• Anonym

Syskonsvartsjuka

Vi har tätare mellan barnen, 18 mån, och har kanske sluppit mycket avundsjuka då storebror var så relativt liten då lillasyster dök upp,

men det som gjort störst nytta hos oss var när vi berättade att lillasyster tycker om storebror och blir glad när storebror kommer osv. Han älskar att höra det och att vi tycker om honom allihop.

lycka till!

och du, det blir bättre, det är bara faser och det går över. Hon väjer sig snart!

• Anonym

För det första ska du ALDRIG lämna det lilla barnet utan uppsikt.
    Vissa svartsjuka syskon vill verkligen skada sina små syskon,och du måste skydda lilla barnet från allt sådant.

Hur mycket har förändrats sen andra barnet föddes?
    Egentligen ska man försöka att göra så att inget förändras.När du ammar kan du läsa eller leka med stora syskonet,och mycket mer.
    Om hon fick mycket uppmärksamhet förut,lär hon behöva mycket mer uppmärksamhet nu.

Och det får hon just nu genom att bråka och slåss.
    Hon behöver er mer än nånsin.

Jag var själv svartsjuk i många år när jag fick små syskon,jag anser att mamma hantera det helt galet.Jag blev plötsligt stor på en dag,och skulle klara massor,men i själva verket kände jag mig liten och ville ha mamma för mig själv.
    Bebisen tog för mycket fokus egentligen.

När mitt eget barn var 5 år fick hon syskon,och jag jobbade på detta från dag 1,att aldrig låta sånna här problem komma och stanna.
    Jag umgicks MER med stora barnet när bebisen föddes,och hon fick vara delaktig i allt,och hon fick hjälpa mig för jag behövde hennes hjälp,och det älskade hon.
    Och hon hade egen tid med mig varje dag där vi inte blev störda och en stund varje vecka,ibland en dag,så gjorde vi något hon älskade,tex åka skridskor,bada,fika mm.

På detta vis uppstod det aldrig svartsjuka,inte ens senare.

Svar på tråden Syskonsvartsjuka