• mage06

Vita hem

versan skrev 2009-11-16 18:50:33 följande:
    Hehe.... Exakt. Bra råd va. Lindaiv: Skippa frysen. Dör dom rackarna inte ute när det är -30grader ute så dör dom INTE i frysen. Varmt varmt vatten tar däremot död på krypen. Och då menar jag det hetaste vattnet du har i kranen. har du fesljummet vatten så koka upp vatten och häll på men ta INTE kokande vatten utan låt vattnet bli så varmt att du Inte stoppar fingret i pannan. Då är det perfekt att hälla på mossan. brrr.... hatar kryp i mossa. Har jobbat med blommor i massor av år så man har tips att dela med sig av.   
    Stackars krypen
  • mage06
    versan skrev 2009-11-16 21:33:21 följande:
    Ja visst är det! Sorry är dom inomhus så råkar dom ut för den omilda behandlingen. ÄR dom utomhus så får dom vara ifred. Förutom myggen då... harkel.... dom får sig en smäll så fort dom landar på mig.  
    Ja, det är säkert mest hygieniskt men jag är helt löjlig, bär ut spindlar, viftar bort myggor...den mossa vi tagit in har det inte krupit ut några kryp ur Jag tror de trivs i mossan

Familjen verkade ju nöjda med sitt hem efter Simon och...vad heter han...makeover...så jag får väl ta tillbaka det där med att de inte kan tillfredsställa folks behov då kanske...Jag skulle dock börjat gråta. I och för sig skulle jag aldrig släppa in någon av de inredare jag sett på inredningsprogrammen i mitt hem...kontrollbehov och såmklart ett brinnande intresse
  • mage06
    Ewis skrev 2009-11-16 21:39:40 följande:
    Ser att det skrivs lite om julgardiner i tråden. Jag har oxå problem som jag skulle vilja få lite tips och förslag på. Hela åren förutom till jul har jag vita gardiner i köket och vardagsrummet, längder. På ett fönster i köket över diskbänken och ett fönster i vardagsrummet har jag IKEAs vita hissgardin (inte en hissgardin som man rullar). Till jul ska jag ha hel röda gardiner både i köket och vardagsrummet men har inget till fönstrena som jag har hissgardiner i. Måste erkänna att jag känner mig både snål och fattig så jag skulle vilja få tag i en billig och fin lösning till dessa fönster. Någon som har förslag? En annan fråga oxå, jag har för mig att IKEA har haft röd och vitsmalrandigt överdrag till Ektorps fotpuff. När jag kollat deras hemsida hittar jag ingen röd/vit randig klädsel. Någon som vet om den inte finns längre? Finns en helröd klädsel som jag nu funderar på att köpa istället men blev lite snål när den kostade 600 kr.
    Låt hissgardinerna vara kvar, häng ett prisma, glaskulor eller något du tycker om...i röda band om du vill ha rött och ta upp det du har i de andra gardinerna
    Pums skrev 2009-11-16 21:48:33 följande:
    Vaddå, vem vill inte ha en snorgul diskbänk??
    Haha...Mitt skräckexempel är en skogsgrön plastdiskbänk som gick upp på väggen i ett 70-talshus som vi bodde i medans ett gammalt hus som mina föräldrar köpt renoverades...Den var galet hemsk tyckte till och med jag som var i 10-årsåldern Jag var för övrigt redan då väldigt involverad i renoveringen av det gamla huset och fascinerad över allt skoj man kunde hitta i väggar, golv och i stallet... Stallet som jag hade stooora planer för
  • mage06
    Ewis skrev 2009-11-16 22:00:00 följande:
    [citat] Låt hissgardinerna vara kvar, häng ett prisma, glaskulor eller något du tycker om...i röda band om du vill ha rött och ta upp det du har i de andra gardinerna Tack för tipset! Funderar på att köpa två nya hissgardiner på Ikea, kostar ca 50 kr/st har jag för mig och så köper jag något fint juligt rött band som jag syr på som en bård några cm från kanten nertill på hissgardinerna. Va tror Du/Ni om det?
    Där har du det! Så mycket vitt som möjligt

