Inlägg från: Mimmi 71 |Visa alla inlägg
  • Mimmi 71

Vita hem

Instämmer i att ingen skall känns prestationskrav över en blogg - absolut inte! Allt man gör skall man göra för att det är kul för sin egen skulle. Men jag tror att man utvecklar sig i både bloggande och fotograferande till det bättre (oftast). Man läser bloggar och blir mer och mer medveten om vad man själv gillar, hur man skall fota för att få en intressant vinkel och rätt uttryckssätt. Sedan måste jag själv erkänna att ibland tar bloggandet allt för mycket tid och då är det betydligt enklare att bara slänga in en bild som man är halvnöjd med än ingen alls

mage06 skrev 2009-11-11 10:45:47 följande:
    Mimmi: Jag kan tipsa om en reflexskärm också. Det har jag och den är super! Du kan få in dagsljus ganska långt med den samt att du kan låta blixten slå i den istället för rakt på objektet. En ställbar blixt då förstås. Det senare skulle jag absolut satsa på men så är jag lite allergisk mot blixtbilder och tar själv hellre suddiga bilder än men blixt rakt på *fniss*
    Reflexskärm har jag också funderat på, men jag tänkte då experimentera med hemmagjorda varianter. Själv fotograferar jag ju mest produktbilder till bloggen och hade tänkt att anordna en bakgrundskärm med hjälp av tyg (sammet) och kanske kan man få till en reflexskärm av någon slagst skiva och tom en softbox av tyg.
  • Mimmi 71
    Videli skrev 2009-11-11 11:51:53 följande:
    Jag tog bort alla prestationsfällor i bloggen. Bliderna bryr jag mig inte om. Men besöksräknare och andra effekter som alla lägger in. Jättefint hos andra. Men jag orkar inte hålla mig uppdaterad på allt så jag valde att ta bort allt. Så jag kör den REN. Tog även bort komentarinläggen men då var det några som blev missnöjda så jag tog tillbaka den. Men bryr mig egentligen inte om folk skriver komentarer, då jag själv är urdålig på att lämna avtryck. Jag lägger mest ut bilder för min släkt som följer vår renovering här hemma och dom har ingen aning om hur man skriver i en blogg
    Heja! Rätt inställning. När jag kände en ökad hets (ifrån mig själv) över dessa saker så klarade jag inte av att ta bort räknaren helt men jag flyttade åtminsone den längst ned på sidan

Villa: Tack!
  • Mimmi 71
    mage06 skrev 2009-11-11 12:10:04 följande:
    Nehe, varför inte det då...provar igen  www.cyberphoto.se/
    Hittade den! Kanske får läggas till på julklappslistan
  • Mimmi 71
    Pums skrev 2009-11-12 08:54:58 följande:
    En undran.Tror ni det är positivt eller negativt att länka till en annons på Blocket på sin blogg?
    Inte kan det väl vara negativt, eller? I så fall i vilket avseende?
  • Mimmi 71
    Daggdroppen skrev 2009-11-12 09:55:55 följande:
    Pums: Då ska du inte länka till inlägget här! Folk brukar bli anmälda för dylika saker! Alltså om det är din blocket annons.Och som jag förstått det kanske du inte ens kan länka till din blogg så länge som blocketannonsen är i kraft isåfall...Men det är ju upp till dig! Man vet ju inte om man blir anmäld heller. Men tyvärr brukar det gå så
    Det är sant att man skall vara försiktig vad det gäller länkning här på FL, om man ha försäljning eller pratar om detta på sin blogg.
  • Mimmi 71
    mage06 skrev 2009-11-12 23:51:45 följande:
    Ja eller hur, ingen dum julklapp Tittade in lite på dina syalster, duktig du är! Hade jag sett auktionen på kjolen med brodyren tidigare hade jag lätt lagt ett bud. Jag har sytt mycket tidigare men nu bor vi för trångt...Det fungerar verkligen inte för mig om jag måste plocka fram och undan varje gång jag skall sy så jag letar faktiskt lokal. Har dessutom fått 5000kr av min generösa svärfar samt 3000 av min, något mindre generösa (hihi) man till en overlock...Fuderar dock på att köpa en overlock och en coverlock eftersom jag vill kunna sy dekorsöm mitt på tyget men då måste jag som sagt ha plats.
    En del köper kombinerade maskiner som både kan sy overlock och täcksöm, men själv tycker jag det är smidigt att ha två maskiner då man slipper bygga om maskinen mellan sömnadssätten. Jag är lat av naturen
  • Mimmi 71

