Inlägg från: Sagalin |Visa alla inlägg
  • Sagalin

Vita hem

Fröken Vit i Madickenhuset skrev 2010-01-07 22:44:12 följande:
    Jag är en riktig godisgris och skulle gärna slippa vara det...Stämmer det verkligen att sötsuget försvinner efter några dagar?

Ja det gör det.
    Den första frågan jag nästan alltid får när folk få reda på att jag äter LCHF är:
    Vad brukar du fika? Jag svara att jag blir inte sugen och det är svårt för vissa att förstå. Jag känner inte att jag behöver avstå det söta eftersom suget inte finns där.
    Visst jag har smakat hembakad kladdkaka och chokladbollar under de här två åren MEN efersom man vänjer bort smaklökarna från socker så smakade kladdkakan som en sockerbit.
    Det finns många andra goda alternativ till vanlig fika med bullar och kakor.

• Sagalin
    Mimmi 71 skrev 2010-01-08 07:00:43 följande:
    Jag tycker de är supersnygga oavsett om de är passé eller inte Tack för råden om crosstrainer - skall både kika på blocket och spana in i sportaffärer. Har inte varit inne på någon och frågat om råd och information än. Såg att de hade ett erbjudande på Sprtex (tror jag det var) på en CT som tidigare kostat närmare 5 000: och nu var nedsänkt till 2 000:- . Visst blir det lika dyrt som ett träningskort med det är ju inte priset det handlar om utan enkelheten att kunna träna hemma istället för att gå iväg till ett gym. Det är nog stressigt som det är på vardagkvällarna med en trotsig 2,5 åring och heltidsarbete.
    Det verkar vara ett bra erbjudande som de har på Sportex.
    Jag hade gärna haft en CT hemma, men vet inte var jag skulle ha den någonstans.

Jag har fundera på att beställa en svart lampa för att bryta av mot det vita men sen har jag vita lampor och skärmar för övrigt i det rummet och vet inte om det är snyggast med en vit till.
  • Sagalin
    Daggdroppen skrev 2010-01-08 08:04:18 följande:
    Hur gör du med upp- och nedvarvning. Då man har på mindre mortstånd så går det ju för lätt. har du på tyngre och bara går när du kör upp- och nedvarvning? Jag tar aldrig vitaminer, glömmer bara bort det. Och jag BORDE ta. Det är säkert extra bra nu den här tiden på året. Jo jag har ju bara prövat ett ordentligt pass än... Jag tänkte inte på något ljud... Lite kanske? Den är köpt på sportaffär och vi betalade 349 euro. Då var den på rea, tror den hade varit 4999. Så det är väl en ganska bra en antar jag. Det var maken som var och köpte den och det blev ju en dyrare än vad vi hade tänkt. Men de är säkert stadigare. Dessutom sa hon i affären att hon rekommenderade just den här om vi båda två ska använda den eftersom den billigare kanske skulle bli för simpel åt maken som ändå är i ganska bra kondition. Den här funkar kanon till oss båda, egentligen till och alla tre. William gillar också att trampa på den Ja det är måttbandet som räknas. Själv har jag ca 6 kg kvar till drömvikten (den jag vägde innan jag gifte mig och den lägsta vikt jag haft som vuxen) men jag är illa rädd att min degmage finns kvar efter de kilona också. Jag behöver kanske inte vara så smal som jag var då, men min degmage vill jag ha bort. Då får vågen visa vad den vill... Jag tycker de är snygga. Beror väl på lite vad du annars har för inredning. Har du svarta detaljer så kör på svarta men annars den vita.
    När jag startar ett program börjar den med 3min uppvärmning, tror inte det är så mycket motstånd då sen fanns det en knapp som man tryckte på så varvade den ner i 3min.
    Mimmi 71 skrev 2010-01-08 07:24:20 följande:
    Jag är kanske inte lika inne på den romatiskta helvita stilen. Tycker om mycket vitt men vill gärna bryta med något. Jag kan tänka mig den svarta foten med en skärm med medaljongmönster i vitt och svart. Hmm nu snöar jag in på mitt egna vardagsrum - kanske skall köpa en jag också I helgen skall vi påbörja renoveringen av vardagsrummet - skall bli så skönt att få iordning där.
    Jag tycker också det svarta underredet är snyggast. Det går ju att byta ut skärmen mot något ljusare om det blir mycket svart.
    Jag har med tröttnat på den helromantiska stilen och vill ha in lite mer New England och "industri"
  • Sagalin
    Juleja skrev 2010-01-08 07:14:28 följande:
    Jag tycker det svarta underredet är snyggast men fixar inte svart skärm.
    Juleja skrev 2010-01-08 07:12:40 följande:
    Fina lampor Malin! Jag hade nog tagit den vita. De är ju stora, det blir mycket svart.
    Jättesvårt men det lutar nog åt en svart och ev byta ut skärmen.
  • Sagalin

God kväll!

