Syskonsvartsjuka
Var ska jag börja?? HJÄLP MIG! Jag har fått ett monster till tvååring här hemma!
Har en dotter 2,5 år och en bebis på 2 månader. Till en början tyckte dottern att det var rätt kul med en lillebror. Nu har svartsjukan börjat på allvar och jag kan inte lämna henne en enda sekund ensam med honom. Flera ggr idag har hon varit på honom. Först när jag satt och ammade så rusade hon emot oss och slog honom hårt i huvudet med knytnäven. Jag blev så arg på henne att jag släppte bebisen och lyfte upp dottern i axlarna och skrek åt henne. Bar in henne i vårat sovrum och slängde henne i sängen. Där låg hon och skrek att hon ville ha nappen (som om hon skulle få den när hon betett sig så illa). Sen kom hon ut igen och pratade om nåt helt annat. Jag satte mig på golvet och sa att "Du måste förstå att du inte kan slå lillebror- han blir jätteledsen då" osv... Sen sa jag: Kom nu och ge mamma en kram så är vi vänner igen. Då springer hon fram och har armarna utsträckta som om hon ska krama mig men istället slår hon mig rakt i ansiktet med båda händerna- sen skrattar hon. (Så har hon aldrig gjort förut). Jag blir helt chockad och vet inte vad jag ska göra. Ringer min man för coachning. Vi pratar en stund och sedan kommer jag på att jag inte ser båda ungarna så jag går in ivardagsrummet. Då står dottern och håller bebisens arm med den ena armen och när hon ser mig så slår hon honom i ansiktet med den andra. Jag blir så arg att jag slänger telefonen i golvet och börjar gråta och skrika på henne. Då säger hon "stackars mamma- ledsen..". Vad FAN ska jag göra. Hon fattar ju inte ett skit! Vad säger BVC /barnpsykologer?? Hur ska man hantera situationen? Ska tillägga att jag alltid kramar och pussar mina barn mycket. 2-åringen får MYCKET uppmärksamhet.