Håller med om att det är jättesvårt att veta om det fungerar med "dyra" barnkläder eller inte. Här i stan slutade leksaksaffären med barnkläder för att det inte var någon som handlade medan en annan. De hade mestadels Name-It men lite Lego, Laban mm. En ny barnaffär med både kläder (exv miniRodini) leksaker och inredning har nyligen öppnat www.mokkasin.com).

• Mimmi 71

Tjock kulan skrev 2009-11-19 09:19:09 följande:

Åh vad vackert, men helt fel avstånd för mig som är skånetjej .God morgon föresten Här e det grått o trist men ingen storm i alla fall som igår då Alice rutchkana höll på att blåsa bort :-O. Vet att vi prata om digitala systemkameror av o till i tråden. Har en Nikon D 40 själv som jag e super nöjd med. Men nu skulle jag vilja bygga på den med en ny o bättre blixt. Minns att någon tipsade om en bra blixt för billig peng, kan det ha varit Sigma....Hoppas på att någon kan tipsa om vad det var eller ge ett annat förslag på bra blixt.Tack på förhand
    Jag var också så nöjd med min kamera, en Canon EOS 450E, som jag hade fram till i lördags då en vänlig själ tyckte att den inte tillhörde mig längre Turligt nog får jag ut en ny på försäkringen med en självrisk på strax över tusenlappen. Nu har jag tänkt att uppgradera till en 500E istället. Trist för tillsammans med uppgraderingen kosttar det mig närmare 3 000 kr, som jg hade önska använda till en blixt, fjärrutlösare och ett nytt objektiv (50/1,8).
  • Mimmi 71

Fördel med en extern blixt är ju som "mage" säger att den går att vinklas. På detta vis kan man unvika det extremt upplysta som blir med den inbyggda blixten. Om man vinklar upp i taket så reflekterar det ner på motivet som blir lagom upplyst. Använder man sig av reflexskärm så blir motivet lite mer upplyst då ljuset studsar tillbaka lite närmare (ljuset behöver inte färdas så långt som till taket).

För att ta bra bilder inomhus så skulle jag förorda långa slutartiden (för stillastående motiv såsom inredning och produktbilder) tillsammans med ett stativ och fjärrutlösare så man inte får oskärpa pga sin egen skakning. Själv skall jag dessutom komplettera med ett objektiv Canon 50/1,8 som har bättre ljusgenomsläpplighet än de vanliga kit-objektiven. Detta objektiv är mycket prisvärt (har jag läst - älskar att ta reda fakta) och kostar runt 1000-lappen.

• Mimmi 71
    mage06 skrev 2009-11-19 10:57:46 följande:
    Jo men så är det ju, jag menade om man fotar utan blixt...ang det gula ljuset Det är säkert ett 50mm objektiv du har då om det är det som följde med...Nej jag har inga tips. Jag är trots att jag jobbat med foto tekniskt vilse...vet hur jag vill ha det men vill att någon annan skall tala om för mig vad jag behöver för utrustning för att få det så

Bra tips på objektiv! En annan sak att tänka på ang blixten är bara att inte rikta den i taket om man skall fotografera människor eftersom de då ofta får en ful skugga under ögonbyn och näsa Ja men det är faktiskt bäst som du säger med längre slutartid och stativ...
    Då verkar det som om jag har upfattat allt jag läst rätt

Skall man "tipsa" vidare så kanske det enbart är en fjärrutlösare som behövs, för om man skall fota inredning så kanske man kan få till någon slags ställning som kameran står på exv ett bord, en stol, en pedistal . En rätt billig investering på några hundralappar
Svar på tråden Vita hem