• pucken

vet inte vad jag ska göra med mitt liv

jag har tänkt ta en magisterexamen i psykologi, vilket känns bra för jag trivs kanon med just det ämnet. men det är väl allt som känns bra just nu.

pluggar statistik för tillfället, vilket är roligt men jag gillar bara räkneuppgifter för i övrigt trivs jag inte så bra på kursen. ämnet känns jättefel och jag vill inte längre läsa de 60 p jag tänkt ta. nu vet jag alltså inte vad jag ska läsa för att kunna få ut min examen. jag vet inte vad jag vill göra längre. har varit inne på att jobba med barn, men lärarutbildningen är urusel (har redan testat) så jag vet inte riktigt vad jag skulle kunna läsa till när det gäller att arbeta med barn. har snäppet för dåliga betyg för att komma in på psykologutbildningen annars hade barnpsykolog varit givet.

är det nån som vet vad för kul jag kan kombinera min psykologi med? har varit inne på barnkultur (finns på SU) men den kursen startat självklart inte under vårterminen.

• Svar på tråden vet inte vad jag ska göra med mitt liv
  • Pink Rose

Har du testat att göra högskoleprovet? Iofs så behövs det höga poäng på det, men det kanske är en chans för dig att komma in?

• zazla

jag vet ju inte var du bor men jag läser en jätteintressant kurs vid sidan av mitt program. Kursen heter Barn och unga med sociala och emotionella svårigheter. Tyvärr (?) finns kursen bara i halmstad. Men som sagt - den är superbra och jättepopulär!
    hhutbdb.hh.se/studeranuny/FMPro&-format=krs.htm&-error=fel.htm&-lay=studeranu&ladokkodaaaeoe==PEA101&-max=1&-find

Vet ej om länken funkar men jag testar.

• alligator

Oj, vad jag känner igen mig! Jag är på slutrakan med en lång utbildning, det sista året har jag inte alls mått så bra pga en massa grubbel och tankar som kommit över att jag valt fel utbildning och hatar det här. Glasklara tankar över att jag valt helt fel utbildning och nu är det försent göra nåt åt det. Jag har nog egentligen alltid vetat detta men liksom trängt undan det.

Just nu läser jag en rättspsykologikurs och för första gången känner jag mig "hemma", detta är vad jag vill. Ämnet och vetenskapen psykologi är helt klart min grej, dessvärre är min utbildning inom en helt annan vetenskap.

Jag kan i alla fall tipsa om mixen psykologi (som du ju läst) och t.ex. kriminologi. Jag känner inte till ämnet i detalj, så jag kan inte berätta mer men tror det skulle vara en intressant mix.
    Eller kanske grundläggande kunskaper i juridik.

• Sirlig

Psykologi är ju ett brett ämne som kan kombineras ihop till väldans mycket. Jag är på sluttampen av min C-uppsats och planerar att läsa D-kursen också. Men visst är C- och D-kursen ganska långt ifrån psykologiämnet ofta, med mycket statistik och metod som är tunga ämnen. Jag kombinerar psykologi med datavetenskap och ekonomi och juridik. Jag vill jobba med personalfrågor och personalvetare har ofta psykologi som huvudämne.

• Meline

Är det bara som lärarutbildningen där du bor är dålig eller är det som du inte längre vill bli lärare? För om du vill bli lärare kan man kanske snickra ihop något med pedagogik-kurser.
    Har ni ingen studievägledare på universitetet som kan ge dig tips?

Annars kan du kanske läsa upp några betyg på komvux om du bara är lite under för att komma in på psykologutbildningen, man kan plugga hemma och sedan tenta upp enstaka kurser till högre betyg, och du har ju ganska mycket studievana. Fast du kanske inte är så sugen på 5 år utbildning till? Högskoleprovet kan ju också vara värt ett försök, men vanligtvis är det ganska högt. Har för mig att man på vissa studieorter dessutom kan komma in på intervju, men är inte 100 på om det verkligen är så fortfarande.

• pucken

mem
    jag tror mest att "vår" lärarutbildning fick mig att inse att det inte är rätt linje för mig, det kändes inte bra att läsa det.

jag vill gärna jobba med barn, eller för barn. har varit rätt sugen på att söka jobb hos rädda barnen eller liknande. problemet är att jag bara är berättigad studiemedel för 2 år till, och jag vet inte VAD jag ska läsa för kurser för att komma åt rätt håll.

har försökt få tag på studievägledare på telefon (är sällan i skolan pga enorm trötthet av grav) men de har väldigt få telefontider. ska däremot maila idag, har gett upp hoppet om att få tag på nån på annat sätt.

alla andra
    tack för tipsen!

Svar på tråden vet inte vad jag ska göra med mitt liv