Inlägg från: Daggdroppen |Visa alla inlägg
  • Daggdroppen

Vita hem

En kkp är 1.5 dl!

Idag tog jag tag i projektet som framkallar ångest varje år - julkortsfotograferingen!
    Skönt att ha det undan! Velade fram och tillbaka vilken bakgrund på framkallningen det skulle bli men det fick bli nästan samma som ifjol. Vit, men med suddiga kanter med snöflingor. Prövade också med en röd bakgrund men det känns så fel att skicka julkort som inte känns "jag". Folk kommer säkert att tycka att de är vita (hade lekt lite med kontraster och ljus) men jag tycker de blev snygga med tanke på tiden, ljuset och att man ska få fina miner! Fotosessionen varade typ max 5 minuter

• Daggdroppen
    Villa Nordåker skrev 2009-11-30 06:14:36 följande:
    God morgon! Tänk idag är det siste november, imorgon börjar julmånaden. En fråga till er som gjort egen pepparkaksdeg, är det svårt? Jag blev lite snål när jag skulle köpa färdig deg igår nästan 30kr för 500g. Jag tänkte med två barn som vill baka räcker knappt ett paket färdig deg utan man behöver två och då blir det dyrt! Jag blir lite sugen på att göra egen deg.
    Köpt deg är inte alls gott enligt mig... Att göra egen deg är superlätt. Jag har ett recept i bloggen som ger fina pepparkakor. Det du ska tänka på är att det inte får koka, utan det får bara sjuda. Du får också använda en hel del mjöl vid utbakning fastän det går lätt att baka utan. Den här gången blev mina kanske lite lösare och tappade formen något. Tror jag hade mindre mjöl vid utbakningen än tdigare. Eller så var det pga av att jag använde matlagningspapper istället för bakplåtspapper. Men tidigare har de blivit perfekta kakor! Gräddningstiden är svår att säga, det beror så på ugnen. Provgrädda en plåt först och ha stenkoll på kakorna. Justera värmen vid behov, men det räcker med ett par minuter i ugnen. Vill du så kan du ju göra halv sats också... Det blir en hel del! Och ja, ha inte för tätt mellan kakorna på plåten.
  • Daggdroppen

Kul att ni gillade skrivbordet och tack för fina ord! {#lang_emotions_heart} Det känns så kul att bordet användes som sötbord till mig (var prematur så jag rymdes lätt ) och nu går det vidare till dottern. Tyvärr vet jag inget om det före det. Mamma hade hittat det i min farfars gömmor. Men nu däremellan har det legat med bråte i en gammal lada i ca 25 år... Och det var där det blev lite mosat.

Här ska jag försöka planera lite för fest. Maken fyller 31 i helgen men fick ingen ordentlig fest ifjol då jag låg invalidiserad. Jag tar gärna emot tips på någon "salt" mat, typ pajer eller andra små "salta bitar". Även tips på söta saker tas emot!

Ang julbelysning håller jag med. Jag är grymt anti allt som har med mycket färg att göra. Det värsta är de sk raggarslingorna som folk virar runt trädstammar eller i flaggstången. Jag ryser!!!

• Daggdroppen
    Pums skrev 2009-12-01 08:39:45 följande:
    Nåt plock som är gott tycker jag är när man bakar västerbottenpaj fast i miniportionasformar. Lite pyssligt att göra men ack så salt och gott!!!
    Tack för tipset, men jag har varken recept eller små formar

Tror det blir en smörgåstårta...

Nytt i bloggen, mera från dotterns rum.
    www.lantligharmoniochsmabarnskaos.blogspot.com/
  • Daggdroppen
    Mimmi 71 skrev 2009-12-01 15:04:58 följande:
    Är det någon som kan skicka över lite inspiration och lust till mig? Det är panik och jag måste färdigställa sonens adventskalender innan jag hämtar honom hos dagmamman (tjuvade lite egen tid ifrån jobbet igen). 20 småprylar är inhandlade och de fyra återstående kan jag ju handla senare, men jag har abslout ingen lust att slå in 20 paket för tillfället Ge mig inspiration - det är ju meningen att det skall vara roligt och lustfyllt! Vitt paketpapper och röd/vitt snöre har jag så det är ju egentligen bara till att sätta igång. Skall skumma av en del bloggar och sedan måste det ske.
    Ser att du återfann din inspiration Vad bra
    Tjock kulan skrev 2009-12-01 21:37:17 följande:
    Hejsan tjejer Idag har det pyntats lingonkrans till ytterdörren och tallriset i zink hinkarna är oxå på plats utan för dörren ikväll gjordes adventsljusstaken iordning som jag har i vardagsrummet, blev bra. Känner mig extra pysslig denna jul, förvånad över mig själv faktiskt . Imorgon blir det till att göra lite apelsinkola när Alice är på dagis . Fluffiga: Vackert vackert, vill nog återfödas som Julia och få sova i den fina sängen . Numberone: Oj vad ni bygger och stökar, men reslutatet blir nog fin fint, dubbeldörrarna kommer förändra hela intrycket på hhuset, kommer bli supersnyggt tror jag. Mimmi 71 skrev 2009-12-01 15:04:58 följande: Kännde precis som du tidigare i veckan, fy f*n vad trist att sitta och slå in alla dessa småååå paket och knyta fast i kalendern. Nej i mellandagarna blir det inköp av två söta små julstrumpor till nästa år i stället för adventskalender.
    Mysigt med allt pynt och pyssel! Receptet skulle jag gärna ha

