• Pums

Vita hem

Ari Gold skrev 2009-11-17 13:36:07 följande:
    Pums: fint skåp!Nyfiken fråga: Ni verkar ju ganska händiga båda två och intresserade av gamla ting. Så när du skriver att ni har en trist plåtfasad som du inte gillar: Varför plockar ni inte bort den?  Är det för knepigt monterat för att göra själv?Vi har en träfasad frn 1970-talet som är inget vidare (faluröd men med fula raka lockbrädor typ modern villapanel). Men det är ju egentligen bara att plocka ner om man tycker om det som det såg ut innan. I de allra flesta fall sitter ju originalpanelen kvar oskadd inunder. I vårt fall tycker vi att den undre panelen (dubbelfasspont från sekelskiftet) också känns för modern sp det blir nog att vi byter ut fasaden helt. Men hade vi haft en gammal locklist panel så hade vi plockat bort det yttre lagret bara.
    Huset är tilläggsisolerat mellan träfasad och plåt,
    med största sannolikhet.
    Så då måste vi antingen bo i ett kallt hus eller sätta på ny panel ovanpå isoleringen = svindyrt och off vår nuvarande budget...
  • Pums
    Ari Gold skrev 2009-11-17 14:09:23 följande:
    Ja det är vårt också (tilläggsisolerat mellan fasaderna). Men det är ju gjort på 70-talet när det var energikris och man tilläggsisolerade alla hus oavsett det behövdes eller ej. Man visste inte på den tiden att det bara är 10% av värmen som går ut genom själva väggarna i ett timmerhus.I princip gör man sig en bättre affär om man tar bort isoleringsmaterialet från väggarna och lägger upp det på vinden istället.Har man ett regelverkeshus kan det vara kinkigare iofs men då brukar det ju vara isolerat redan. Värt att komma upp i alla fall.
    Jo även vinden har isolering.
    Men en vacker dag så önskar vi bygga ut och göra en vindsvåning och då kanske vi även tar utsidan på en och samma gång.
    Den vackra dagen då vi vinner på lotto...
  • Pums
    numberone skrev 2009-11-17 19:28:54 följande:
    hur får man sitt lilla barn att sova om nätterna!?!??! Jag håller på att bli galen, börjar gråta så fort hon gör minsta antydan till att vakna...
    Hur gammal är hon?

Vi körde 5 min metoden när vår lille var 10 månader, sen dess har han sovit nästintill som en klocka, 10 timmar varje natt utan att vakna.
    Nu är han 13 månader gammal.
    Den metoden räddade oss vill jag lova för jag var nära att gå under av sömnbrist.
  • Pums
    Prinsessan Leia skrev 2009-11-18 08:55:42 följande:
    Videlivilken underbar man!!!här regnar detger ingen energi dirketdå vill man bara mysa ner sig under täcket ngr timmar till...men bara å göra som man ska, jobba och slitaförhoppningsvis får man lov att åka tidigt!! men man ska aldrig ropa hej förrens man är över bäckenhänder hos er idag då??
    Här var tanken att jag skulle fått några lugna timmar utan man och barn men då lillen fått feber så blir de kvar hemma.

Men om jag har tur så får jag kanske smita upp i mitt lilla pysselrum en stund för mig själv ändå.

Har tusen idéer på vad jag vill göra! Men bra om man nog riktar in sig på en... HI hi!
  • Pums

Tittar in som snabbast, har min Kära Singer på besök men idag är vi inte lika bra vänner som innan. Därför behövde jag mig en paus då jag rabblar lite Goosfraba och sjunger I feel pretty....(för er som sett filmen....)

• Pums

Oj vad mycket ni skriver!
    Läser, tar in men kommenterar inte allt.

Men extra kram till Prinsessans dotter. 
    Jobbigt att hon reagerade så svårt på sprutan. Ja och att hon blir retad, barn kan då vara för hårda mot varandra. Tror ofta de retar pga osäkerhet och tror ALLT ansvar för att de inte ska retas ligger på oss vuxna.
    Ingen ska behöva vara utanför.

• Pums

Åhhh jag vill också ha ny kamera....
    Avis på er som har bra kameror, hade ju varit en fröjd att få ta bra bilder.

Hade tänkt önska mig en när jag fyller 30 men får då gott vänta tills sommaren....

Svar på tråden Vita hem