Här flickor, skynda er! För långt bort, för dyrt...som vanligt
    www.tradera.com/JUNO-SANG-BARN-UNIKT-TILLFALLE--auktion_102119445
  • mage06
    Ari Gold skrev 2009-11-17 11:00:55 följande:
    Jag tycker faktiskt det låter sjukt coolt! Om jag hade ett 70-talshus skulle jag samla på mig den typen av fulsnygga retrogrejjer, blandat med modernt då. Är mer allmänt design- och inredningsintresserad och byggnadsvårdsintresserad än insnöad på någon särskild stil egentligen. Jag kör hårt på det antika lantliga här eftersom det passar huset själ. men hade jag en 70-talskåk skulle Jag inte försöka låtsas att det var en herrgård utan plocka upp det bevaransvärda i 70-talsstilen. Däremot kan jag störa mig enormt på när inredningsprogrammen stormar in i gamla hus (och agmmalt kan vara allt från antikt torp till ett välbevarat 50-talskök) och river ut allt det gamla och limmar upp någon plastig fondtapet i högsta mode för dagen (dvs totalt omodern om ca 5 år) över hela skiten.
    Jag förstår dig, jag är egentligen också mer allmänt inrednings -och designintresserad OCH byggnadsvårdsintresserad. Jag har läst möbel -och arkitekturhistoria bland annat, det är verkligen superintressant!

Det huset skulle gärna fått fortsätta existera i den skruden för mig men ändå inte med mig i det Personligen så har jag en annan smak och skulle inte välja ett mörkt, traditionellt 70-talshus med små rum och fönster. Sen är jag inte någon "vitahemmare" som många andra... Jag gillar både den koloniala stilen och strama Danska klassiker

Det blir tydligen inte ljust ute idag...
  • mage06
    versan skrev 2009-11-17 17:17:46 följande:
    Sitter och slö surfar och hittade lite roligt att läsa & titta på. www.dt.se/pralin/article466744.ece Kolla alla bilderna över 30stycken shit vad läckert hem. www.dt.se/pralin/article492029.ece
    Vilket fantastiskt hus och vilken fin trädgård! Gillade idén med resväskan som skåp, den har jag sparat i inspirationsmappen

Tråkigt med din farmor...hoppas hon blir återställd snabbt!
    numberone skrev 2009-11-17 19:41:43 följande:
    haha båda två ... eller hon skriker och jag gråter...
    Det är i alla fall bra att det inte är tvärtom
    numberone skrev 2009-11-17 19:28:54 följande:
    hur får man sitt lilla barn att sova om nätterna!?!??! Jag håller på att bli galen, börjar gråta så fort hon gör minsta antydan till att vakna...
    Åh, vad jag känner med dig! Det ÄR tortyr! Tyvärr har jag ingen universallösning...man får prova sig fram...Vår yngsta började sova bättre när hon fick somna i sin egen säng och att man inte är där och plockar upp henne så snart hon gråter lite, ibland somnar hon om strax efter...Jag vet inte, hoppas bara att det går över snart så du får sova! Stor kram!

Fluffis: Skriver i bloggen...
  • mage06
    Pums skrev 2009-11-18 09:30:28 följande:
    Vart bor du? Jag kommer dit!!
    För sent Nu mulnar det på... Bor i Stockholms södra skärgård

