• Anonym (Ilsken)

Hur snabbt kan man få biverkningar av minipiller?

De senaste dagarna har jag inte varit mitt vanliga jag, utan varit mycket mer lättirriterad, sur, haft dåligt tålamod och allmänt varit på sämre humör. Vill bara krypa ner i sängen med en bok och en stor påse godis och vara ifred. Detta funkar inget vidare när man har två barn under 2 år, och mitt dåliga tålamod går givetvis ut över dessa stackars barn.

Nu undrar jag om det skulle kunna vara de minipiller (cerazette) som jag började med för bara drygt en vecka sedan. Kan man verkligen få humörpåverkan så snabbt, eller är det bara hösten och tröttheten som kommer ikapp?...

Vill jättegärna ha svar!!

• Svar på tråden Hur snabbt kan man få biverkningar av minipiller?
  • Anonym

Ja.
    Jag mådde skit av Cerazette, och de har alla jag känner som tagit det gjort..

• Neko

Helt klart kan det vara cerazetten, jag blev likadan. Det försvann när jag slutade med dem.

Dock kan det ta 3 mån innan man vänjer sig så det finns ju en chans att det försvinner, men det kan också stanna kvar ^^

• Anonym (...)

Jag bytade från hormonspiral till samma mini piller som du för 14 dagar sedan. Jag mår hur bra som helst! Spiralen gjorde mig lättirriterad å rent ut sagt jävlig.
    Men vi reagerar kanske olika på dom.

• lövet2

Jag började få biverkningar redan efter ett par dagar ...

No, I was waiting for you ...
  • Anonym (Ilsken)

Tack för alla snabba svar! Äter dem i väntan på att kunna sätta in spiral, så då verkar det onödigt att avvakta tills biverkningarna går över, speciallt då det kan ta några månader.. Ska lägga av med dem direkt!

Hur lång tid tog det för er att bli er själva igen?

• Anonym (Trollet)

Ja, det där känner man igen.. Både från sig själv och andra. Fattade först efteråt att det var pillren som gjorde mig så himla deppad. Ville dö faktiskt.
    Nu använder jag ett nytt pessar, det är av silikon och heter FemCap. Man behöver inte pröva ut det, det känns inte och man ÄR SIG SJÄLV! Har visserligen PMS, så man är ju inte glad jämt ändå..
    Inga som helst biverkningar och ungefär samma säkerhet som minipiller om man använder det helt rätt och alltid. Viktigt för dig, som säkert är högfertil nu efter att ha fått två barn. Men det kan sitta inne två dygn i taget så det är lätt. Inget som stör när man är på hugget. Och har ont om tid med två små barn.
    Man köper Femcap på nätet, det är tydligen använt i många år, fast inte så mycket i Sverige än.
    Pussa gullungarna, ja när du slutat med pillren då.

• Clobberella

Oftast är det just i början man mår dåligt, kroppen brukar vänja sig efter ett tag. Fast mina fruktansvärda biverkningar från p-piller gick inte över på en dryg månad så det var bara att ge upp...

• Anonym (antihormoner)

Tydligen ganska omgående!

Efter att ha varit utan hormonellt preventivmedel i flera år tar jag nu mini-pe i väntan på sterilisering och jag kände meddetsamma hur både humör och sexlust sjönk ganska drastiskt!

Hur lång tid det tar att bli av med biverkningarna för minipiller vet jag inte, men efter att ha plockat ut mina p-stavar (som jag hade i 5+5 år) tog det nog uppemot två år innan jag tyckte att min kropp skötte sig som den själv ville/kunde vara - tyvärr!

• Anonym (Trollet)

Varför ska man "vänja" sig vid biverkningar? Jag undrar egentligen hur många som dels fått bröstcancer, blodproppar, strokes av hormoner? Förutom alla sk lindriga biverkningar som ont i ryggen, hudförändringar, svullna bröst,tappad sexlust, depression,sköra slemhinnor osv osv. Man är ju fejkgravid och kan ha alla graviditetsbesvär.Varför går man med på detta? Varför gör ni det?
    Det finns två sorters nya pessarer av silikon, FemCap,( som jag gillar bäst) Milex ,ny bra pessargel,Contragel grön, Naturlig familjeplanering/ Billingsmetoden är skitbra, sterilisering är hur enkelt som helst på män och lite jobbigare, men ok för kvinnor. Om man nu vet att man inte vill ha fler. Och kondom är väl också rätt okej, men sämre oskönare och osäkrare än pessar. Femidom är väl ingen höjdare.Och dyr med.
    KRÄV att era barnmorskor upplyser om dessa metoder och inte går läkemedelsbolagens ärenden. Sluta mesa och ta reda på information själva!

Svar på tråden Hur snabbt kan man få biverkningar av minipiller?