Ha ha, återfödas som Julia! Du är väl medveten om att du får mig på köpet som mamma då Så tänk över det lite till före du bestämmer dig
    Pums skrev 2009-12-02 06:44:11 följande:
    Godmorgon! Hur har ni det alla! Här tog vi ju sprutan igår. Bara väldigt ont i arme idag men det är allt så jag är glad. Lillen sov som en stock inatt och hade det inte varit för en bil utanför som lät så hade han nog kunnat sova ännu längre än till kl sex som vi gick upp. Han gillar annars att vakna vid fem....
    Finns det ingen prioritering om i vilken ordning sprutorna ges hos er? Alltså vilka grupper som får sprutan före andra? Här började man med riskgrupper av olika slag, sedan fick de riktigt små barnen som var friska och nu är det skolbarn som vaccineras. Tror det tar länge innan vi friska vuxna får sprutan...

Här har vi anars problem. Sonen som alltid fullkomligt älskat dagis tvärvägrar att åka dit. Och han har egentligen inte bra orsak heller som han berättar. Han säger bara det är tråkigt och det tror jag inte riktigt på. Pratade med en annan mamma som sa att det oftast tyder på att något är jobbigt eller svårt om de säger det. Vi fick alltså vända om idag och åka hem. Han grät och var så olycklig. Jag funderar om det månne är något med allt julbestyr han inte gillar. Att ha tomtemössan på, att öva till julfest och allt vad det innebär, något med julpyssel eller något annat. Dagistanterna säger att han upplevt påklädningen jobbig den sista tiden. Med galonbyxor nu då det är slaskigt. Vi har faktiskt alltid hjälpt honom med galonbyxorna i och med att jag själv tyckt det varit krångligt att få på utanpå overall men jag började fundera nu om de har honon att klä på sig de själv också. Ska en som inte är 4 år klara av det själv? Han är yngst i gruppen och eftersom han är duktig på det mesta har jag varit rädd för att man skulle tro att han klarar av mer än vad han egentligen gör och ska behöva göra. Att det liksom är till hans nackdel ibland att han är duktig (och också ser äldre ut än vad han är).

Jag tar gärna emot tankar och tips på vad jag ska göra. Inboxa, skriv i gästboken eller här.
  • Daggdroppen

Tack för ditt svar!

Men detta är ju inte han! Han älskar att vara där i vanliga fall och är han borta en tid från dagis (vid sjukdom, lov eller dylikt) så saknar han dagis och kompisarna. Det är ju därför han är på dagis överhuvudtaget. För att han ska få sitt sociala behov fyllt och ta del av alla roliga aktiviteter. Det brukar ju lysa som stjärnor i ögonen på han vanligtvis!

Han går ju dessutom bara 2-3 dagar i veckan och inte fulla dagar. Tid med mig har han nog minnsann. Och han har haft mera tid med pappa än vad han haft på länge. Pappa har vanligtvis mycket jobb men nu har det varit lugnare.

Hm... vi får se hur det blir imorgon. Torsdagar är gymnastik-dag på dagis och det gillar han. Och just nu säger han att han nog ska dit imorgon. Får hoppas det går bra då!

• Daggdroppen
    Tjock kulan skrev 2009-12-02 09:17:44 följande:
    Då har jag missuppfattat, trodde ett fönster i huset skule bytas ut mot dubbeldörrar och sedan skulle altan byggas. Ja ja jag tror ändå att det blir fint med eller utan dubbeldörrar . Fluffiga: oj vad jobbigt, har du talat med personalen om att de får hjälpa honom med påklädningen? kanske det skulle göra saken lite bättre för honom.
    Jag kom på det nu... Ska prata med dem imorgon!
    Pums skrev 2009-12-02 09:54:01 följande:
    Har precis skickat iväg ett mycket långt mail till en vän till mig. Vi har länge varit varandra mycket nära men sista året har vi glidit ifrån varandra. Nu lättade jag mitt hjärta om skrev ner allt jag kände att hon hade gjort som jag var besviken över, vilket nog kommer chocka henne. Svårt att beskriva så här kort men hon kan vara väldigt dominant och det kan vara ok men när det sen inkräktat på både mitt bröllop som var i juni och sen jag fick barn så känner jag att jag blivit så besviken. Jobbigt men tror det bästa är att jag nu skrivit ner allt till henne så får vi se vad som händer.
    Åh vad jobbigt! Men kanske bra att få en början på att ordna upp allt. Hoppasbara et inte blir värre! Men ni måste kanske rensa luften!

Nu ska jag ta itu med julstädning. Säda köksskåp, torka lister och dörrar osv. Bläh.
Svar på tråden Vita hem