Bellevue: Stackars liten Erik
    versan skrev 2009-11-18 10:15:09 följande:
    Godmorgon alla. Måste bara berätta: Igår regnade det som spön i backen när jag skulle hämta dottern (med cykel) Ångande varm kommer jag in & ber dottern ta på sig overallen. samma varje dag hon har tusen saker att göra innan overallen kan tas på. jag suckar och säger bestämmt för tredje gången. NU tar du på dig overallen Bums... Jag flyter ju bort här inne...mamma fortsätter att beklaga sig... Jag svettas ihjäl om du inte snabbar dig lite. Då svarar rackarungen och tittar på mig med en tröstande min. Det gör inget Mamma! Svettas du bara -Det är ju GRATIS! säger hon & skrattar. hahaha.... vad säger man     Dagmamman tokskrattar åt komentaren. Och jag med.
  • mage06
    Amelié77 skrev 2009-11-18 12:10:40 följande:
    Tack Videli! Jo, vi ska ha mest vita väggar, men jag tänkte ha en beige vägg i vardagsrummet. Du tycker alltså att det skulle vara snyggast med vit vägg bakom kakelugnen? Det hade vi tänkt först också, och att den beige väggen ska vara den som gränsar till data/gästrummet. Men igår började vi fundera om det skulle vara snyggare med den beige väggen bakom kakelugnen, kanske den skulle framträda bättre då...?
    Jag skulle också måla vitt. Tror att kakelugnen blir jättefin mot det och till de golven. Till beige väggar tror jag att det skulle vara bättre med mörka golv... Vilken fin planlösning med matrummet mellan kök och vardagsrum. Skall bli spännande att se när huset är klart!
    Ari Gold skrev 2009-11-18 13:23:08 följande:
    Nu ska jag äta sushi och handgjorda chokladpraliner...mums mums!
    Mmm, är det du som gjort sushin och chokladpralinerna?
    Prinsessan Leia skrev 2009-11-18 20:54:37 följande:
    gumsan här kommer måtten på skobänken höjd 45 cm bredd 120 cm djup 36 cm varje fack är 27 breda 16 höga och 28.5 djupa tillbringat kvällen på jouren, stora flickan fick biverkningar på grissprutan, lr de började i söndags men hemska ögonsmärtor o nu fixade hon inte ljuset. så nu har hon fått ngr droppar som vi hoppas hjälper då d varit arga snickaren (me like a lot) så har det varit paus fr målandet hade iofs inget slippapper så jag får vänta tills i morrn
    Nej men stackars...hoppas det blir bättre nu då!

Jag behöver tops på finaste och smartaste vattenkokaren, vår, som inte ens är ett år gammal, har börjat rosta och läcker nu Aldrig hört talas om förr!
  • mage06
    Amelié77 skrev 2009-11-19 07:59:28 följande:
    Tack för era synpunker om huset! Kul att höra att ni gillar planlösningen. Det tog mååånga timmar att få fram precis det vi ville ha. Från första början ville jag ha matsalen mellan kök och vardagsrum. Sen ville jag även ha en walk-in-closet i anslutning till sovrummet - och det har jag nu! Jiihaa! Tror nog att det blir vit vägg bakom kakelugnen och sen en randig tapet på väggen mot datarummet. Vi hittade en fin tapet igår som är vit i botten med ränder i guldbeige.
    Åh, walk-in-closet...vem vill inte ha det *suckar*. Något annat jag absolut har bestämt att jag vill ha om jag får rita mitt eget hus någongång är mitt eget badrum i direkt anslutning till sovrummet! Vi har alldeles för få badrum i Sverige Min kusin (som iof är amerikanska) bodde länge i London, de hade 4 badrum i ett av de husen jag besökte och 5 i det andra. Barnen varsitt, hon ett och maken ett...me like a lot! Förresten kan du se kakelugnar i min blogg under inspiration med olika färger bakgrund och golv
    Tjock kulan skrev 2009-11-19 09:19:09 följande:
    Åh vad vackert, men helt fel avstånd för mig som är skånetjej . God morgon föresten Här e det grått o trist men ingen storm i alla fall som igår då Alice rutchkana höll på att blåsa bort :-O. Vet att vi prata om digitala systemkameror av o till i tråden. Har en Nikon D 40 själv som jag e super nöjd med. Men nu skulle jag vilja bygga på den med en ny o bättre blixt. Minns att någon tipsade om en bra blixt för billig peng, kan det ha varit Sigma....Hoppas på att någon kan tipsa om vad det var eller ge ett annat förslag på bra blixt. Tack på förhand
    Hej skånetjejen! Allt bra förutom att ni håller på att blåsa bort? Vad har du för objektiv? Jag har inget konkret förslag på blixt men skulle absolut satsa på en vridbar så du kan slå den mot en reflexskärm, vägg eller tak för lite mildare resultat. Jag är annars stark motståndare till blixt, tar hellre suddiga bilder, eller blir det gult av elsljust går det ju att ta bort i redigeringsprogrammen Hoppas ni har det toppen!
    Videli skrev 2009-11-19 08:40:23 följande:
    Godmorgon, Kanske för någon www.blocket.se/stockholm/Barnmobel_i_fint_ski... Hoppas på lite ljus idag så jag kan fota mittfynd från gårdagen.
    Jättefint! Synd att jag inte har plats för det är inte alltför långt bort för mig...

Solen skiner...sken...är redan på väg bort tror jag...Men det är ljusare än tidigare. Får se om jag får lust att fota lite
Svar på tråden Vita hem