Inlägg från: Tjock kulan |Visa alla inlägg
  • Tjock kulan

Vita hem

mage06 skrev 2009-11-19 09:36:38 följande:
    Åh, walk-in-closet...vem vill inte ha det *suckar*. Något annat jag absolut har bestämt att jag vill ha om jag får rita mitt eget hus någongång är mitt eget badrum i direkt anslutning till sovrummet! Vi har alldeles för få badrum i Sverige Min kusin (som iof är amerikanska) bodde länge i London, de hade 4 badrum i ett av de husen jag besökte och 5 i det andra. Barnen varsitt, hon ett och maken ett...me like a lot! Förresten kan du se kakelugnar i min blogg under inspiration med olika färger bakgrund och golv

Hej skånetjejen! Allt bra förutom att ni håller på att blåsa bort? Vad har du för objektiv? Jag har inget konkret förslag på blixt men skulle absolut satsa på en vridbar så du kan slå den mot en reflexskärm, vägg eller tak för lite mildare resultat. Jag är annars stark motståndare till blixt, tar hellre suddiga bilder, eller blir det gult av elsljust går det ju att ta bort i redigeringsprogrammen Hoppas ni har det toppen!

Jättefint! Synd att jag inte har plats för det är inte alltför långt bort för mig...Solen skiner...sken...är redan på väg bort tror jag...Men det är ljusare än tidigare. Får se om jag får lust att fota lite
    Oj det hade jag ingen aning om, jag hade fått för mig att det gula ljuset i bilderna minimerades med ett inköp av en bättre blixt. Vet inte vad jag har för objektiv, det var det som liksom satt på kameran när jag köpte det. Har du tips?
  • Tjock kulan
    mage06 skrev 2009-11-19 10:57:46 följande:
    Jo men så är det ju, jag menade om man fotar utan blixt...ang det gula ljuset Det är säkert ett 50mm objektiv du har då om det är det som följde med...Nej jag har inga tips. Jag är trots att jag jobbat med foto tekniskt vilse...vet hur jag vill ha det men vill att någon annan skall tala om för mig vad jag behöver för utrustning för att få det så

Bra tips på objektiv! En annan sak att tänka på ang blixten är bara att inte rikta den i taket om man skall fotografera människor eftersom de då ofta får en ful skugga under ögonbyn och näsa Ja men det är faktiskt bäst som du säger med längre slutartid och stativ...
    Mimmi 71 skrev 2009-11-19 10:44:21 följande:
    Fördel med en extern blixt är ju som "mage" säger att den går att vinklas. På detta vis kan man unvika det extremt upplysta som blir med den inbyggda blixten. Om man vinklar upp i taket så reflekterar det ner på motivet som blir lagom upplyst. Använder man sig av reflexskärm så blir motivet lite mer upplyst då ljuset studsar tillbaka lite närmare (ljuset behöver inte färdas så långt som till taket). För att ta bra bilder inomhus så skulle jag förorda långa slutartiden (för stillastående motiv såsom inredning och produktbilder) tillsammans med ett stativ och fjärrutlösare så man inte får oskärpa pga sin egen skakning. Själv skall jag dessutom komplettera med ett objektiv Canon 50/1,8 som har bättre ljusgenomsläpplighet än de vanliga kit-objektiven. Detta objektiv är mycket prisvärt (har jag läst - älskar att ta reda fakta) och kostar runt 1000-lappen.
    Tack för infon och tipsen tjejer ska försöka snacka med lite olika säljare i butikerna innan jag fattar ett beslut. Undra om det objektivet passar till min kamera det måste jag ta reda på .
  • Tjock kulan

Men Mage, du pyssliga kvinna, hur hinner du med allt detta med två små bustjejer i hemmet och en musiserande make ute på vägarna . Fin fint i vilket fall som, ska du sälja eller är det till egna hemmet, om jag inte minns fel så gjorde du väl vackra julstrumpor förra året som du sålde någonstans ....

Videli: Avis till tusen på ditt vackra bord och hem .

• Tjock kulan

Hejsan
    Tillbaka från en intensiv lekträff med barnen hos bästa väninnan, e helt slut .
    Kollade runt på lite objektiv och blixt igår till kameran men fy vad dyrt det är. En vändbar blixt kostade minst 1200 kr och ett hyfsat objektiv låg på 2000-3000 kr .
    Leia: Gratulera dottern, vad kul för henne.

Mimmi: Hoppas du blir nöjd med kameran var det en Canon eller?

Videli: Tyckte bordet var ett riktigt klipp, fin fint i vitt. Tycker det där med lampor e svårt oxå, vad e du på jakt efter ? till fönster, tak eller vad.

• Tjock kulan

Mimmi 71 skrev 2009-11-20 18:49:30 följande:

