• Anonym (Så less)

Kallt på jobbet - får inte ha en värmefläkt

Jag hatar min arbetsplats och min arbetsgivare och önskar de bara kunde säga upp mig.
    Vi sitter i en källarlokal i ett stenhus.
    Nu har företaget bestämt sig för att spara pengar på att dra ner på värmen så vi, som sitter stilla hela dagarna, ska ha 19-20 grader i vårt rum.
    Vi får inte ha kupévärmare eller värmefläktar eftersom det motverkar besparingsplanen.
    Vi fryser, är kalla om fingrar och föttet och har filtar runt oss.

Kan det vara ok att det är så?

*ledsen*

• Svar på tråden Kallt på jobbet - får inte ha en värmefläkt
  • dogcatbird

Om ni sätter in en avfuktare så blir det torrare och därmed varmare. Bättre än element.

• Anonym (Så less)
    dogcatbird skrev 2009-10-15 21:10:17 följande:
    Om ni sätter in en avfuktare så blir det torrare och därmed varmare. Bättre än element.
    Drivs den på el?
  • Anonym

Anonym (Så less) skrev 2009-10-15 21:03:52 följande:

Jag hatar min arbetsplats och min arbetsgivare och önskar de bara kunde säga upp mig.Vi sitter i en källarlokal i ett stenhus.Nu har företaget bestämt sig för att spara pengar på att dra ner på värmen så vi, som sitter stilla hela dagarna, ska ha 19-20 grader i vårt rum.Vi får inte ha kupévärmare eller värmefläktar eftersom det motverkar besparingsplanen.Vi fryser, är kalla om fingrar och föttet och har filtar runt oss.Kan det vara ok att det är så? *ledsen*
    Kontakta huvudskyddsombudet i ditt fack. Dom måste komma och göra en utredning, det där låter inte helt ok.
    Man har rätt till en viss arbetsmiljöstandard!

OT:
    Vi har liknande problem på vårat jobb. Men där är det inte att vi inte får ha värmefläktar, utan temperaturen hade vart ok om inte fönstrena stod öppna dygnet runt.
    Att dom gör det beror på att vi har så många klimakteriekossor på jobbet, och dom svettas (så vi övriga killar, män, yngre och medelålders kvinnor som INTE är i klimakteriet, måste sitta med filtar och jackor). Eftersom vi jobbar med datorer så kan vi inte ha vantar för då blir det klumpigt på tangentbordet, även om det hade behövts då händerna är stelfrusna. Vi sitter stilla hela dagarna med, så man rör sig inte och får upp värmen på det viset.
    Facket säger inget om detta, utan tycker att det här upp till oss själva att samsas om och jag kan väl hålla med till viss del.
  • Anonym (Pingivnen)

Här har du en till som avskyr sitt jobb. Vedervärdigt på alla vis, förstår dig precis, men vad gör man i dessa tider? Svårt att hitta något annat.

Men jag tycker att 19-20 c under vintern låter väldigt lagom! Se det som en insats för miljön om det känns retsamt att företaget försöker spara pengar på er.

Vi har också kallt, men klarar oss bra. Men vi har alltid haft det så, så vi har inget "före" att jämföra med.

Några överlevnadstips:

Med långkalsonger (gärna i ullfrotte), stora sjalar och tjocksockar i inneskorna (gärna luftiga inneskor typ Birkenstock, så blir man itne fuktig och får plats med riktigt tjocka raggsockor) kommer man långt. Och så nån filt på det! Ni borde hålla värmen fint.

Är händerna iskalla kan man värma dem i hett vatten i handfatet en stund. Effekten brukar sitt i ett tag, faktiskt. Kanske också motverkar deras spar-plan, men de kan knappast hindra er från att använda varmvatten på toan?

(Handledsvärmare brukar också vara effektiva. Du vet, stickade lös-muddar.)

• k girl

Anonym (Pingivnen) skrev 2009-10-15 21:41:53 följande:

Här har du en till som avskyr sitt jobb. Vedervärdigt på alla vis, förstår dig precis, men vad gör man i dessa tider? Svårt att hitta något annat. Men jag tycker att 19-20 c under vintern låter väldigt lagom! Se det som en insats för miljön om det känns retsamt att företaget försöker spara pengar på er. Vi har också kallt, men klarar oss bra. Men vi har alltid haft det så, så vi har inget "före" att jämföra med. Några överlevnadstips:Med långkalsonger (gärna i ullfrotte), stora sjalar och tjocksockar i inneskorna (gärna luftiga inneskor typ Birkenstock, så blir man itne fuktig och får plats med riktigt tjocka raggsockor) kommer man långt. Och så nån filt på det! Ni borde hålla värmen fint.Är händerna iskalla kan man värma dem i hett vatten i handfatet en stund. Effekten brukar sitt i ett tag, faktiskt. Kanske också motverkar deras spar-plan, men de kan knappast hindra er från att använda varmvatten på toan? (Handledsvärmare brukar också vara effektiva. Du vet, stickade lös-muddar.)
    Min mans företag har hög värme (22-24 grader varmt) i sina lokaler av den enkla anledningen att programmerare som sitter (stilla) länge vid en dator får kalla extremiteter, framför allt fingrarna som ju är ett av deras främsta arbetsredskap. De har alltså hög värme inomhus av hälsoskäl. Som en not kan nämnas att Arbetsmiljöverkets föreskrifter är sådana att arbetsplatsers klimat ska vara "anpassat till arbetets art, om arbetet är lätt eller tungt och om det är rörligt eller utförs stillasittande." De skriver även: "Vid stillasittande arbete behöver det normalt vara 20-24°C. "

Vore jag TS skulle jag kontakta skyddsombudet.
  • cajsasmamma
    k girl skrev 2009-10-15 21:56:03 följande:
    Min mans företag har hög värme (22-24 grader varmt) i sina lokaler av den enkla anledningen att programmerare som sitter (stilla) länge vid en dator får kalla extremiteter, framför allt fingrarna som ju är ett av deras främsta arbetsredskap. De har alltså hög värme inomhus av hälsoskäl. Som en not kan nämnas att Arbetsmiljöverkets föreskrifter är sådana att arbetsplatsers klimat ska vara "anpassat till arbetets art, om arbetet är lätt eller tungt och om det är rörligt eller utförs stillasittande." De skriver även: "Vid stillasittande arbete behöver det normalt vara 20-24°C. "Vore jag TS skulle jag kontakta skyddsombudet.
    Undra om detta gäller hos som sitter och kör travhästar när det kanske är -20 eller ännu värre 0gradeer och pissregn?
  • k girl
    Undra om detta gäller hos som sitter och kör travhästar när det kanske är -20 eller ännu värre 0gradeer och pissregn?
    Nej, eftersom mitt svar gällde inomhusarbete och inte utomhusarbete. Det finns andra regler för utomhusarbete, läses lämpligast på Arbetsmiljöverkets hemsida.
  • dogcatbird

Avfuktaren går på el, men ger ju lite värme och tar framförallt bort fukt. Eftersom ni satt i källaren brukar det bli råkallt. men en avfuktare kan man ofta sänka temperaturen på elementen.

Svar på tråden Kallt på jobbet - får inte ha en värmefläkt