Inlägg från: Daggdroppen |Visa alla inlägg
  • Daggdroppen
    Villa Nordåker skrev 2009-12-11 18:38:44 följande:
    Vilka roliga trådar du hittat Fluffiga! Jag är med sugen på att baka några saffransbullar men tycker saffranen är skamligt dyr i år.
    Hihi, ja men kanske jag ska tillägga att jag inte söker efter dylika trådar utan att de kommer under senaste inläggen

Nu har vi bakat myror som fredagsgott. Smaskens!
  • Daggdroppen
    Juleja skrev 2009-12-11 19:30:37 följande:
    Vad är bakade myror?? Och fy vad äckligt med toaborsten... Hoppas jag inte känner nån som gör så. Funderar på att aldrig mer äta eller dricka hos andra.. Men det är ju inte hållbart, blä.
    Bakat och bakat... rört ihop kanske det heter

Cornflakesgodis, myror - kalla det vad ni vill!
    Googlade fram och använde detta recept: my-sweet-corner.blogspot.com/2009/11/cornflakesgodis.html
  • Daggdroppen

Kom att tänka på en sak som hände då vi var små. Min mamma, min moster, min mormor och vi kusiner skulle åka och hälsa på en kvinna (vän till familjen) som hade det ganska stökigt och som inte var den mest renliga av sig. Före vi åkte så hörde vi barn då de vuxna pratade om att hon brukar använda gamla, avlagda långkalsonger istället för handdukar vid jäsning. Plus att hon ej heller som sagt var så noggrann med städning och renlighet överlag.

När vi skulle dricka och äta bullar vid bjudningen vågade vi inte ta någon kaka eller bulle och då utbrister kvinnan: Ta bara, ni behöver inte vara rädda. Jag har nog tvättat händerna!

Vad ska man liksom säga och tro då som barn... Minns bara att jag skämdes och sedan tog en bulle och hoppades på att det hon sa var sant...

• Daggdroppen
    Tjock kulan skrev 2009-12-11 19:56:17 följande:
    Då love bombar jag tillbaka och säger "du är fantastisk som inreder hemmet, syr gardiner, yrkesarbetar, gräver upp Katsura, anlägger planteringar och syr barnkläder och står på julmarknader "
    En silverbricka, en trälåda med tre fack och en emaljbunke med pip på som jag ska ha snören i. Svårt att förklarar hur den sistnämnda ser ut. Tror den har använts inom medicinen på något sätt...
  • Daggdroppen

Vilka bagare ni alla är! Imponerad över era kunskaper och färdigheter

Tittar in mellan städning. Har städat klart på nedre våningen men ska ta en runda uppe också. Har fö varit på julmarknad idag. Kom hem med ett fårskinn, hade hoppats på mer roliga saker. Men imorgon blir det en annan marknad

Efterlyser julklappstips till ettåringar. Jag hade ju funderat på ett dockskåp eftersom hon ju redan har en massa leksaker som hon kan använda efter storebror. Men samtidigt så vet jag ju att det räcker minst ett år till innan hon är redo  för ett dockskåp. Kanske till och med två år. Grejen är att det är ett ganska fint ett...

Men samtidigt så är det ju dumt...

Vad kan man annars köpa? Något som hon kan ha som minne om inte annat?  Jag är så att jag gärna vill ha någorlunda rättvist beträffande julklappar till barnen. Och just nu kommer hon att få två Bu och Bä böcker och en pyjamas.

• Daggdroppen
    mage06 skrev 2009-12-12 16:47:39 följande:
    Hej på er i kylan! Jag har precis varit ute ett par timmar med barnen och nu fryser tårna... Men så skönt med lite ljus och sol! Vilket jättefint pepparkakshus Versan! Duktigt! Nu får jag också lust att "bygga" ett *fniss* Pums: Verkligen tråkigt med din vän... Jag har aldrig varit med om något liknande med vänner men kan föreställa mig att det kan vara en liknande känsla som efter ett uppbrott från en kärlek och det har jag tyvärr varit med om... Vilken besvikelse och vilket svek...från någon du trodde att du kände... Fluffiga: Vi är väldigt sparsamma med julklappar till barnen. De har och får så mycket så vi vet inte var vi skall göra av allt... Jag har köpt en jättesöt våningssäng i fil de fer till tjejerna att dela på och skall sy lite sängkläder till den. Sen har E länge gått och trånat efter de där mamma-barndjuren som man kan byta icas bonuscheck mot. Hon har så snällt lagt tillbaka dem varje gång jag sagt att hon får önska sig i julklapp så de måste hon nästan få Och nu har jag fått en check också Jag tycker att det låter bra med det du köpt... En liten väska kanske att bära runt saker i, det är populärt här Guuu, vad ni är duktiga och bakar...jag blir sämre och sämre för varje år med det...kanske för att jag varit gravid och fött barn de senaste åren Just nu viker jag bara papper med min origami-bok...så mycket att min äldsta dotter på 20 sa att hon ville ha en vikt samurajhatt i julklapp när jag frågade vad hon önskade sig, hmmm, jättekul Nu skall jag göra små värdinnegåvor av mitt vikpyssel med godis i för vi skall på middag ikväll Nytt, fint hus i bloggen (inte mitt hus tyvärr) www.noamajahemma.blogspot.com
    Vad är det du viker förutom gåvorna? Stjärnor, korgar eller vad? Väskan är ju en kul idé, men jag har så många gamla avlagda väskor som hon bra kan använda för det...
    mwe skrev 2009-12-12 17:41:06 följande:
    Fluffiga: Svårt med julklappar till småsyskon som har en del att ärva från de större. Vår minsta är 19 mån och vi tänkte köpa klossar i papp man kan stapla, kanske pippi i tyg, emil i lönneberga i tyg och lite böcker. Storasyrran har ett dockskåp i trä med större möbler som lillan älskar att leka med så det kanske kan vara något... www.barnbokhandeln.com har bra priser på tyg emil och ida, klossar m.m Om du kommer på något bra får du gärna tipsa Vi ska börja planera vårat badrum som kommer att bli större och helt nytt. Måtten kommer att vara 2x4 m och vi tänkte ha en dusch, badkar, tvättställ och en toalett. Färgen vit förstås. Har idag bläddrat igenom diverse kataloger men inte hittat något jag gillat supermycket. Någon med tips?
    Tack för länken. Favoritade den så jag har den på lager. Bokkvoten har jag fylld, iaf för storebror. Han kommer att få några böcker nu och så får han också några till födelsedagen. Men jag ska spana in länken så jag vet vad som finns för böcker är alltid bra!