Tjock kulan skrev 2009-11-20 17:08:43 följande:
    Ja en Canon 500D - hade ju en 450 D som blev stulen och uppgraderade lite när det ändå blev en ny kamera.Vad har du för kamera?
    Nikon D40 köpte den när det var bra pris på den då de skulle lansera D60´n i stället är supernöjd och kameran funkar bra utifrån våra behov.
  • Tjock kulan
    mage06 skrev 2009-11-20 21:17:59 följande:
    Hur var kursen? Åh, hotell överhuvudtaget...suck...jag älskar att bara kunna "tappa" handduken på golvet efter duschen och så hänger det en ny snyggt vikt när man kommer tillbaka *fniss*. Hittade du något roligt att köpa?Gummsan: Krya på dig! Ang. ljusstaken så skulle jag bara slingra lite lummer runt ljusen...finns fusk också som är helt ok. Det är ju smart att ha ljusmanchetter då också så det inte tar elt men till den ljusstaken skulle jag ta glasmanchetter, inte guldfärgade Pums: Jag har också haft de där problemen med förra datorn, nu har jag det inte alls så ofta längre...vet inte vad det kan bero på men tror att det är något med inställningarna på datorn...Har du mailat fl? Irriterande är de iaf. Jag kopierar alltid inläggen innan jag postar dem nu...Prinsessan Leia: Verkligen vacker dotter du har! Helt ljuvlig! Vilken revanch, hoppas verkligen hon får vara ifred och glädjas åt att vara lucia! Barn kan vara sååå grymma Måste vara oerhört plågsamt som mamma också...
    Du är för rolig .
    Kollade runt på tradera o hittade lite billigare objektiv men blir så mesig när det gäller tradera köp i den prisklassen. Det är en sak om man budar hem en tröja som där visar sig vara ett hål på för 50 kr men att buda hem ett objektiv för 2000 kr som visar sig vara repat vet jag inte om jag vågar mig på *fegis som jag är*

Någon som har koll på var jag kan hitta "brevfacken" i trådslöjd som House Doctor gör. Har sett dom i en nätbutik men minns inte vilken.
  • Tjock kulan
    mage06 skrev 2009-11-20 21:48:21 följande:
    Nej jag skulle inte heller köpa på Tradera då utan Blocket...då godkänner du ju varan innan du betalar...men ja, det kan vara lite knepigt med objektiv om de har tappat dem så de blir skeva, det kan vara svårt att se. Men jag har ändå lite tro på människan och tror mig kunna bedömma den som säljer en aning, är det dessutom kvitto och garanti kvar så...kanske.House Doctor-korgarna säljer de här runt hörnet Jag kan köpa och skicka om du inte hittar någon annanstans Jag har föresten haft en toppendag med en väninna...lunch, fika, fönstershopping...och vet ni...när vi ses så säger hon meddetsamma; -"Den här är till dig" och ställer ner en liten papperspåse med silkespapper i bredvid mig...Vet ni vad det var i...En Odd Mollytunika! Sååå vacker! -Jag, köpte den, har använt den två gånger, men den är inte jag så nu får du den, säger hon... Underbara människa! Så nu sitter jag i min soffa och tittar på den underbara skapelsen som hänger på mitt vita skåp, dricker te och bara känner mig lyxig
    Ja jag tänkte inte på Blocket ska kolla lite där oxå.
    Vad söt du är, ja om jag inte hittar någon så tar jag dig an på erbjudandet .
    Underbart, vilken vän, förstår att du är glad både över tunikan men kanske mest över att du har en sådan kanonfin väninna .
  • Tjock kulan

God morgon tjejer
    Här är det grått o trist, men det tar inte aktiva Alice hänsyn till, bara på med kläderna o ut i det gråa vädert o härja så fort det blir lite ljusare ute . Veckan får väl annars ägnas åt fönsterputsning och gardinhängning inför advent, det tar ju lite längre tid med en två åring och liten bebis i släptåg , är mao glad om jag e klar med det projektet på söndag.

Mimmi: De gardinerna är underbara med 700 kr där blir jag snål, det hade jag aldrig gett för ett par gardiner.

Videli: Kommer bli fin fint underbar vägg, vad blir det för färg, minns att du velade lite kring det .

Bellevue: Oj då hoppas allt e bättre idag, krya på dig

• Tjock kulan

Mimmi 71 skrev 2009-11-23 08:05:14 följande:

Tjock kulan skrev 2009-11-23 07:50:14 följande:
    Nej, 700 är lite för dyt för mig också. Pysselnissen i mig börjar fundera på att trycka själv istället, men det får i så fall bli till nästa år. Köpte tyg till två nya julgardiner på Tygvaruhusets konkursutförsäljning som skall pryda arbetsrummet (integrerat med köket) och lillemannens rum. Enkla hissgardiner får det bli. Tycker att prisskillnaden på dessa Svenfors julgardiner är så stor gentemot deras övriga - 298 kr kostar andra längder ifrån dem på lokal affär.
    Jag tänkte det samma igår, att man kunde stämpla själv, men jag är ju inte hälften så pysslig/sykunnig som du . Ja det är ju lite prisskillnad 300 och 700 kr :-0
  • Tjock kulan
    mwe skrev 2009-11-23 20:51:59 följande:
    Tjock kulan: Trådkorgar för förvaring finns på nätet bla från www.anskuskammare.se/  och www.juliasvitadrommar.se/ under fliken förvaring.Pums: Vilken superbra present med en Odd Molly tunika Gillar märket fantastiskt mycket, men inte prislappen förståss Har varit i Prag i helgen med en tjejkompis, en gång per år åker vi till en storstad för en weekend och denna gång blev det alltså Prag. En jättefin stad med mycket sevärdheter. Handlade en Babuscka docka till barnen för en billig peng och ett par stövlar, annars var inte shopping mycket att hurra för... Men det finns ju så mycket annat att göra och jag njuter av att vara hemma igen...
    Tack för tipset, vad go du är, men jag blir osäker på om jag drömt eller,men de jag menar från HD är de som är som brev/postfack till typ räkningar och så. De är liksom två korgar som står ovanpå varandra *svamlar*
    Mysigt med prag och kul deal med vänninan om resa varje år
Svar på tråden Vita hem