Anonym (Så less) skrev 2009-10-15 21:03:52 följande:
Jag hatar min arbetsplats och min arbetsgivare och önskar de bara kunde säga upp
mig.Vi sitter i en källarlokal i ett
stenhus.Nu har företaget bestämt sig för att spara pengar på att dra ner på värmen så vi, som sitter stilla hela dagarna, ska ha 19-20 grader i vårt
rum.Vi får inte ha kupévärmare eller värmefläktar eftersom det motverkar
besparingsplanen.Vi fryser, är kalla om fingrar och föttet och har filtar runt oss.Kan det vara ok att det är så? *ledsen*
Kontakta huvudskyddsombudet i ditt fack. Dom måste komma och göra en utredning, det där låter inte helt ok.
Man har rätt till en viss arbetsmiljöstandard!
OT:
Vi har liknande problem på vårat jobb. Men där är det inte att vi inte får ha värmefläktar, utan temperaturen hade vart ok om inte fönstrena stod öppna dygnet runt.
Att dom gör det beror på att vi har så många klimakteriekossor på jobbet, och dom svettas (så vi övriga killar, män, yngre och medelålders kvinnor som INTE är i klimakteriet, måste sitta med filtar och jackor). Eftersom vi jobbar med datorer så kan vi inte ha vantar för då blir det klumpigt på tangentbordet, även om det hade behövts då händerna är stelfrusna. Vi sitter stilla hela dagarna med, så man rör sig inte och får upp värmen på det viset.
Facket säger inget om detta, utan tycker att det här upp till oss själva att samsas om och jag kan väl hålla med till viss del.