Vad är du ute efter?
    LCroft skrev 2009-12-12 18:21:55 följande:
    Vilket underbart pepparkakshus! Fluffis: Var är det marknad imorgon? Missade julmarknaden idag som jag absolut hade tänkt gå på. Vi hade julfest på jobbet igår och ja, jag kom hem strax innan kl 4, steg upp kl 8 och är man i princip aldrig ute så mår man som man förtjänar dagen efter... Pust! Ny dag och nya möjligheter imorgon... ska imorgon baka lite pepparkakor med fröken fräken
    Här Ha ha, jag minns faktikst inte när jag kommit hem efter 12 typ Att du orkar! Imponerad!

Ang julklappar: Vi köper egentligen bara presenter eller saker till barnen till jul och födelsedag. Och de är ju båda födda i januari så det blir rätt nära och alltså ett lååångt uppehåll till nästa gång de får presenter. Vi köper inte heller så mycket, men lite vill man ju ha. De är verkligen inte bortskämda med leksaker. Har faktiskt minst av alla med barn i samma ålder. Jag vill ha presenter som står sig länge och som är användbara. Hundra småbilar som bara går sönder är inget jag gillar. Kanske det får bli ett smycke? Något som man kan gravera något på... Typ Vår älskling eller nåt...
    Själv har jag kvar mitt dopsmycke från då jag var liten och använder det nu och då. Har bytt ut kedjan mot en längre en. I år är det mer en symbolisk present/minne jag är ute efter eftersom hon inte behöver så mycket...
  • Daggdroppen
    Tjock kulan skrev 2009-12-12 18:37:04 följande:
    Vet inte om du minns men jag har ju oxåvarit i samma dilemma med Elsa som komer vara 4,5 månader på julafton. Det jag gjorde var att jag handlade en liten söt klänning åt henne i stället för leksak. Morfar köper nog en speldosa till henne och far och morföräldrar har lagt ihop till bebisim som vi går på med henne , nytta förenat med nöje för att summera julklapparna till Elsa . Tycker dockskåp e en bra plan även om hon inte är mogen för det. Annars så tycker de väl om bultbrädor, dragdjur eller klosslådor i den åldern. Varför inte en sparbössa, det kan väl vara ett minne samtidigt. Ja det var mina funderingar, vet inte om det var till någon nytta
    Tack för tipsen och speciellt boken! Den ska jag spana in! Bultbräda, saker att dra och klosslåda finns redan här
  • Daggdroppen
    Ari Gold skrev 2009-12-12 19:56:33 följande:
    Svårt med julklappar... särskilt till de små! Min yngste är 3, men med två storebröder finns det ju gott om leksaker för honom redan. Har köpt en stor Maileg-kanin i rödrútig pyjamas. Den spelar ju ingen roll om han inte leker med...för blir den dumpad i ett hörn pryser den i alla fall sin plats. Dessutom var det rea. Han kommer få lite pärlor också och en tågbana. Till de stora har jag öpt en snowboard och biljetter tll Melodifestivalen. Vete sjutton vad jag ska hitta på mer. Blir väl lego som alltid.
    De fick varsinn mailegtomte av lillajulstomten (reatomtar från ifjol).

Lego ska storebror antagligen få. Han har sin julklappskvot fylld, det ä tjejen som jag inte vet vad jag ska köpa till.
    Venezuela skrev 2009-12-12 22:09:07 följande:
    Versan: Herrej*vlar vilket ståtligt bygge, grymt imponerad! Själv nöjer jag mig med att äta köpekakor med ädelost MissG: Jättefina askar och ljus. Fröknarna kommer att bli så glada så. Angående julklappar så önskar jag mig mest av allt att vår lilla filur ska hinna komma ut innan julafton. Är på bf+4 idag och han verkar trivas alldeles utmärkt i mammas mage Jag har uppdaterat bloggen med lite julpynt. ladydiskapar.blogspot.com
    Men före jul måste den ju komma Ja usch så tråkigt det är när man går över tiden. Har gjort det med båda. Hur mår du annars och hur har din graviditet varit? Vad har du för barn från förut?
    Villa Nordåker skrev 2009-12-13 07:00:44 följande:
    God morgon, nu börjar Luciamorgon på tv, mysigt! En fråga hur förvara man hyacintlökarna som blommat över och som jag skulle vilja plantera ut till våren i trädgåren?!
    Hm... Kanske torrt och svalt? Jag har t.ex. mina gladioler (lökar) inlindade i tidningspapper i vårt kylrum. Lät dem först torka och smulade bort jorden och lindade in. Nu är ju hyacinter rätt torra från början... Kanske du bara kan ha den att stå svalt?
Svar på tråden Vita hem