i den andras liv.
Jag har det, som tur är, inte så. Trots att min man har sex med andra, både ensam och tillsammans med mig, känner jag mig som den utvalda i hans liv. Jag VET att jag överglänser alla eftersom han älskar mig. Han kan sätta på en hel flock tjejer och ändå känner jag att jag är mer speciell för honom än vad de är. Det beror givetvis väldigt mycket på honom och hur han är mot mig, men det beror även på hur jag själv ser på det hela. Jag har gjort ett aktivt val när jag beslutade mig för att motarbeta min svartsjuka, jag har tänkt igenom allt och visst, kalla mig dörrmatta men det är fel uttryck. Jag är ingen dörrmatta för jag tar ingen skit. Han hade heller inte gjort detta om inte jag varit ok med det och det är något jag är säker på till 100procent.
Måste väl bara tillägga att jag givetvis också får ha sex med andra, men jag har just nu valt att inte ha det av personliga skäl. Det ska däremot inte hindra honom att ha det om han vill det.
Är övertygad om att med mer öppenhet, avslappnad inställning, mindre krav på sig själv och andra och mer förståelse skulle alla realtioner vara bättre. Visst finns det svin som försöker utnyttja en, men de är något man märker väldigt tidigt och de får helt enkelt vara snälla och avlägsna sig
ja till att börja med så är det ju inte ett ord, och för det andra som tycker jag att det är väldigt dumt och naivt att till exempel stå och lova att man ska älska någon för alltid, och liknande, då man enligt mig inte ska lova saker man inte vet om man kan hålla.
jag ser det som att man egentligen säger "just nu känner jag att jag kommer älska dig för alltid"
jag ger inga sådana löften