• prästkrage

För höga järndepåer. Någon som vet något om detta?

Jag har idag fått veta att jag har för höga järndepåer. Låg på 300 något och det ska ligga under 200 iaf. Fick hasta iväg till labbet för att lämna blodprover som ska analyseras. Tyvärr hann jag inte kolla med BM vad det kan innebära eftersom jag fick ont om tid att hinna till labbet innan de stängde.
    Är iaf ordinerad att inte alls ta några järntabletter tills de vet varför jag ligger så högt.
    Någon som vet vad det kan innebära att ligga så här högt och vad som kan hända? Och vad gör man åt det?
    Tacksam för svar. (är gravid i vecka 27)

• Svar på tråden För höga järndepåer. Någon som vet något om detta?
  • Vixen

Jag vet inte om jag hade höga järndepåer?
    Jag hade iallafall bra- något för högt järnvärde, åt inget järntillskott under hela grav och jag fick order att dricka massor med vatten.

• prästkrage

Vixen: Tack, men det låter som det var järnvärdet som var högt för dig. Detta är depåerna.

• Anki85

jag vet inte fall jag är ute och cycklar nu men jag tror mig hört att min bm sa att förhöga järnvärden inte är bra pga att den ökar risken för blodproppar?

• prästkrage

Eftersom det inte finns så många som verkar känna till detta lovar jag att uppdatera här när jag vet mer. Väntar nu på provsvaren och får se vad de säger då.

• Anna i Hult

Det finns ärftliga sjukdomstillstånd som ger detta, Hemokromatos är en. det innebär för de flesta att man ger blod oftare än andra ( för att bli av med sitt överskott.) Kroppen gör då nytt blod och tar av reserverna så att järndepåerna sjunker. Vet inte om det är några speciella risker vid graviditet.

• prästkrage

Tack Anna. Detta är nog det enda jag fått fram på nätet. Får se om det är det eller något annat.

• prästkrage

Lovade att uppdatera här när jag visste mer. Har idag fått veta att mina järndepåer nu låg helt normalt igen. Läkaren kunde ej förklara varför de varit höga innan. Tillfälligt högt eller labbfel var svaret.
    Så jag har egentligen inte blivit mycket klokare.
    Men jag kommer be min BM att kolla värdet om någon vecka igen för att se så det inte är högt igen. Just för att kunna utesluta hemokromatos som många tipsat om.
    Det enda läkaren sa var att det inte var någon fara med barnet ifall det låg högt i depåerna. Och det känns ju skönt.

• Anna i Hult

Tack för att du uppdaterar oss! Labbfel är inte ovanliga, tyvärr.. Kanske var du intorkad ( fast då skulle det synts på andra prover också) Bra att det inte var farligt. Lycka till med graviditeten!

• preciousgirl
    prästkrage skrev 2009-10-27 15:58:55 följande:
    Lovade att uppdatera här när jag visste mer. Har idag fått veta att mina järndepåer nu låg helt normalt igen. Läkaren kunde ej förklara varför de varit höga innan. Tillfälligt högt eller labbfel var svaret. Så jag har egentligen inte blivit mycket klokare. Men jag kommer be min BM att kolla värdet om någon vecka igen för att se så det inte är högt igen. Just för att kunna utesluta hemokromatos som många tipsat om. Det enda läkaren sa var att det inte var någon fara med barnet ifall det låg högt i depåerna. Och det känns ju skönt.
    Hur har det gått för dig?
    (¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Benjamin ♂-98o2o9, Ellioth ♂-o51o23 samt Theo ♂-1oo515 ღ ♥ ღ
Svar på tråden För höga järndepåer. Någon som vet något om detta?