Har haft fullt upp idag.
    Min dator var på jobbet så att vår datakille kunde köra in lite program och uppdateringar i den. Jag röjde lite i makens garderob och vek ihop mina linnen och tröjor snyggt.
    Sen har Saga haft en kompis här i eftermiddag och Jacob sin 5 veckor äldre kusin.
    Jag har tränat i kondition och styrka i nästan 1,5timme. Vi har lagat och ätit kvällsmat. Barnen somnade tidigt och maken sitter och jobbar vid sin dator och jag har målat lite golvlister.
    Nu var det skönt att sitta ner.

• Sagalin
    Bellevue skrev 2010-01-08 17:30:35 följande:
    Number one: Grattis!! Kuuul Kul också att en del kommit igång med träningen, det är ju så skönt att träna. Jag har iaf insett att jag ska sluta på gymmet till jag känner mig tryggare med mig själv, min fd syster går på samma gym...har en motionscykel hemma men strömsladden är försvunnen sen flera år. Gillar också CT men har inte råd att köpa.Dessutom har jag 40-50 kilo att gå ner.....suck :(Tror ni att man kan klara det själv när en liv är en berg- och dalbana? Tror inte jag för man måste ju hålla strikt diet och samtidigt träna och det där med diet får mig att gråta bara jag tänker på det just nu. Men vad finns det för alternativ?Så gissa om jag hejjar på er som tränar eller ska börja nu och som kör nån diet, go girls!!
    Ett tips är att läsa på om LCHF, du äter gott, är mätt, slipper humörsväningar, sockersug och går ner i vikt. Jag slipper problem med magen, har fått tillbaka min mens (har PCO) och hyn har blivit bättre. Visst jag la om kosten för att gå ner i vikt men äter så sen två år tillbaka så för mig är det en livstil.
    www.alltomlchf.se
    www.kostdoktorn.se
    www.kolhydrater.ifokus.se
  • Sagalin
    versan skrev 2010-01-09 00:59:09 följande:
    Sitter & funderar på att ev köpa ett löpband.Har någon här ett sånt?Vad har ni för sort? Är ni nöjd?Vad kostade den?Vart köpte ni den?Har den elektronisk stigning på? (uppförsbacke)
    Jag skulle nog hellre köpa en crosstraniner eller möjlivis en roddmaskin, löpbandet var inte så kul, enligt min åskikt. Jag tror löpband är ganska dyra.
  • Sagalin
    Mimmi 71 skrev 2010-01-09 07:16:50 följande:
    Igår var jag och hämtade hem lite tapetprover, för att kunna bestämma oss under helgen för tapet till vårt vardagsrum. Det är alltid lika kul att bläddra i dessa. Det blev Eco kataloger, Respect, Artist och Feeling. Feeling är så himla snygga tapeter med lite sammetskänsla men jag funderar på om det är värt 1000:-/rullen även om det endast behövs 2 rullar till fondväggen.God morgon förresten! Vi fortsätter med våra sovmornar här hemma och vaknar inte förrän framåt sju. En lagom tid, enligt mig. Man får sova tillräckligt, men kommer upp tidigt så man får något gjort av dagen. Just nu sitter jag och lillemannen och myser vi köksbordet - jag med en kopp kaffe framför TVn och lillemannen med lite frukost och en MASSA ljus tända.
    Svårt med tapeter, klart 1000kr/rulle är mycket pengar men om du vet att du kommer gilla den i låt säga 10år så är det inte så dyrt.

Jag och barnen sitter med med tända ljus och jag surfar på min dator och de kollar på Bolibompa på makens dator. Maken har haft lite sovmorgon, han ska iväg och jobba.

Jag ska höra om barnens farmor och farfar kan passa dem några timmar på fm så jag kan åka iväg och handla lite, för i eftermiddag ska vi till mina föräldra och har julgransplundring.
  • Sagalin

Jag beställde den svarta lampan från Ellos. Jag hittade en rabattkod på 50% så den kostar istället 900kr istället för 1800kr.

Jag håller mig hemma idag, det är för kallt att ge sig ut, tänk om bilen inte startar. När maken kommer hem vid lunchtid ska vi möblera lite innan vi åker till mina föräldrar.

Imorgon blir det Ikea!

• Sagalin
    Bellevue skrev 2010-01-09 13:22:57 följande:
    Visst, läsa kan jag...Körde GI för nåt år sen och gillade det skarpt men jag skulle inte orka nu. Och liksom GI är ju LCHF diet. Hehe, vill nog att nån ska säga simsalabim så jag får ett mindre omfång. Jag är rätt jämnfet men mage och bröst sticker ju ut från det andra, J-kupa är inte kul. Får köra igång med promenader till jag mår bättre för jag måste bryta den negativa spiral jag är i.
    Varför skulle du inte orka nu?
    Du bantar i bemärkelsen att svälta sig ner i vikt utan man äter sig ner i vikt.
    Låna eller köp Sten Sture Skaldemans böcker, de är inspirerande.
  • Sagalin
    ugglan skrev 2010-01-09 13:05:59 följande:
    Hej i tråden! Jag är ofta här å läser men skriver mkt sällan något.. Har liksom inte kommit igång ordentligt med min vita inredning. Har av olika anledningar fastnat på planerings och drömmarstadiet trots att vi nu bott över ett år i vårt hus. Läser de flesta av era bloggar å tankar inspiration därifrån. Har ibland hört talas om att några har sk "fulhörnor"som ni inte är nöjda med och som inte får vara med på bilder osv. Jag känner det ungefär som att hela hemmet är en fulyta med en å annan "finhörna" istället Nu tänkte jag kolla om jag kan få lite tips å råd. Vi har en stoor yta på entreplanet med parketttgolv, stort sammanhängande mat och vardagsrum samt en del av hallen. Helt vanlig trist ekparkett som säkert är från typ 1980 eller så. Den är hel å funktionell men ack så trist å totalt "icke-lantlig". För mig skriker den förortslägenhet..Jag undrar om det finns nåt man kan göra med den för att få en mer genuin känsla i rummen. Jag anser inte att det är ekonomiskt eller miljömässigt försvarbart att slita bort golvet och lägga nytt. Däremot kanske slipa och på nåt sätt pigmentera med lasyr el dyl så det ser vitoljat eller askgrått eller kanske brunbetsat ut.. Nånting annorlunda än den gulaktiga gamla ekfärgen bara... Nån som vet ifall detta är möjligt?
    Är det parkettgolv så borde det gå.
  • Sagalin
    Bellevue skrev 2010-01-09 13:45:27 följande:
    Jag har det rätt jobbigt just nu. Kom lagom ur en depression i oktober och i november gjorde min mamma och styvfar, bror och hans fru och min syster klart att jag inte är önskvärd i deras liv. Även om det gått bättre än jag trodde så har det varit tufft att acceptera det här. En sak som är extra jobbig är att Erik får växa upp utan mormor/morfar och farmor/farfar(dom är döda). Jag tycker att barn behöver den relationen. Visst, jag har min biopappa. Men han är skruttig och orkar inte annat än krama och jag skulle inte bli förvånad om han somnar in närsomhelst.Har inte heller några vänner irl som kan stötta mig även om jag jobbar på det och det börjar ljusna där.Vad handlar Sten Stures böcker om?
    Oj, det låter jobbigt och väldigt tråkigt för dig och din son.

StenSture har skrivit böcker om LCHF på ett väldigt lättfattat och roligt sätt.
  • Sagalin

God kväll!

Har varit på julgransplundring hos mina föräldrar, barnen tyckte det var kul att dansa runt granen, leka kurragömma och fiskedamm. De var trötta när vi åkte hem och somnade efter 5minuters bilresa (det tar knappt 15min att åka hem)

Vad ledsen jag blir när jag läser om era jobbiga relationer till era släktingar.

• Sagalin

God morgon!

Idag är det IKEA som gäller!
    Jag hoppas hitta vad jag tänkt.
    Sen blir det en snabbrunda in på A6 och spana efter reafynd.

Juleja, vad spännande!

Mage, vad roligt med lokalen. Jag har ingen erfarenhet av att tvätta lamullsfällar. Men skulle nog inte ta sköljmedel.

• Sagalin

God kväll!

Jag lyckades hitta det jag skulle på Ikea, reashoppade lite träningskläder och en kofta och två linnen.
    Jag har varit iväg och tränat och vi började möblera om lite. Tyvärr var maken tvungen att åka och jobba (nackedelen att vara egenföretagare) så vi hann inte mer än halvvägs.

Imorgon är det jobb och dagis igen.

• Sagalin
    mariaw skrev 2010-01-10 21:00:58 följande:
    God kväll!Har läst tillbaka i tråden och skickar även jag en styrkekram till de som behöver det Alla familjer har sitt och ibland mår man nog bäst av att bryta helt med förhållanden man mår dåligt av...Ang LCHF har jag använt kosten i 10 dagar, gått ned 2,5 kg i vikt och mår bra. Visst sug kvarstår ibland som tex igår då barnen åt godis, men suget var inte så stort som det brukar. Som sagt strävar jag inte mest efter viktnedgång utan efter att må bra, men viktnedgången är förståss välkommen efter två barn och ca 5 kg kvarvarande extra mammakilon...I helgen har min syster varit på besök med sin familj, jättekul, men också skönt när man får ro om sig själv som familj en stund. Granen och det mesta pynt har också fått åka ut...Villa: Imponerande att ni håller i er träning! Även inspirerande...Miss Goldie: Har hört att man kan frysa tyg med tuggummi på, det är lättare att skrapa av det då. Aldrig provat själv dock...
    Wow jättebra!
    Tänk på att du snart gå in i tredje veckan och då kan det vara lätta att ge upp. Jag fick massor av konstiga tankar i stil med "det är mycket enklare att bre några mackor än att göra en omelett"  Det var små hjärnspöken som härjade för jag vet ju att knäcka tre ägg i en skål och vispa ihop och sen göra en omelett av går minst lika snabbt.

Näe nu ska jag lägga mig, ska ju jobba imorgon!
Svar på tråden Vita hem